Verkstan

230 V på traktorn

17 inlägg 11752 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

230 V på traktorn

Tortor655  
#147785 Fråga: Har ett äldre bensindrivet enfaselverk. Nu vill jag sätta generatorn på traktorn men hur att dela generatorn från bensinmotorn? Har de en gemensam axel? (inte ovanligt när det gäller hydraulpumpar på ex vedklyvar)

Någon som vet? Varför 230 V? Jo jag har en elvinsch som går på 230 V. Då kan jag köra den
"radiostyrd" i skogen med en fjärrkontroll. Provkört med bensinelverket och det funkar för mina behov. Men toppen vore om generatorn sitter på traktorn.

Tore (Ny på forumet)



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: 230 V på traktorn

Midgård  
#147802 Förmodligen sitter generatorn bultad mot drivmotorn på något sätt, dvs du borde kunna bulta loss generatorn. Har aggregatet frekvens- och voltmeter så du med handgas vid traktordrift kan ställa in rätt varvtal borde det kunna fungera. Ett annat sätt är att komplettera traktorn med en dc/ac omvandlare från 12V= tlll 230V 50Hz. Dessa omvandlare kan bli lite dyra om det handlar om högre effekter men, men.. En sida av dc/ac omvandlarakternativet är att om du har en supermodern traktor med mycket elektronik, trådlös infoöverföring, kommuniktaionssystem osv kan dessa störas av dc/ac omvandlaren. Ju billigare omvandlare desto större EMC-problematik. Dock går det att avstöra men kräver en hel del kunskap och mätutrustning för att kunna sätta in rätt åtgärder.

Användarvisningsbild

Re: 230 V på traktorn

totte  
#147810 För att det skall fungera måste du ha koll på vilket varvtal generatorn kräver för att leverera korrekt spänning och se om PTO:n på traktorn kan ge det varvet. Eventuellt behövs en utväxling, jag gissar att bensinmotorn har en bra bit högre varv än traktorns PTO.

Användarvisningsbild

Re: 230 V på traktorn

viktor meck  
#147818 Välkommen till forumet Tore :mrgreen: Vissa elverk har ingen utgående axel. Generatorn sitter under svänghjulet på vissa. Arbetsvarvet brukar vara mellan 2900 och 3600 varv i minuten.

Avatar Fallback

Re: 230 V på traktorn

Tortor655  
#147888 Generatorn är av märket Airmax men jag ser på nätet att Kvärnums Järn säljer en likadan under namnet Sincro EP 2 72 L. Den är på bortåt 3 kW.

På min traktor en äldre Valmet 604 finns bredvid den ordinarie generatorremskivan ett extra ledigt kilremsspår som passar bra att använda. Generatorns varvtal är angivet till 3000 och det borde går lätt att ordna till med lämplig remskiva på generatorn.

Jag vill inte använda kraftuttaget utan vill att generator kan sitta framtill permanent.

På bensinelverket är motor och generatorn mycket tajt hopsatta. Jag kollade med att öppna generatorn bakifrån så att säga men vågade inte skruva för mycket. Eftersom generatorn även har 12 V med 10 Amp så kanske det finns någon form av kol i framändan av generatorn och det är den som jag inte kan komma åt.

Jag kan inte heller se någon lager i denna del. Det sitter en fläkt där och man kan kolla lite in mot axeln och vad jag kan se KAN det vara så att axeln saknar generatorlager och att man förbilligat genom att använda vevaxelns lager och förlängt axeln för generatorrotorn. Enheten blir ju då också lite kompaktare och billigare??

Gårdagens storm visar att det inte är fel att ha ett lättilgängligt elverk men även här så kan motorn som driver verket med fördel sitta på traktorn.

En ny Sincro generator kostar runt 2000 och kanske är det bästa lösningen att skaffa ett sådant?

Många tack för svar och synpunkter jag fått. Bra forum det här!

