Motorsåg och handhållet

vilken e den ultimata kap sågen

27 inlägg 10172 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vilken e den ultimata kap sågen

Kjell S  
#143817 När jag kapar ved låter jag 575:an gör jobbet...
Jag bara håller den sällskap.
Hålla handen... :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: vilken e den ultimata kap sågen

viktor meck  
#143844 en hva 560 kanske :-? dom är coola i alla fall :lol:

Användarvisningsbild

Re: vilken e den ultimata kap sågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143893 560 är ingen kap såg utan en en stor kvistnings/alround såg.

562 är väl tänkt o vara en mindre fällsåg, men den ska nog inte säljas här efter vad jag förstått.

Avatar Fallback

Re: vilken e den ultimata kap sågen

deeroligtattleka  
#146782 nu har jag beställt :P det blev en stihl 660 w har köpt logosols timmer jigg för ett par veckor sedan så det fick bli en såg som pallade med den också :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken e den ultimata kap sågen

totte  
#146821 Då har du nåt som räcker för rejäla don! Grattis!

Avatar Fallback

Re: vilken e den ultimata kap sågen

deeroligtattleka  
#146912 ja jag hoppas ju de :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken e den ultimata kap sågen

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148569
peter399 skrev:
deeroligtattleka skrev:ja en 372 xpg e väl i den banan jag har funderat på, de e stihl eller hva som gäller min lokale handlare har bägge sorterna. ja att kedjan ska va vass e ju lika självklart som att ha luft i däcken. ms660 vilken kan man säga att de e i husqvarnas sortiment? har en liten tanke, de snackas om stora och lilla svärdfestet misstänker i såfall att 346 har lilla, lite fundersam för jag har ett 20" svärd till den hade ju inte blitt lissen ifall den hade passat på 372an.


En MS660 ligger emellan HVA's 390 och 395. Detta är stora sågar. Av dessa skulle jag rekommendera 390 som är lättare och har utvändig koppling. Men nog onödigt stort ändå ...
Kör själv en 2171:a (=372) och det räcker mer än väl för det mesta ..
Inte säkert att du får tag i en 372 längre utan en 576 vilket jag tror är en grym såg (avråder från den tidigare 575). Stihls motsvarighet till 576 är MS441. Om du ska köra 60cc som också räcker för det mesta (Jag kapar GROV ved med min 262a och 18" svärd) så köp definitivt den nya 560xp. Väger som en Stihl MS261 och har effekt som en MS362 i princip.
346 och 560 har lilla fästet. 372 och större har stora. 20" på en 346a låter framtungt ;)



av 660 390 och 395 föreslår du 390n pga utvändig koppling! vill du vara vänlig att förklara förderlarna med utvändig koppling på en kapsåg? han ska ha den som kapsåg!!! själv ser jag ingen som helst fördel med utvändig koppling på en kapsåg?...eller i överhuvudtaget! när det gäller 560 vs 261 och 362 så kan jag bara säga att den är tyngre än 261 och svagare än 362! den är rapp o varvar som fasen men när man sätter hela 18" svärdet i trädet så åker 362an ifrån!! nu går jag och väntar på 261 och 362 M-tronic! då ska det bli åka av!! :grin: dessutom behöver man inte ha kaptiva svärdsmuttrar på lager!! :wink:

Avatar Fallback

Re: vilken e den ultimata kap sågen

Kenthf  
#148688 Går det att köpa 390 (ny) i sverige?

Användarvisningsbild

Re: vilken e den ultimata kap sågen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148690
Huggarn skrev: vill du vara vänlig att förklara förderlarna med utvändig koppling på en kapsåg? han ska ha den som kapsåg!!! själv ser jag ingen som helst fördel med utvändig koppling på en kapsåg?...eller i överhuvudtaget!

T.ex. när man gör så här:
blog/Kse/%C3%A4ntligen-lite-motors%C3%A5gning_b-4153.html

Användarvisningsbild

Re: vilken e den ultimata kap sågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148697 Jag har en 390 jag ska få ihop nån dag när det regnar...

