Avtal, offerter, virkesprislistor och priser

Vida avverkar så här...

2108 inlägg 564613 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vida avverkar så här...

Engelthon  
#146733
wannabe skrev:
Vedproducent skrev:Så fort det finns någon form av motreaktion i tråden så möts den med pang, pang, pang och påståenden eller reaktioner om att jag/dom ställer sig på Vidas sida. Det handlar inte om det.
Motreaktionerna av dej och tidigare även av Engelthon har av mig ofta uppfattats som försök att göra Bertilsson till skurk istället för Vida.
Oavsett vad man anser/vet om Bertilssons sätt att hantera saken så är det nog fler än jag som får känslan av att du av någon anledning är på Vidas sida, kanske bara för att du retar dig på Bertilssons sätt att uttrycka sig och hantera problemet? Lustigt isåfall att det kan uppröra mer än Vidas ointresse att nå en lösning.


Nä nu kan inte jag vara tyst längre!
Bertilsson frågade om hjälp och jag ville ge honom och skogsägaren det. Jag står inte på Vidas sida men jag är nyanserad och utan att veta hur det ligger till i grund så kan man inte bara gå på en part utan man måste kunna lyssna på båda för att hitta en lösning framåt.

Så vad är felet?

Avatar Fallback

Re: Vida avverkar så här...

wannabe  
#146735 .
Engelthon skrev: Jag står inte på Vidas sida men jag är nyanserad och utan att veta hur det ligger till i grund så kan man inte bara gå på en part utan man måste kunna lyssna på båda för att hitta en lösning framåt.

Så vad är felet?

Att Vida inte säger någonting?

Avatar Fallback

Re: Vida avverkar så här...

Engelthon  
#146738
wannabe skrev:.
Engelthon skrev: Jag står inte på Vidas sida men jag är nyanserad och utan att veta hur det ligger till i grund så kan man inte bara gå på en part utan man måste kunna lyssna på båda för att hitta en lösning framåt.

Så vad är felet?

Att Vida inte säger någonting?


Det är rätt men varför gör man det?

Användarvisningsbild

Re: Vida avverkar så här...

Vedproducent  
#146751
Engelthon skrev:
wannabe skrev:.
Engelthon skrev: Jag står inte på Vidas sida men jag är nyanserad och utan att veta hur det ligger till i grund så kan man inte bara gå på en part utan man måste kunna lyssna på båda för att hitta en lösning framåt.

Så vad är felet?

Att Vida inte säger någonting?


Det är rätt men varför gör man det?


Hmm, exakt som mig då! Fattar heller inte var problemet ligger. Intresset för en lösning kanske inte är så stort? Själv har jag ju också erbjudit skogsägaren (Bertilsson) "opartisk hjälp" (jag har ju dessutom specialkunskap just om Vida) men det avslogs ju det med förstås.

Avatar Fallback

Re: Vida avverkar så här...

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146754 Ni som skriver aggressivt och vädrar era synpunkter omkring intensiteten i nyheter och typen av inlägg, bör inse att ni riktar detta också till en gammal speciell man.
Han har inte den vokabulär som ni har eller den erfarenhet som flera av er skaffat lätt eller dyrköpt.
Enbart folkskola.
Han har till skillnad från er arbetat med "jordnära" arbete.
Han har levt ensam nästan hela sitt vuxna liv.
Han har utnyttjats och bemötts illa ibland, vilket gör honom avvaktande.
Inköparen visste om skogsägarens läggning. Inköparen har svikit hans förtroende. T.o.m. tjatat till sig ett handslag där skogsägaren skulle signalera att nu är vi sams och inga problem återstår. Ändå har inköparen vid detta tillfälle pengar i fickan för minst ett lass björkmassaved från skogsägaren på sig.

Denne man ger ni dålig hjälp, om nu det är meningen. Skogsägaren tolkar ofta inläggen från några av er som kränkande. Några förslag har han funderat på att använda och föreslå personlig kontakt. Men när samma person vid något senare tillfälle visat kränkande attityd blir slutsatsen att ni är falska. Den sortens personer har han varit tvungen att undvika eftersom han för ofta blivit utnyttjad av dessa.

Jag har engagerat mig speciellt i denna situation eftersom jag nog aldrig sett en så utnyttjande behandling av en okunnig person vid avverkning.
Dessutom är Vidas behandling av skogsägaren på ett sätt som ni fått del av, i mina ögon sällsynt intolerant.
Troligen skulle de flesta personer ta avstånd från denne skogsägare. Just därför gör jag det jag gör, eftersom denna grupp okunniga skogsägare bara blir större. Ni bör fundera på hur ni får till kontraktsskrivning etc som är värd något när det krisar till sig.
Visa åtminstone skogsägaren skälig respekt med hänsyn till omständigheterna.
Fundera på om ni skulle vilja bli behandlade av Vida på sätt som sker. (Jag har beskrivit detta först lösryckt och nu senast i vissa sammanhang och fått stryk för detta .)