   TS
Avatar Fallback

Re: 230 V på traktorn

Midgård  
#147891 Ja, med 230V är det viktigt att vara riskmedveten. Dock är ju normalt traktorn isolerad från marken mha gummihjiul så systemet borde kunna bli "frisvängande". Dock är det av yttersta vikt att alltid säkerställa att skyddsledaren är oskadad hela vägen från generatorn till elförbrukaren. I ett aktuellt system måste man ju ha någon form av uttagscentral med säkringar od på traktorn, och inte minst jordfelsbrytare max 30mA om systemet ska strömförsörja handhållna redskap. Man ska också vara medveten om att det vi diskuterar här omfattas av en del lagar och förordningar och vid en ev personskada eller brand kan myndigheter och försäkringsbolag komma att ställa obekväma frågor...
Som jag nämnt tidigare är en DC/AC omvandlare ett alternativ. Inga rörliga delar bara att ansluta en matningskabel från battterierna. Net-on-net har en dylik, Nedis HQ-INV1700/12 Art.nr: 102971, 1500W kontinuerligt, 3000W maxeffekt för 2490 kr inkl moms och frakt. Dock som jag nämnt tidigare, dessa kan störa känslig elektronik och kommunikationsutrustning (modifierad sinusvåg).

Avatar Fallback

Re: 230 V på traktorn

jd6630  
#147892 har själv en jd 7530 E premium me fabriks monterat 220 o 400 volt uttag, de e av stört av kappslat i säkrat proppat o jordfels brytat på alla håll. finns vissa funktioner som måste va uppfyllda innan man får ström i de, traktorn stå plant, handbromsen till viss gas på motorn o man måste in i commando center o aktivera funktioonen
håller me om att en vanlig omvandlare från 12 till 220 volt e bättre
eller sätt de bensin drivna verket på en frontbrygga .....borde va enkllast o smidigaste lösningen på detta lilla problem
har även 220 o 400 volts uttag på lastaren o grävaren, de ska besiktigas me vissa intervaller o kräver en extra försäkring. nä inget o pilla me för vanligt folk...

Avatar Fallback

Re: 230 V på traktorn

Tortor655  
#147894 Hej Midgård

Jag har en vanlig jordfelsbrytare i uttaget på generatorn nu.
Men jag måste erkänna att jag inte vet så mycket om elsäkerhetsfrågor.

I vår husbil har vi en DC/AC omvandlare men jag har inte förrän du tipsade om möjligheten att även ha en sådan på traktorn, se detta som bra lösning. Tack för tipset!

Några frågor dock.

Bensingeneratorn har en automatsäkring som skall lösa ut vid överbelastning (har dock aldrig hänt)

DC/AC omvandlaren har väl inte det?

Är det någon skillnad i elsäkerhet att använda det ena eller det andra systemet? 230V är det ju i båda fallen?

   TS
Avatar Fallback

Re: 230 V på traktorn

Tortor655  
#147895 JD6630

Tack även du för tips.

Du har en väldigt avancerad elutrustning model helproffs. Jag är bara en glad amatör men i behov av goda råd.

Anledningen till att jag var "låst" i mina tankegångar att ha en generator på traktorn är att jag som sagt har en husbil och vill i den vara oberoende av fast ström(campingplatser). Då vet jag att en del har en fast enfasgenerator kopplad till motorn liksom vissa utryckningsfordon och liknande har det.

Det finns alltså en fungerande teknik.

DEn vinschen jag har på traktorn är bara för lite lättare framdragning av klenved/massaved till griplastarkärran modell mindre. Vill jag dra fram större stockar har jag en Väse-kran men den kan jag inte ha på samtidigt som griplastarkärran.

Framtill på traktorn har jag alltså elvinschen och ett litet krantorn så att jag kan dra fram snett bakåt mot hydraulkranen om jag så önskar men mest är det att dra fram i 90 graders vinkel mot stickvägen. Väsekranen är inte så lämpad att dra i 90 grader då den är avsedd att dra optimalt i en sektor bakåt.

Som jag ser det nu så är tipset om en DC/AC omvandlare det mest intressanta. Den kan jag använda i flera sammanhang dessutom. Vinschmotorn är på 1500W och har en dragkraft på 400 kg
Det räcker tillräckligt och också tillräckligt fort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 230 V på traktorn

totte  
#147898 Frågan är om det inte i slutänden skulle bli billigare, säkrare och mer användbart att köpa en hygglig 12 V vinsch.

Avatar Fallback

Re: 230 V på traktorn

Midgård  
#147899 Självklart om det bara handlar om att driva en winsch är det mycket bättre och billigare med en 12V= matad sådan.
En DC/AC omvandlare har säkert såväl överlastskydd som kortslutningskydd inbyggt (kan kollas upp med säljare). Det är inte säkert dock att den har inbyggd jordfelsbrytare, men det kan man skaffa en portabet och ansluta på utgången.
Generellt kan man säga att det inte är någon skillnad i "farlighet" på strömmen/spänningen oavsett varifrån den kommer utan det beror mer på hur arrangemanget ser ut. Med en DC/AC omvandlare får du i princip allt kapslat och säkert i en och samma burk. Jag kan inte nog poängtera vikten av kompetens i dessa sammanhang (se JD´s kommentar ang besiktnignar mm).
För JD´s superavancerade traktorer tror jag inte en billig DC/AC omvandlare vore bra pga EMC-sidan. Inom Försvarsmakten har man mycket DC/AC omvandlare fullständigt avstörda, men pratar vi om helt andra kostnader.