Jag ser ingen fördel alls att ha koppling utanför kedja...

Koppling ska vara nära centrum o lager.

Användarvisningsbild

Re: vilken e den ultimata kap sågen

FREIJAN  
#148791 Tror en hva 395a kunde va en bra kapsåg, har haft möjlighet att testköra en sån för ett tag sen. tyckte de va fanns gott med mos i den, så tror de är nästa såg som ja vill ha!! (har läst att de finns ett 100cc kit som passar om man vill :) )

Ringdrevet på utsidan av kopplingen/kopplingskorgen är ju rätt bra med om man lyckas sätta sågen, med lite bök så kan man ju pilla av kopplingskåpan å lirka av kedjan och ta bort sågen, den känns lite tung men känns bra mycket smidigare än 3120in, men de finns ju bara den om man vill ha den största sågen... :D :D

Avatar Fallback

Re: vilken e den ultimata kap sågen

peter399  
#149367
Huggarn skrev:
peter399 skrev:
deeroligtattleka skrev:ja en 372 xpg e väl i den banan jag har funderat på, de e stihl eller hva som gäller min lokale handlare har bägge sorterna. ja att kedjan ska va vass e ju lika självklart som att ha luft i däcken. ms660 vilken kan man säga att de e i husqvarnas sortiment? har en liten tanke, de snackas om stora och lilla svärdfestet misstänker i såfall att 346 har lilla, lite fundersam för jag har ett 20" svärd till den hade ju inte blitt lissen ifall den hade passat på 372an.


En MS660 ligger emellan HVA's 390 och 395. Detta är stora sågar. Av dessa skulle jag rekommendera 390 som är lättare och har utvändig koppling. Men nog onödigt stort ändå ...
Kör själv en 2171:a (=372) och det räcker mer än väl för det mesta ..
Inte säkert att du får tag i en 372 längre utan en 576 vilket jag tror är en grym såg (avråder från den tidigare 575). Stihls motsvarighet till 576 är MS441. Om du ska köra 60cc som också räcker för det mesta (Jag kapar GROV ved med min 262a och 18" svärd) så köp definitivt den nya 560xp. Väger som en Stihl MS261 och har effekt som en MS362 i princip.
346 och 560 har lilla fästet. 372 och större har stora. 20" på en 346a låter framtungt ;)



av 660 390 och 395 föreslår du 390n pga utvändig koppling! vill du vara vänlig att förklara förderlarna med utvändig koppling på en kapsåg? han ska ha den som kapsåg!!! själv ser jag ingen som helst fördel med utvändig koppling på en kapsåg?...eller i överhuvudtaget! när det gäller 560 vs 261 och 362 så kan jag bara säga att den är tyngre än 261 och svagare än 362! den är rapp o varvar som fasen men när man sätter hela 18" svärdet i trädet så åker 362an ifrån!! nu går jag och väntar på 261 och 362 M-tronic! då ska det bli åka av!! :grin: dessutom behöver man inte ha kaptiva svärdsmuttrar på lager!! :wink:



Menar tvärtom, 390 har invändig koppling likt 660. Dessutom lättare, överlägsen AV och filtrering. 660 är nog en jäkligt gedigen såg till t.ex solosåg, men till att gå runt med skulle jag helt klart ta 390n. Eller en Dolmar PS-7900.

Ang. 560. Tyngre än 261 och svagare än 362 säger du.... Har du tänkt på att om den är 1 hg tyngre än 261 och något lite svagare än en 362 med hela svärdet begravt i stocken (vi behöver inte ta med att 560 som du säger varvar som #¤"%¤" och lär slå 362 i allt upp till 30-40cm samt kvistning) så gör det ändå både 261 och 362 (särskilt 362) tämligen ointressanta ? ;) 362 M-Tronic lär ju inte minska viktskillnaden till 560 (som redan har Autotune). Stihl hade den eminenta 361 men sen sket det sig tycker jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).