Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Logset gör ett rekordår!!!

9 inlägg 6902 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Logset gör ett rekordår!!!

finskpinne  
#148323 Den finska skogsmaskintillverkaren Logset gör nästan nytt försäljningsrekord i år. Under år 2011 skall 116 maskiner rulla ut ur fabriken, under det bästa året någonsin tillverkade man 136 maskiner och man siktar på att kunna ta sig nära det rekordet år 2012. Så det kanske finns hopp om att dom klarar sig genom företagssaneringen som dom genomgår efter att ha haft några magra år. Man anställer även mera personal...

Även Ponsse meddelade för någon vecka sedan att dom utvidgar fabriken och anställer mera folk, verkar som att dom åtta hjuliga skördarna har gjort stor framgång på marknaden(Ergo, Bear och Fox).

Men samtidigt har jag hört ryktas att Komatsu Forest i Umeå har det svårt och permitterar folk! Vad kan dessa stora skillnader bero på!?? Är det för att Komatsu inte har kommit med något nytt och revolutionerande på sistone som gör att kunder har bytt färg!??



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Logset gör ett rekordår!!!

totte  
#148325 Komatsu har enligt uppgifterna i lokala medier haft ett rekordår, och det man gör nu är att banta ner och bromsa upp produktionstakten inför den väntade nedgången i världsekonomin. Detta är alltså vad de själva uppgivit till pressen, de anser sig inte ha det svårt.

Användarvisningsbild

Re: Logset gör ett rekordår!!!

finskpinne  
#148338 Jo Komatsu gjorde väl nån sjuhelsikes affär med ryssarna. Dom har väl levt gott på det nu hela detta år...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logset gör ett rekordår!!!

totte  
#148379 En hel del går till Brasilien och andra fjärran destinationer också, t om till Dalarna :mrgreen: . Och tre maskiner som är märkta Russia har stått där i många månader, antagligen nån rysk kund som inte är kreditvärdig eller nåt sånt trassel.

Användarvisningsbild

Re: Logset gör ett rekordår!!!

Mäki  
#148384 Ryssarna är bra kunder NÄR dom betalar som tyvärr inte alltid är fallet.
För några år sedan fick Logset en beställning av en rysk kund han ville ha 100 maskiner och Logset som har en årsproduktion på strax över 100 maskiner per år så fick tacka nej till den affären :cry:

Avatar Fallback

Re: Logset gör ett rekordår!!!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148391 Och chefen Pasi Nieminen stiger av......
http://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?3544

Användarvisningsbild

Re: Logset gör ett rekordår!!!

finskpinne  
#148470
Simba skrev:Och chefen Pasi Nieminen stiger av......
http://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?3544


För att översätta lite åt våra forumister som inte kan finska kan jag ju berätta att VD:n Pasi Nieminen säger upp sig p.g.a att hans familj bor kvar i Esbo (drygt 400 km från Korsholm där fabriken finns) och att han inte tycker att det fungerar att kombinera chefsposten och familjelivet när dom finns så långt från varandra. Man har redan sökt efter en ny VD en tid redan och kommer troligtvis att presentera den nya VD:n inom några veckor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logset gör ett rekordår!!!

finskpinne  
#170974 För några veckor sedan kom beskedet om att dom har klarat sig så bra på senaste tiden att dom har klarat sig igenom sin företagssanering flera år i förtid!! Nu kan dom investera igen och försöka utveckla nya ideer...

Länk till en svensk artikel:

http://www.logset.com/tpl_actual_01.asp?sua=1&lang=2&s=677

   TS
Avatar Fallback

Re: Logset gör ett rekordår!!!

Uffe D  
#171247 Kul att Logset går bra igen, det är en tillverkare som jag håller högt. Körde en av dom första Chipset-maskinerna och var på studiebesök i fabriken när jag gick på gymnasiet i mitten på 90-talet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).