Avatar Fallback

Re: 230 V på traktorn

jd6630  
#147918 jo de e high tech på toppnivå.....
men eftersom lastaren går mycke på svevia så e de smidigt me el uttag för att kunna köra borr vinkelslip svets mm,mm. liksom inbyggd kompressor anläggning som ger 8bars tryck
grävaren går på eon o e samma sak där, smidigt me inbyggd el för o köra vanliga handverkygo slippa dra me extra elverk.
på lastaren o grävaren kan ja ta ut 7000w kontinuerligt o 12000w under korta perioder.
va gäller 7530 E premium så valde ja till el anslutningen som en bra att ha sak eftersom pågen har sin entreprenad del o då vore de smidigt att kunna ha el maskinerna på traktorn ist för exta el agg
om ja inte minns fel så kostade elen på jd,n 120 tusen extra o kan ta ut 5000w kontinuerligt
men en sån traktor me den utrustningen e inget man köper som glad amatör för o dra ut nån kbm ved ur skogen utan de ska mer användning till
senast ja besiktiga grävaren så kostade den rundan 20000kr bara för el delen. men visst finns tekniken o de e som du sajjer att utrycknings fordon haft de ett antal år nu. en dc ac omformare borde funka bra för ditt behov o enkelt att ta me i husbilen eller in i bostaden vid stömavbrott.
nja vi har haft omvandlare tidigare för enklare jobb, men dom stör ut mycke o numer stör dom även ut commonrail motorer så den kan gå lite som den vill. sen e skillnaden om du använder de 6timmar på året eller 6 timmar om dan

Avatar Fallback

Re: 230 V på traktorn

Tortor655  
#147922 Min erfarenhet av "billiga" elvinschar är att de går alldeles för långsamt och är för omständiga att få ut vinschen.
Jag har lite dåliga knän och uppskattar om jag kan dra ut vinschen utan att ta i för mycket.

Men att jag tvunget vill ha 230V är att då kopplar jag en vanlig 230V fjärrbrytare (med radarstyrning)
så att jag kan gå vid stocken och styra lite om så behövs och stanna och vinscha in så smidigt som möjligt.

Annars är det som ni säger, det är bara ved och röjningsgallringsvirke som ska vinschas. Jag har ju en ganska bra vajerkran (Väse) men den bör man köra med medhjälpare = frun.
Veden vill jag och kan jag köra själv

En växelriktare är lätt och användbar i många sammanhang. Helt klart jag investerar i en sådan!

Tack alla som hjälp mig till detta beslut.

Tore

   TS
Avatar Fallback

Re: 230 V på traktorn

jd6630  
#147930 nu kan ja berätta för dej att de finns en 12/24 volts räddnings vinch som används inom sos. den kopplar du i tre poligt uttag o har fjärrkontoll för ut o in matning stopp fri läge o fri spinn.
ut 0,75 m / sek
in 0,05-0.5m / sek
frispinn ut 40 m / min
200m lina 100m vajer
dragkaft 1,7-2,1-2,8-3,6 ton
lyft kraft 0,5-0,7-1,0-1,2 ton
pris 26000kr + moms
vet dock inte om amatörer kan köpa loss en sån, men ja kan iom ja kör för sos special räddning
så om intresse finns kan ja ha en sån på torsda

Avatar Fallback

Re: 230 V på traktorn

jd6630  
#147968 hittade en omvandlare till daj


http://www.billebro.se/myshop/myshop_st ... ?PRID=5468



Artikel nr : HQinv4000-12V
Kortnamn : HQinv4000-12V
Märke : HQinv4000
Vikt : 10.00 kg
Volym : 0.05 m3
Fabrikat : HQ

8000W / 4000W omvandlare med fjärrkontroll. Kör 230V utrustning via 12V batteri i bil, båt, husvagn, verkstadsbuss. Denna modell har högst kvalitet och högst kapacitet av alla våra modeller.
Omvandlar 12V DC till 230V AC 4000W kontinuerligt, 8000W max 230V utrustning kan anslutas till bil- eller båtbatteri

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).