Skogsägaren är mycket tacksam för en handfull signaturer som här framför värdefulla synpunkter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vida avverkar så här...

Vedproducent  
#146763
Bertilsson skrev:Ni som skriver aggressivt och vädrar era synpunkter omkring intensiteten i nyheter och typen av inlägg, bör inse att ni riktar detta också till en gammal speciell man.
Han har inte den vokabulär som ni har eller den erfarenhet som flera av er skaffat lätt eller dyrköpt.
Enbart folkskola.
Han har till skillnad från er arbetat med "jordnära" arbete.
Han har levt ensam nästan hela sitt vuxna liv.
Han har utnyttjats och bemötts illa ibland, vilket gör honom avvaktande.
Inköparen visste om skogsägarens läggning. Inköparen har svikit hans förtroende. T.o.m. tjatat till sig ett handslag där skogsägaren skulle signalera att nu är vi sams och inga problem återstår. Ändå har inköparen vid detta tillfälle pengar i fickan för minst ett lass björkmassaved från skogsägaren på sig.

Denne man ger ni dålig hjälp, om nu det är meningen. Skogsägaren tolkar ofta inläggen från några av er som kränkande. Några förslag har han funderat på att använda och föreslå personlig kontakt. Men när samma person vid något senare tillfälle visat kränkande attityd blir slutsatsen att ni är falska. Den sortens personer har han varit tvungen att undvika eftersom han för ofta blivit utnyttjad av dessa.

Jag har engagerat mig speciellt i denna situation eftersom jag nog aldrig sett en så utnyttjande behandling av en okunnig person vid avverkning.
Dessutom är Vidas behandling av skogsägaren på ett sätt som ni fått del av, i mina ögon sällsynt intolerant.
Troligen skulle de flesta personer ta avstånd från denne skogsägare. Just därför gör jag det jag gör, eftersom denna grupp okunniga skogsägare bara blir större. Ni bör fundera på hur ni får till kontraktsskrivning etc som är värd något när det krisar till sig.
Visa åtminstone skogsägaren skälig respekt med hänsyn till omständigheterna.
Fundera på om ni skulle vilja bli behandlade av Vida på sätt som sker. (Jag har beskrivit detta först lösryckt och nu senast i vissa sammanhang och fått stryk för detta .)

Skogsägaren är mycket tacksam för en handfull signaturer som här framför värdefulla synpunkter.
Hur ska jag på ett bättre sätt än att erbjuda mig hjälp till skogsägaren bete mig? Funderar bara om en lösning vill nås? Du är egentligen intelligent nog så du vet att det du skrivit sista månaderna är fel väg att gå. Har jag fel?

Avatar Fallback

Re: Vida avverkar så här...

Engelthon  
#146775
Bertilsson skrev:Denne man ger ni dålig hjälp, om nu det är meningen. Skogsägaren tolkar ofta inläggen från några av er som kränkande. Några förslag har han funderat på att använda och föreslå personlig kontakt. Men när samma person vid något senare tillfälle visat kränkande attityd blir slutsatsen att ni är falska.


Nu börjar jag få vissa pussel bitar på plats. Tack bertilsson.

Avatar Fallback

Re: Vida avverkar så här...

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146785
Vedproducent skrev:Hur ska jag på ett bättre sätt än att erbjuda mig hjälp till skogsägaren bete mig? Funderar bara om en lösning vill nås? Du är egentligen intelligent nog så du vet att det du skrivit sista månaderna är fel väg att gå. Har jag fel?
Jag skrev en del i förra inlägget hur du rört dig över hela skalan från erbjudande som han funderade på till inlägg som han blir mycket störd av.
Ta hänsyn till vilken värderinga han utgår från med sina förutsättningar.

Skrivningen i fredags och lördag från dig skapar tyvärr inte bra relationer.

Det har framförts synpunkter på att Vida har ett ansvar att göra något, vilket de inte gjort på snart ett år. Dessförinnan var inlevelsen också låg.
Både Santhe och Jörgen har vänt skogsägare ryggen när skogsägaren vid olika tillfällen tagit initiativ eller försökt visa vad som brustit i gallringen.

Du som är präglad i Vida har ju förutsättningar att jobba på ärendet på den fronten också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vida avverkar så här...

