Virkesmätning och Matrisfub

Brara travmätt timmer för ny Värösåg

40 inlägg 21329 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146579 Snart blir det väl helstam?

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146629
Röjkvist skrev:När du kan visa upp 100 lass timmer där man travmätt och manuellmätt
och fått samma resultat.
Då är jag övertygad ang travmätning. Dock har jag inte sett någons sådan
statestik ännu.
Man kan undra varför?


För att bägge mätningsformerna innehåller moment som gör att det skiljer sig mellan mätningar.

Mäter du samma parti manuellt 100 ggr, så får du 100 olika resultat. Virkesmätningen är aldrig exakt.

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Skogsrå  
#147573 Jag har läst Bertilsson insändare i Skogsland, och jag tolkar han som att han förespråkar avsmalningsaptering vilket inte jag tycker av följande skäl.
Avsmalning: En stock med kraftig avsmalning ska enligt avsmalningsaptering gå hela stocken gå till massaved med ett lägre pris för skogsägaren som följd(p.g.a måttslaget m3 toub). Det måste vara bättre att såga kanske en 1/3 av volymen och höja värdet på stocken.

Trädanpassning: Enligt avsmalningsapteringen ska man sträva efter att få alla fel i roten på en stock. Det medför att sågverken får en massa "hyllvärmare" med hög kapitalbindning som följd. Sämre betalningsförmåga till skogsägaren lika med lägre pris.

Krökar: Tyvärr är en del träd krokiga, men det är bättre att sotera dessa stockar vid en soteringsanläggning, och skogsägaren får betalt för dessa stockar istället för vrakpris som idag.

Mätsäkerhet: Idag kontrollerar VMF mätramarna mot avloppsrör inte mot stockar vilket gör att finns en stor osäkerhet i mätning på kerratbanorna.
Det finns många fler faktorer som talar för att inte stockmäta

Kan man välja mätform som skogsägare ska man i första hand välja rotpoststämpling, där man kan lägga in kvalités krav samt att man gör upp affären medan skog står. I andra hand sködarmätning. i tredje hand travmätning av timmer. I fjärde hand stockmätning på kerratbana

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147584 Det jag skrivit i min insändare i Skogsland bör inte ge de effekter som personen ovan uttryckt.
Hyllvärmarna ökar rimligen i travsortiment.
Vraket ökar enligt erfarenheter. Ex. Kubb har ca dubbelt med vrak mot klentimmer.

Notera att Södra flera gånger har lanserat metoder som gett oerhörda förluster vilka Södra undviker senare och då försöker ta poäng på även det avhoppet. Att hoppa i galen tunna har hänt förr.

Jag kan närma mig nämnd uppfattning om bristerna i VMF:s mätning.

Tilltron till rotpost fungerar i konjunktur med större efterfrågan. Övriga tider är framför allt osäkra skogsägare de som får tveksamt betalt, vilket oftast upptäcks först en tid efteråt.

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

plyshnalle  
#147696 Vilken underbart ämne!
Jag känner en som levererar Gran klass 2 till södra, och gran klass 1 till köp sågverk för stockmätning.
Bingo!
När det gäller travmätning av timmer så fungerar det ypperligt, om man vill ha in skit. Och osäkerheten på mätningen är större än för stock mätning på keratt. Fördelen är att mätaren bara hittar ca 50 % av vraken. I bästa fall.
När det gäller skördarmätning så kan det aldrig bli annat än partsmätning av det utan klassning. Så frågan är snarare vem ni litar mest på?
Men allvarligt så tror jag inte på travmätning av timmer annat än som en ankomstkontroll till industrin. Anledningen till det är flera. Dels så slår det för mycket i volym, vilket industrin är tvungen att kompensera i priset. Vilket gör det svårare att köpa fint virke av god kvalitet.
Anledning 2 är att det i praktiken är omöjligt att kontrollera kvaliteten på virket, vilket ger mer spill och gör det svårare att få bra kvalitet på den sågade varan.
Men i dagsläget gynnar det köpsågverken som använder det för att få finare virke med bättre kvalitet till sina industrier.
Mitt tips är att sälja till södra om du har skog av dålig kvalitet. I annat fall så ring runt och fråga. Det finns ju fler aktörer på marknaden än södra...
Av någon anledning, som jag finner lite märkligt, blir det en rätt hetsk debatt så fort vmf nämns. Beror det på att ni får era stockar vrakade för att ni inte kan aptera? Eller fick ni inte jobb där?
Jag ser att dom allra flesta aktörer i skogen är både skickliga i sitt yrke och seriösa. Det inkluderar maskinförare, inköpare, lastbilschauförer och virkesmätare. Sen finns det alltid stolpskott. Men dom får vi nog leva med hur det än blir...

