Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

56 inlägg 58053 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

Initium  
#147173 Heisann
Har en liten minitraktor, FORD 1220.
Denne har for liten hydraulikkapasitet til å være noe til nytte for vedklyving. Jeg tror pumpa gir max 4,7gpm, som blir ca 17 liter ?
Jeg vurderer derfor å sette på en kraftuttakdreven hydraulikkpumpe

Kan dere foreslå en passende løsning. Vil anta jeg må ha pumpe, girboks, slanger & fittings, samt en passende tank.
Jeg ser de girboksene som bla Økonomideler har, men forstår ikke helt hvordan man hindrer hele boksen i å rotere med akseltappen fra PTO uttaket. Er det en kjetting elns som sikrer denne ?

Kan dere tippe på en pris på et oppsett som kan passe på en sånn liten traktor ? Jeg skal ikke kjøre dagen lang, så jeg trenger ikke akkurat uendelig hydraulikkapasitet på tanken, et thermometer får heller fortelle meg når det er på tide å ta en paus ( hindre overheting )

   TS
Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

foton  
#147271 Weimer.se och ohlsson i Ellös har färdiga satser för sådant.

Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

Initium  
#147396 Neste problem er dekk, traktoren min har PLENDEKK av alle ting
Trenger dekk og felger til en Shibauraford. Noen som vet boltsirkeldiameter ?
Tenkte bytte bak, og bruke kjettinger foran

Dekkene jeg har, er 29x12-15, altså 29,2 " i diameter. Jeg ønsker traktordekk som er så store, grove som mulig, fordi jeg tror det gir best farmkommelighet.

Tips til nettbutikker som har noe som kan passe ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

axwell  
#147411
Initium skrev:Inlägg av Initium » Idag, 21:51
Neste problem er dekk, traktoren min har PLENDEKK av alle ting
Trenger dekk og felger til en Shibauraford. Noen som vet boltsirkeldiameter ?
Tenkte bytte bak, og bruke kjettinger foran

Dekkene jeg har, er 29x12-15, altså 29,2 " i diameter. Jeg ønsker traktordekk som er så store, grove som mulig, fordi jeg tror det gi


Original är väl 9,5"*16", samma som skulle varit original på min Yanmar men det satt 31*15,5-15 när jag köpte den begagnad.
"plendekk" är det turf, klippdäck eller gräsmönstrade Pillow?

Bytte till 400/60-15,3(ca 33") kompletta med traktormönster, kostar nu 2400-2500 Sek + skatt/st.
http://www.ofabskara.se/web/index.php/m ... r_hjul=215

Om du byter till större hjul bak så bör du ju ha "lika" mycket större fram om den är 4wd.
Jag har bla. därför nu 25*8-12 ATV-däck fram från Biltema som också har bra och billiga snökättingar.

Bultcirkelmåtten måste du nog mäta upp själv då det inte är originalhjul.

Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

Initium  
#147432
axwell skrev:Original är väl 9,5"*16", samma som skulle varit original på min Yanmar men det satt 31*15,5-15 när jag köpte den begagnad.
"plendekk" är det turf, klippdäck eller gräsmönstrade Pillow?

Se bilde, er ikke sikker på hva de heter.
Bild


Jeg tror dekka på min er større i felgen, men rakk ikke studere dette i går kveld.

Bytte till 400/60-15,3(ca 33") kompletta med traktormönster, kostar nu 2400-2500 Sek + skatt/st.Bultcirkelmåtten måste du nog mäta upp själv då det inte är originalhjul.


Mener du jeg må måle på og borrer opp felgen selv ? Burde vel la seg gjøre, ikke akkurat super-presissjon nødvendig for å kjøre 15km/h.
Alternativ dekkdimensjon er også 11,2-24, det er vel en standard framdekkdimensjon til litt mindre traktorer. Bør kunne skaffes brukt.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

Henrik Petersen  
#147438 Grattis till nya traktorn,den där kommer du få mycket nytta av. Och rigtig fin är den ochså.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

Initium  
#147445 Tusen takk ! akkurat bestillt meg en liten pallegaffel. Fikk med et fint skjær, så kan jeg selge snøfreseren også. Har spanet på JULA`s skogsvagn, den er sikkert ikke veldig bra, men den er billig, og traktoren ble alt for dyr ift hva jeg hadde på budsjettet ( 3 ganger dyrere enn beregnet ) så jeg må spare litt på tilbehøret. Jeg har en kjempedyr MIG svets, så litt småfix får jeg leve med.

Noen som har erfaringer med denne vognen ? Den koster bare 6000kr på tilbud nå, og det er litt lavere enn andre kinavogner.... Noen tilhenger til 10-12-15000kr har jeg ikke råd til nå, dessverre..... og jeg kjører ikke så mye, bare på fritida...

   TS
Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

axwell  
#147477
Initium skrev:Mener du jeg må måle på og borrer opp felgen selv ? Burde vel la seg gjøre, ikke akkurat super-presissjon nødvendig for å kjøre 15km/h.


