Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Åkmotor?

18 inlägg 8352 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Åkmotor?

jocke94  
#147243 hej är lite ny på detta och jag undrar vad en åkmotor är? :smile:



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Åkmotor?

Kse  
#147255 Åk motorn är den motorn som driver maskinen framåt, dvs dieselmotorn under motorhuven.
Heter väl så för att inte förväxlas med div hydraulmotorer som finns på en skogsmaskin.
Kan ju även finnas en till dieselmotor för att driva tex en flishugg, markberedare eller liknande.

Användarvisningsbild

Re: Åkmotor?

Skogshuggarninorr35  
#147258 Jag tror att han menar den hydraulmotor som sitter på fördelningslådan på maskinen som helt enkelt driver maskinen framåt eller bakåt beroende på hur den vinklas, och den drivs av "åkpumpen" eller transmissionspumpem.

Användarvisningsbild

Re: Åkmotor?

Kse  
#147263 Ja så kanske det är.
Kallar iof det för just transmisionspump.

Användarvisningsbild

Re: Åkmotor?

finskpinne  
#147267 Vad jag har förstått så är väl åkmotorn hydrostaten som drivs av transmissionspumpen. Men jag kan ju ha fattat det hela fel.

Användarvisningsbild

Re: Åkmotor?

Vedproducent  
#147280
finskpinne skrev:Vad jag har förstått så är väl åkmotorn hydrostaten som drivs av transmissionspumpen. Men jag kan ju ha fattat det hela fel.

Jag har då alltid kallat hydrostaten för åkmotor men jag är ju ingen expert på skogsmaskiner. Har dock en gammal mini och där kallas hydrostaten för åkmotor av folk i branchen.också.

Användarvisningsbild

Re: Åkmotor?

Kse  
#147282 Ja jag har då i min enfalld kallat dieselmotorn för just åkmotor, senast härom veckan när jag letade efter en TD61. Försäljaren förstod iaf vad jag menade men kanske skrattade lite för sig själv. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Åkmotor?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147287 är här en ganska enkel beskrivning av hur en hydrostat fungerar från en ÖSA 260 från tidigt 80-tals broschyr
principen är fortfarande lik i dag hydraulmotorn på fördelningslådan kallar man åkmotor, som i sin tur får oljan från åkpumpäven kallad transmissionspump.

ÖSA Mastern är väll egentligen en av dom enda hydrostatmaskinerna i skogen som har varit modernast med växlingsautomatik o en 3-stegad Powershiftlåda på hydostaten där ligger maskintillverkarna efter fortfarande idag vill jag påstå :???:

Avatar Fallback

Re: Åkmotor?

snubblaren  
#147323
huggarn82 skrev:är här en ganska enkel beskrivning av hur en hydrostat fungerar från en ÖSA 260 från tidigt 80-tals broschyr
principen är fortfarande lik i dag hydraulmotorn på fördelningslådan kallar man åkmotor, som i sin tur får oljan från åkpumpäven kallad transmissionspump.

ÖSA Mastern är väll egentligen en av dom enda hydrostatmaskinerna i skogen som har varit modernast med växlingsautomatik o en 3-stegad Powershiftlåda på hydostaten där ligger maskintillverkarna efter fortfarande idag vill jag påstå :???:


Kan man inte med gremon växla ifrån hög till låg utan att stanna?

Användarvisningsbild

Re: Åkmotor?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147331 Sitter det powershift på dom? Mastern hade ju flera växlar på hydrostaten?

Avatar Fallback

Re: Åkmotor?

jocke94  
#147369 Tack för alla svar nu vet jag :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkmotor?

Gubben  
#147406
huggarn82 skrev:Sitter det powershift på dom? Mastern hade ju flera växlar på hydrostaten?

Man växlar med powershiften och reglerar med hydrostaten. powershiften är en converter utan turbin.

Användarvisningsbild

Re: Åkmotor?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147409 Converter och turbin är samma sak.

Avatar Fallback

Re: Åkmotor?

Gubben  
#147412
Slurfi skrev:Converter och turbin är samma sak.

o nej!!!. I convertern sitter ett antal lamell block som styrs av en servo pump. På convertern ex. Clark 1800 converter där sitter det 3 och i 28000 sitter det 4. Turbinen sitter framför convertern som i en automatlåda i en bil fast automatlådan i bilen har kuggar i stället för lamell hus. jag har renoverat ett antal convertrar fast det påstås att det inte går att göra själv. I mastern har man hoppat över turbinen framför convertern(Powershift) och styr den med efektregleringen (Åkmotor o åkpump ) i stället för som kockum att sätta en turbin mellan motor och converter. Grovt förklarat.

Användarvisningsbild

Re: Åkmotor?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147414 Hm, låt mej se, tror Timberjack hade powershift/hydrostat på 1210B typ 1995, sen försvann det nog..

Har Cat 554 / 574 nått liknanade kanske - men det e bara en gissning..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).