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

plyshnalle  
#147697
Skogsrå skrev:Jag har läst Bertilsson insändare i Skogsland, och jag tolkar han som att han förespråkar avsmalningsaptering vilket inte jag tycker av följande skäl.
Avsmalning: En stock med kraftig avsmalning ska enligt avsmalningsaptering gå hela stocken gå till massaved med ett lägre pris för skogsägaren som följd(p.g.a måttslaget m3 toub). Det måste vara bättre att såga kanske en 1/3 av volymen och höja värdet på stocken.

Trädanpassning: Enligt avsmalningsapteringen ska man sträva efter att få alla fel i roten på en stock. Det medför att sågverken får en massa "hyllvärmare" med hög kapitalbindning som följd. Sämre betalningsförmåga till skogsägaren lika med lägre pris.

Krökar: Tyvärr är en del träd krokiga, men det är bättre att sotera dessa stockar vid en soteringsanläggning, och skogsägaren får betalt för dessa stockar istället för vrakpris som idag.

Mätsäkerhet: Idag kontrollerar VMF mätramarna mot avloppsrör inte mot stockar vilket gör att finns en stor osäkerhet i mätning på kerratbanorna.
Det finns många fler faktorer som talar för att inte stockmäta

Kan man välja mätform som skogsägare ska man i första hand välja rotpoststämpling, där man kan lägga in kvalités krav samt att man gör upp affären medan skog står. I andra hand sködarmätning. i tredje hand travmätning av timmer. I fjärde hand stockmätning på kerratbana



En fråga...
Varför tror du att en skördare mäter mer korrekt än en fast anläggning? Mer än att jag antar att du sitter i en skördare? Jag är ledsen, men jag får inte ihop det resonemanget.
Det går ju alltid att sälja som leveransrotpost, där virket volym mäts vid ett sågverk på en keratt, som håller högre säkerhet än ex travmätning eller skördare, men där du får ett fast pris per kubikmeter. Det brukar jag sälja på och är supernöjd!

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147708
plyshnalle skrev:När det gäller skördarmätning så kan det aldrig bli annat än partsmätning av det utan klassning. Så frågan är snarare vem ni litar mest på?
Personligen tycker jag att partiskheten blir mindre med skördaremätning.
Förare och skogsägare har vanligtvis mindre kontakter än virkesmätare och sågverksfolk. Därmed minskad partiskhet i skogen.
Kontroll behövs på båda ställena.
Utveckling är på gång, både bättre mätning och märkning på virke i form av "streckkod", som möjliggör kontroll på annan plats.
plyshnalle skrev:Av någon anledning, som jag finner lite märkligt, blir det en rätt hetsk debatt så fort vmf nämns. Beror det på att ni får era stockar vrakade för att ni inte kan aptera? Eller fick ni inte jobb där?
Jag ser att dom allra flesta aktörer i skogen är både skickliga i sitt yrke och seriösa. Det inkluderar maskinförare, inköpare, lastbilschauförer och virkesmätare. Sen finns det alltid stolpskott. Men dom får vi nog leva med hur det än blir...
Min syn på VMF har påverkats genom åren av följande skäl.
VMF medverkar ogenerat i införandet av fuskfub som har lurat skogsägare och entreprenörer på miljardbelopp sen 2006.
VMF styrs till 98% av folk från bolagskorridorer.
VMF besvarar inte kritik.
I följande tråd beskrivs konkurrerande möjligheter, som VMF har lagt motelld mot eftersom det tar bort jobbet för dem. I den tråden finns också exempel med bild hur VMF "hukar sig" när deras kulisser ifrågasätts.
viewtopic.php?f=37&t=11546&st=0&sk=t&sd=a#p139273
VMF är en institution som lever på gamla meriter och lyckats framstå som lika ofelbar som endast en person varit de senaste 2.000 åren.
Deras VD (jobbade på Södra) gjorde partiskt en "felräkning" mot en entreprenör som Södra drog i skiten under ett år, innan det blev ombytta roller.