Vedproducent  
#146793
Bertilsson skrev:
Vedproducent skrev:Hur ska jag på ett bättre sätt än att erbjuda mig hjälp till skogsägaren bete mig? Funderar bara om en lösning vill nås? Du är egentligen intelligent nog så du vet att det du skrivit sista månaderna är fel väg att gå. Har jag fel?
Jag skrev en del i förra inlägget hur du rört dig över hela skalan från erbjudande som han funderade på till inlägg som han blir mycket störd av.
Ta hänsyn till vilken värderinga han utgår från med sina förutsättningar.

Skrivningen i fredags och lördag från dig skapar tyvärr inte bra relationer.

Det har framförts synpunkter på att Vida har ett ansvar att göra något, vilket de inte gjort på snart ett år. Dessförinnan var inlevelsen också låg.
Både Santhe och Jörgen har vänt skogsägare ryggen när skogsägaren vid olika tillfällen tagit initiativ eller försökt visa vad som brustit i gallringen.

Du som är präglad i Vida har ju förutsättningar att jobba på ärendet på den fronten också.

Ok, ska jag tolka det som att han är rätt nöjd med hur det hela hanteras då och förväntar sig en snar lösning?

Avatar Fallback

Re: Vida avverkar så här...

Engelthon  
#146797
Bertilsson skrev: Du som är präglad i Vida har ju förutsättningar att jobba på ärendet på den fronten också.


Bertilsson. Jag har stor respekt för dig och dina kunskaper men jag tror att skogsägaren är den största fienden mot sig skälv.

Du får ursäkta Bertilsson att jag skriver så men här har du/Ni nog några som skulle hjälpa er att lösa knutarna men ändå ser ni inte detta. Utan med paranoid framläggning tro att vi är några dårar som vill Er illa!

Tråkigt.

Användarvisningsbild

Re: Vida avverkar så här...

Vedproducent  
#146811
Engelthon skrev:
Bertilsson skrev: Du som är präglad i Vida har ju förutsättningar att jobba på ärendet på den fronten också.


Bertilsson. Jag har stor respekt för dig och dina kunskaper men jag tror att skogsägaren är den största fienden mot sig skälv.

Du får ursäkta Bertilsson att jag skriver så men här har du/Ni nog några som skulle hjälpa er att lösa knutarna men ändå ser ni inte detta. Utan med paranoid framläggning tro att vi är några dårar som vill Er illa!

Tråkigt.

Ja tråkigt för skogsägaren ja. Men det blir nog strax en lösning ska du se....eller inte

Avatar Fallback

Re: Vida avverkar så här...

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146830
ume skrev:Har väl inte följt tråden så noga men de framgår ju rätt klart att de blivit en hel del fel vid detta uppdrag. Men en enkel fråga: Om man ser hela avverkningen som 100% hur stor del av totala avverkningen anses vara bra/godtagligt utförd?
Avverkningen felar på många plan.
1 Inga instruktioner i traktdirektivet som beskriver åtgärder för bestånd. Inte ens i stort mer än övergripande försiktighet och naturhänsyn. Detta är utdömt av certifieringspersonal.
2 Ingen karta som anger ens vilka områden som skall åtgärdas. (Sannolikt var avsikten att gå över hela fastigheten men sen valde Vida bort de klenaste bestånden som inte syntes från vägen.) Kontrakten avsåg 8 ha.
3 Ingen apteringsinstruktion.
4 Skördaren som gjorde nästan hela avverkningen hade inga fungerande prislistor (Kanske var det inte ens rätt företag.)
5 Produktionsrapporten var felaktig.
6 Felapterat virke så t.o.m. koncernchefen blev överrumplad (milt sagt).
7 I stort sett fri längdkapning på timret.
8 Uppenbart var ektimret kört som björkmassaved.
9 Vilja att lämna uppgifter föreföll låg eller noll tills vi var tvungna att markera skogsägarens rätt. (Detta tyckte Vida var klandervärt beteende.)
10 Ingen öppenhet och motprestation med uppgifter inför förhandling i köket.
11 Allt som skördaren plockade virke i är "hyggesrensat" av röjare. Även tvåbitsträd är nerröjda och obearbetade. Även rönn, sälg och ädellöv i hagmarken.
12 ca 4 ha mossmarker är hyggesrensade trots att där fanns fungerande återväxt i ungefärlig produktionsålder på 25 år.
13 Dessa områden är också gallrade underifrån där det mesta under 18 cm är bortgallrat. Kvar står en tallpark med träd från 70 år till plattkronor.
14 ca 20 ha skog som mått bäst av att stått orört till slutavverkning är gallrat. Muntliga och skriftliga omdömen om det felaktiga i detta är lämnat av 20 talet skogliga personer från kompetenta skogsägare upp till expertkunskap .
15 Område är röjda men inte gallrade fast de är identiskt med hela beståndet i övrigt som är gallrat.
16 Område med äldre skog på blöt svårföryngrad mark är låggallrade i stället för att föryngringshuggas. Ett område blev 90 år gammalt efter gallringen.
17 Ca 5 ha normal gallring mellan 30- 60 år får anses normalt gallrad.
18 Trumma i diken är krossad på minst ett ställe.
19 Anmält ektimmer är ännu efter två somrar inte hämtat.
20 Virke kvarglömt i skog. t.o.m. vid basväg.
21 Begärda debiteringsunderlag är inte lämnade.
22 Kontrakten är överskrider 5.2 ggr utan omförhandling.

