Traktorer och processorer

Transportfunderingar

22 inlägg 6360 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Transportfunderingar

MrEast  
#148290 Ta traktorn o hämta, en bekant drog till norska gränsen för att hämta en skitvagn 25mil enkel gick bra det.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Transportfunderingar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148291 Var är problemet med att använda en släpkärra och utföra transporten med?

Användarvisningsbild

Re: Transportfunderingar

rokon  
#148299 Jag utförde en liknande transport för ett par månader sedan det var en KMA skogsboggie vagn men utan wirekran. Jag gjorde så här, tog min vanliga släpkärra för bil, med godkänd lastkapacitet 700 kg. Ringde till säljaren och sade att om det blir affär vill jag ha hjälp med en lastmaskin som vänder ekipaget upp och ned samt 4 st sj-pallar, dessa lades 2 och 2 under dom raka virkesbankarna, stöttorna är delbara så dem lade jag i kofferten. Draget blev utskjutande last så det fick en röd flagga.
Ingen överlast, väl surrat bra balans och inga boggiehjul som hamnade halft uppe på lämmen. upp och ned var melodin, sedan avlastning med pallgafflarna på frontlastaren samt vändning på mark efter det släpvagnen avlägsnats.
I ditt fall tillkommer ju demontering av kranen, samt ev överlast?

Användarvisningsbild

Re: Transportfunderingar

halvproffs  
#148322 Har för mig att biltranssportkärra får man endast köra bilar på!?

Användarvisningsbild

Re: Transportfunderingar

rokon  
#148328 jag menar man nyttjar en vanlig släpvagn som man drar efter bil.(med flak) Den får man ju lasta allt möjligt på, bara det sitter fast. Men det kanske blir två vändor för att få hem kranen.

Avatar Fallback

Re: Transportfunderingar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148348 Biltransportkärra kan användas till allt som passar på flak/ramper bara det är fastsurrat,en sån liten kran borde gå att få med på samma lass.Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Transportfunderingar

totte  
#148378 Så är det det där med släpvikter och kökort, bör kollas noga om ekipaget kräver E-kort, om man nu inte har det förstås.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).