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

plyshnalle  
#147736 I viss mån måste jag ge dig rätt i det du säger om opartiskheten. Men inte på alla fronter. En entrepenör sitter betydligt mer i knäet på skogsbolaget än virkesmätaren gör, oavsett vart dom sitter någonstans. Så påståendet att opartiskheten skulle öka med skördarmätning är rent skitsnack, eller brist på bättre vetande.
Det finns väldigt goda anledningar till det påståendet. En entrepenör som inte gör exakt som avverkningsledaren säger eller vill går i konkurs. En entrepenör har pengar att tjäna på hur det huggs och mäts. Virkesmätarna tjänar inte en krona mer hur det än mäts. Dessutom kan kontrollen anses som god.
Men tyvärr så har, som vanligt, skogsbolagen alldeles för mycket att säga till om... Där håller jag med...

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147743
plyshnalle skrev:I viss mån måste jag ge dig rätt i det du säger om opartiskheten. Men inte på alla fronter. En entrepenör sitter betydligt mer i knäet på skogsbolaget än virkesmätaren gör, oavsett vart dom sitter någonstans. Så påståendet att opartiskheten skulle öka med skördarmätning är rent skitsnack, eller brist på bättre vetande.
Det finns väldigt goda anledningar till det påståendet. En entrepenör som inte gör exakt som avverkningsledaren säger eller vill går i konkurs. En entrepenör har pengar att tjäna på hur det huggs och mäts. Virkesmätarna tjänar inte en krona mer hur det än mäts. Dessutom kan kontrollen anses som god.
Men tyvärr så har, som vanligt, skogsbolagen alldeles för mycket att säga till om... Där håller jag med...
Om du läste flera av inläggen i tråden jag lämnade i förra inlägget så såg du att det finns så oerhört många fördelar att föra ut kunskap och ansvar dit virket framställs och inte som i dag dit stockarna är levereras.

Kontrollen är inte god. En tidigare tjänsteman i mätningsorganisation har vågat berätta en del om hur tandlös kontrollen blivit. Flera insändare har varit i skogspressen.

Att acceptera att arbetsledare och bolag pressar entreprenörer som du påstår är ibland vanligt. Men detta är jag inte passiv till. Tänk efter vad som då sker hos dig om entreprenören "pressas" idag hos dig med de nästan obefintliga kontrollmöjligheter du har.
Dessutom har du ingen kontroll på vad som händer i transport och senare led.
Läs i följande tråd som visar hur Vida på sällsynt sätt överutnyttjade och misslyckades hos en gammal skogsägare.viewtopic.php?f=29&t=8975&start=0
Inlägg 127f är ganska innehållsrikt.

Användarvisningsbild

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Knegarn  
#147759
plyshnalle skrev:I viss mån måste jag ge dig rätt i det du säger om opartiskheten. Men inte på alla fronter. En entrepenör sitter betydligt mer i knäet på skogsbolaget än virkesmätaren gör, oavsett vart dom sitter någonstans. Så påståendet att opartiskheten skulle öka med skördarmätning är rent skitsnack, eller brist på bättre vetande.
Det finns väldigt goda anledningar till det påståendet. En entrepenör som inte gör exakt som avverkningsledaren säger eller vill går i konkurs. En entrepenör har pengar att tjäna på hur det huggs och mäts. Virkesmätarna tjänar inte en krona mer hur det än mäts. Dessutom kan kontrollen anses som god.
Men tyvärr så har, som vanligt, skogsbolagen alldeles för mycket att säga till om... Där håller jag med...