Mät centrumhål och diametern för bultcirkeln, om du har tur så är det en standarddelning.
Titta på Ofabs sida, längst till höger står de vanligaste delningarna(Hålning).
http://www.ofabskara.se/web/index.php/m ... sbruk.html
I Ofabs priser ingår fälg och däck, fraktfritt i Sverige vid köp över 5000 kr före skatt (moms).

Vill du betala frakten från Sundsvall så har jag felfria framdäck traktormönster 6"*12", men jag tycker att ATV-däck går bättre ovanpå lössnö och lera.

Som sagt bakhjulen får inte driva snabbare än framhjulen, hellre lite tvärtom, det blir då lättare att få traktorn att gå dit man styr den.

Sökte för några år sedan däck till 15" fälgar, hittade bara mycket dyra Trelleborg.

Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

Initium  
#147509 Dekkdimensjonen idag er
Bak 29x12-15 på 10x15 felger med 6 bolter, delsesirkel 120 og senterhull 90
Foran 20x8-10 på 6x10" felger med 6 bolter ,delesirkel 120 og senterhull 80mm

Dekket du viser axwall, blir jo nesten 10cm bredere enn det som er der idag, 400mm vs 320 elns som er på den bak idag. De går iaf ikke på mine felger....

Her fins dekk for 15" felg, 31x15,5-15 de får jeg kanskje på de felgene jeg har ?
http://viewer.zmags.com/publication/e10 ... e105976a/6

Tanke: 15,5" = 400mm. De får jeg ikke på uten å endre felgene, da kan jeg kanskje like godt kjøpe nye felger...

Nabofirma på jobben har Trellborg 29x12,5-15 dekk til 2700kr stykket, det er selvsagt altfor dyrt, men hva gjør man ikke for å kjøre i skogen neste helg :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

axwell  
#147657
Initium skrev:Bak 29x12-15 på 10x15 felger med 6 bolter, delsesirkel 120 og senterhull 90


Tittade på Yanmarfälgarna som har däcken med 31*15,5-15 (Gräsmönster + snökätting, OFA och 150 st dubb), 13" breda men samma delning och mått som din Ford. Ja däcket är mycket bredare än dina 12" men från navets infästning bygger däcket bara ca 80 mm inåt mot traktorn. Stort utpressningsmått.
Hela traktorn blir bredare, tippar inte lika lätt men kräver mer plats.

Initium skrev:Nabofirma på jobben har Trellborg 29x12,5-15 dekk til 2700kr stykket, det er selvsagt altfor dyrt, men hva gjør man ikke for å kjøre i skogen neste helg


Bra pris för däcken och dina fälgar passar ju men du ville väl ha större hjul ?

Initium skrev:Her fins dekk for 15" felg, 31x15,5-15 de får jeg kanskje på de felgene jeg har ?
http://viewer.zmags.com/publication/e10 ... e105976a/6


Nej jag tror inte dina fälgar passar till 15,5" breda däck.

Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

Initium  
#147659 jeg frykter det er en sabla jobb å få laget korrekt bolthull i felgene. har ingen maskinverkstad som kan årne dette for meg. tror de trelleborg dekke er en god løsning. da slipper jeg bytte med en gang på framakslingen også....
4 nye dekk og 4 nye felger blir så dyrt at jeg heller bør finne en annen traktor. Og det vil jeg ikke, HST drivlinjen er perfekt for min sønn på 8, bare trampe på kjørepedalen og vri på rattet...

her er en som VIRKELIG tar av vedr. dekk.


Antar dette tærer hardt på drivverksdelene på traktoren...

   TS
Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

Initium  
#147661 borret du felgene selv Axwell ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

axwell  
#147670
Initium skrev:4 nye dekk og 4 nye felger blir så dyrt at jeg heller bør finne en annen traktor


Om du byter till 31" däck bak så passar nog 21" fram på dina 10" fälgar, inte så dyrt heller, aggressivt mönster.
Belastningen 92,5 kg är specad för mer än 80 km/h, jag har framdäck för 155 kg och de håller även om lastaren lyfter max det den orkar.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Da ... oss-82615/

Initium skrev:borret du felgene selv Axwell ?


Fälgarna 13"-15 är original från Japan med Yanmartraktorn men de hjulen använder jag inte längre, är till salu inklusive snökätting.

Till de större, nya bakhjulen, har min granne svarvat fram en adapterskiva som han har borrat hål i med Yanmars håldelning 6*120mm och 90 mm navhål för passa att till de nya som har 6*205 och 161 mm hål.

Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

Initium  
#147723 ser ut til at vi har samme mønster på felgene, er 6 bolter, 120mm deling og 90mm senterhull på Forden også.
Sender du din mailadresse til meg på PM ? Er interessead av dine beg. dekk / felg...

   TS
Avatar Fallback

Re: Jinma, Foton eller Iseki / Kubota

Initium  
#148109 Da var 2 stk Trelleborg Twin T411 29-12,5x15 kjøpt inn.
Får tilbake felgene i morra, ferdig montert.

http://www.profipneu.ch/includes/Navisi ... n$t411.png

Håper det blir bra, jeg fikk gode rabatter, men syns likevel det ble dyrt nok …

Til helgen blir det skogskjøring, gleder meg allerede…

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).