Skördare

Rottne H11

42 inlägg 22401 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rottne H11

Vidsel  
#144117 Exakt som masterchief skriver, att slippa köra den extra beståndsgående svängen gör att vi hugger 30-40% mer på 2 skift med h11:an än vi gjorde på 3 skift med H8:an. H8:an gör fin fina jobb men glesa bestånd och mycket snö vintertid gör att den inte riktigt kommer till sin rätt här uppe i lappmarkerna.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H11

Mäki  
#144120
Vidsel skrev:Exakt som masterchief skriver, att slippa köra den extra beståndsgående svängen gör att vi hugger 30-40% mer på 2 skift med h11:an än vi gjorde på 3 skift med H8:an. H8:an gör fin fina jobb men glesa bestånd och mycket snö vintertid gör att den inte riktigt kommer till sin rätt här uppe i lappmarkerna.



Nu måste jag ifrågasätta detta påstående. 30-40% mera på 2 skift än vad ni körde på
3 skift tidigare?

Det skulle innebära att om ni tidigare högg 500 stammar på ett skift alltså 1500 på 3 så borde ni nu då hugga 1500*1,3=1950 stammar på 2 skift, eller?
Det ger 1950/2= 975 stammar på 1 skift.

Denna ökning tror jag inte på om ni kör samma skog fortfarande eller menar du att ni hugger 30-40% mera volym och att ni nu hugger grövre skog än vad ni gjorde tidigare?

Avatar Fallback

Re: Rottne H11

Skogshuggaren83  
#144128 Förut trodde jag inte på en stickvägsgående skördare i förstagallring men sen flerträds agg. kom så har jag ändrat åsikt. Har H8 nu men har börjat snegla på H11, just med tanke på arbetstider och så sitter man inte å spänner sig så mycket i dålig terräng i en större maskin.
Med dålig terräng menar jag större sten, brant eller blött, på normalmark är det inga problem i H8:an.
Vet ej hur mycket det gör att komma högre upp med hytten, i vissa bestånd här nere i söder har granen grenar hela vägen ner även om det är stammtätt tex. plantad åker.
Skulle gärna vilja veta lite om sådant från de som har bytt maskin eller ni har några andra skillnader?
Kanske inte rätt tråd men men.

Avatar Fallback

Re: Rottne H11

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147147 efter den veckan jag testade H11an i tuff teräng ihop med dom från Rottne så blev jag helsåld på maskinen. väldigt smidig o stabil. klart jag hade ju 2 par eco-track på så tyngdpunkten var låg. men den gick riktigt fint. finns några fina bilder i sommarnumret av Trucking då en föredetta anställda tipsade var vi höll till o testa maskin. jag gallrade igenom grannbeståndet för nån månad sen med min gammla H14 o de gick ju bra den med, men H11 stog lite bättre i backen samtidigt man kommer lite närmre backen när man kommer in i en H11 gämfört med H14.
Jag har varit väldigt nöjd med bägge mina H14 men nu byter jag bort dom bägge 2 mot en H11 för de passar mig bättre med den körningen jag har. H11 som ska tillverkas efter min ska till samma kommun, de är lite kul..

Avatar Fallback

Re: Rottne H11

Vidsel  
#147150 Du lär bli mkt nöjd för det är alla som kör min, har varit mkt folk och provat min då den är den enda häruppe än och alla gillar den helskarpt. Dom som testat kör andra märken nu men har bara haft bra att säga om den. Tog olofsfors Evo-band på både skördaren och skotaren och måste säga att dom var väldigt bra då det inte slirar i banden även om dom inte är det minsta sträckta och körning i brant terräng. Mkt bättre än eco-track som jag haft på tidigare maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H11

Mäki  
#147226 Vidsel
Jag tar för givet att ditt inlägg här nedan var en överdrift

Vidsel skrev:Exakt som masterchief skriver, att slippa köra den extra beståndsgående svängen gör att vi hugger 30-40% mer på 2 skift med h11:an än vi gjorde på 3 skift med H8:an. H8:an gör fin fina jobb men glesa bestånd och mycket snö vintertid gör att den inte riktigt kommer till sin rätt här uppe i lappmarkerna.


eftersom du inte svarat på min fråga

Mäki skrev:Nu måste jag ifrågasätta detta påstående. 30-40% mera på 2 skift än vad ni körde på
3 skift tidigare?

Det skulle innebära att om ni tidigare högg 500 stammar på ett skift alltså 1500 på 3 så borde ni nu då hugga 1500*1,3=1950 stammar på 2 skift, eller?
Det ger 1950/2= 975 stammar på 1 skift.

Denna ökning tror jag inte på om ni kör samma skog fortfarande eller menar du att ni hugger 30-40% mera volym och att ni nu hugger grövre skog än vad ni gjorde tidigare?

Användarvisningsbild

Re: Rottne H11

finskpinne  
#147252
Mäki skrev:Jag tar för givet att ditt inlägg här nedan var en överdrift



Det kan finnas viss överdrift i det han säger men det är nog en stor produktionsskillnad på beståndsgående och stickvägsgående, beroende på terräng och typ av skog. Jag körde ju beståndsgående förr men det var ingen hit i denna steniga terräng. Man får ju ner en hel del mera kubik i timmen med en stickvägsmaskin eftersom uttaget av virke blir större eftersom det blir flera vägar! Och oftast är ju aggregatet på den stickvägsgående maskinen större och lite effektivare om man har mycket besvärliga träd så som vargar och jobbiga björkar.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H11

finskpinne  
#147254 Men alla bestånd är ju olika så man kan nog inte säga att en typs maskin är så och så många procent snabbare än en annan. Det är så många faktorer som spelar in på produktionen när det gäller gallring! Men för mig och mina slags uppdrag så lämpar sig en stickvägsskördare bättre...

Användarvisningsbild

Re: Rottne H11

Mäki  
#147259 Jo men läs lite hur mycket det skulle öka i stammar per G15!!!
Tror inte det finns en maskin som skulle kunna öka produktionen i den skalan utan att man har bytt typ av skog och då var ju inte det maskinen som var så mycket bättre utan man bytte ju objektstyp.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H11

finskpinne  
#147262 Jo jag menar inte att det exemplet som han skrev om är hela sanningen utan jag vill bara påpeka att det i vissa fall kan öka produktionen en hel del med stickvägsskördare. Jag uttalar mig inte om huruvida det som Vidsel skriver är sant eller inte...

Avatar Fallback

Re: Rottne H11

JohanH8  
#147561 Skulle gjerne hørt hvor mye m3/t, antall tre/t og hva snitt stammen ligger på og hva den bør ligge på i H11`n

Avatar Fallback

Re: Rottne H11

JohanH8  
#148736 ingen som kan svare????

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).