Hej! Här var det mycket som jag inte håller med om :smile: Tex. detdär om att det finns mycket att tjäna på hur det mäts in som entreprenör. Då borde du ju mena att vi ska mäta in mer än verklig volym?? det vore ju underbart även för dig som säljare? Nåja det kan man ju glömma för virket mäts även vid sågen så dom vet om jag ligger o plushugger. Sen bör man ju knappast va rädd för att få för lite volym inmätt för det är ju det även jag får betalt för.

Virkesmätarna tjänr visst en krona på att få mäta, jag gör det gratis. Klart dom för frm fördelar med deras mätning och skrämmer upp folk med att skördarmätning är dåligt.

vmf världens mest (onödiga) förbund!


jaja, ja ska sluta ge mig in i dessa diskussioner men jag blir ju så förvånad över hur bakåtsträvande och blinda ni är i sverige :grin:
Ska ja va helt ärlig så skulle jag gärna skippa maskinmätning här oxå så man kunde gasa fullt me kubik hela dan, men ack så mycket fel det skulle bli i aptering mm ifall man inte hölls ansvarig för sånt.

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

plyshnalle  
#147860 Hmm... Knegarn... Konservativa var väl ordet... hahaha...
Nja... Bakåtsträvande vet jag väl inte, men det finns alltid flera sidor av samma mynt, och jag anser att det är nyttigt att väl belysa alla sidor av myntet. Att lyssna på Bertillson ger väl inte alltid så mycket, jo. Jag har träffat honom i verkligheten också. Han är som en ilsken grävling. Han har alltid rätt (tror han) och ger sig aldrig..
Det är bara det att jag både hört och sett många både bra och dåliga exempel om alla olika sätt att mäta och göra affärer i skogen.
Personligen skulle jag mycket väl kunna tänka mig att sälja en del skog på skördarmätning (sca), och se en vits med det. Men det har till 99,99 procent med smidigheten att göra och inte ett dugg med att jag tror att det blir mer rätt, för det blir det inte.
Dessutom brukar jag sälja mest på leveransrotöp där jag får ett fast pris per m3fub. Sen får dom göra vad dom vill av veden. Men tyvärr så gör det att skogsägar organisationerna (läs Norrskog) inte är aktuella.... Det mesta av den vedentravmäts av vmf nord. Och jag tycker att det har fungerat bra.
Angående kontrollerna som bertilsson talade om så vore det väldigt intressant att få veta vilken fd tjänsteman som han har talat med. Inte alla tjänstemän vet vad dom pratar om.
Och knegarn... Dom har kvalitetsuppföljning på alla avverkningslag som jag känner till... Ofta får entrepenören betala för vraken...

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147882 Med skördarmätning så slipper man springa runt i skogen och se efter så
att allt virket är utkört.
Tyvärr så hittar man ALLTID virke kvarglömt efter en avverkning.
Är det skördarmätt så är det bolagets problem om inte virket kommer till
industri. Inte mitt!

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

plyshnalle  
#147909 Håller med om att kvarglömt virke kan vara ett problem. Men problemet kan ändå bli ditt med skördarmätning eftersom det varken bör eller får ligga kvar i skogen pga risken för insektsangrepp.
Men å andra sidan brukar det inte bli så mycket virke så att det spelar någon roll..
Och skördarmätningen har ju den fördelen att du förhoppningsvis får möjlighet att klaga innan bevisen är undanröjda...

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147956 Om inte annat kan man köra ihop det själv och lägga det i lämplig vedhög. En gång betalt som leveransrotpost, och en gång betalt som leveransvirke... :shock:

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147959
plyshnalle skrev:Angående kontrollerna som bertilsson talade om så vore det väldigt intressant att få veta vilken fd tjänsteman som han har talat med. Inte alla tjänstemän vet vad dom pratar om.
En av tjänstemännen som syftas på har varit mätningsinspektor på Qbera. Även andra bekräftar att kontrollsystemet blivit trubbigt. Inte minst i sin prisräkning, som inte helt beaktar kvalitetens prispåverkan eller nya längdförhållanden.
På den tiden jag mätte virke fick jag också insyn i dessa problemet.

Av din skrivning att döma är du en anonym person, som vet den avgörande sanningen om förhållanden som skrivs och även kompetensen hos andra personer som kommenteras.

Din anonymitet indikerar dock att du inte vill stå helt för vad du skriver.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).