Vida säger att det är ett bra jobb gjort i skogen.
Av detta får Vidakvaliteten bedömas av var och en.

Detta må också vara svar till några andra inlägg som är gjorda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vida avverkar så här...

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146832
Engelthon skrev:
Bertilsson skrev: Du som är präglad i Vida har ju förutsättningar att jobba på ärendet på den fronten också.


Bertilsson. Jag har stor respekt för dig och dina kunskaper men jag tror att skogsägaren är den största fienden mot sig skälv.

Du får ursäkta Bertilsson att jag skriver så men här har du/Ni nog några som skulle hjälpa er att lösa knutarna men ändå ser ni inte detta. Utan med paranoid framläggning tro att vi är några dårar som vill Er illa!

Tråkigt.
Det senaste ordvalet får mig att tänka på råden från föräldragenerationen när hästen skulle hämtas hem från hagen för jobb.
Vifta inte.
Ha inte bråttom.
Va inte högljudd. Skramla inte med grimskaftet.
Ha inte fladdrande kläder.
Inge förtroende.
Tala vänligt.

Den hjälp som kan ges runt denna bristfälliga gallring utförd av Vida , av vem som bland er, är givetvis önskvärd.
De förslag som passar att skrivas öppet kan skrivas här. Bäst tror jag att PM är.

Det som stört skogsägaren är att det begärts uppgifter, som vi anser enbart skall lämnas där förtroende finns från båda håll.

Notera min nyligen gjorda skrivning om vilka erfarenheter skogsägaren fått av inköpare på Vida och givetvis Vida som företag. Allt som förknippas med den atmosfären (se senaste uppräkning) gör att han vill se uppenbara bevis för god vilja och bra förslag.

   TS
Avatar Fallback

191 Vida avverkar så här...

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146994 Följande har sedan en tid anats och nu bekräftats.
Vida har påstått att de dragit tillbaka anmälan på de ca 15 m3 ektimmer, som ännu efter mer än två somrar ligger kvar vid skogsägarens bilväg. Detta var inte sant.
I stället har de haft två anmälningar på ektimret. En gäller fortfarande och den andra gick ut bara för någon månad sedan.
Är det kattens lek med råttan, som Vida håller på med, när de drar ut på hämtningen på detta osympatiska sätt?
Att på detta sätt ”grisa ner” i statistiken omkring tid som går åt för att ett virkesparti skall hämtas och mätas borde vara dålig stil från Vidas sida.
Onekligen upprepas dessa störande beteenden från Vida gång på gång, trots att annat skogsfolk säger att sådant är mycket dålig marknadsföring.

Eftersom det bara återstår några veckor på transportordern blir kanske virket hämtat tämligen snart.
Det lovades annars redan på försommaren 2010 av både Patrik och Jörgen.

   TS
Avatar Fallback

192 Vida avverkar så här...

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147211 Mer förfalskning förefaller vara gjord.
Mer runt ektimret.
Vid telefonsamtalet med Jörgen Henriksson 26 okt (beskrivet i inlägg nr 179 resp. 180) säger Jörgen att de är klara med affären hos skogsägaren.
Vi påpekar då att det finns en ektrave kvar, som inte är hämtad sen två somrar sedan. Den är anmäld och därmed ”inmutad” med Vidas vältlappar och därmed kvar för transport.
Det lovades hämtning redan på försommaren 2010 av både Patrik och Jörgen.
Ändå anser Jörgen nu att de tagit sin hand ifrån den.

När vi då säger att det står att just han anmält ektimret på de senaste vältlapparna blir han häpen och förnekar att så skall vara fallet. Vi kan hävda detta och syftar på nytagna kort vid senaste visning för folk, som också kan vara vittne. Jörgen måste då retirera och blir något ställd.

Uppenbart har inköparen gjort något fel vid första anmälan eller inträffade något som gjorde att han måste göra om anmälan.
Vid detta senare tillfälle anmälde troligen Patrik inte i eget namn utan i Jörgen Henrikssons namn. Detta betyder i så fall att det är den tredje förfalskningen, som görs i samband med skogsägarens gallring.
Om detta avgör ert förtroende för Vida, är det upp till er nu.
Klicka på bilden för större bild

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).