Vedmaskiner, flishuggar

Bonnet-Vedkombi-bigbag

48 inlägg 28536 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14234
MickeBM skrev:Nåt att jämföra mot...
Jag köpte min pilkemaster, med stocklyft och 4 + 6-delsklyv för 44000.
Det var nån drive då, tror den ligger runt 48000 nu.
Verkar dock som dom har erbjudanden då och då.


Är du nöjd med din Pilkemaster, Micke?.

Har provkört en med allt utom stocklyft och tyckte att det var en bra maskin för pengarna.
Åker man dessutom över till Finland och handlar så ska det visst gå att peta ner priset ytterligare.

Trejon
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14235 Jag har tyvärr inte hunnit köra den så mycket, köpte den efter att förra årets produktion var klar.
Sparade några stockar som gick igenom riktigt fint.
Var tvungen att kolla maxdiameter, och det går att tvinga igenom 32 cm med lite vilja. 😈
En stor nackdel är att klyvutrymmet är väldigt trångt, vilket gör att man inte kan kasta in grövre bitar än vad svärdet tar.
Stocklyften funkar mycket bra, den är dock lite smal vilket gör att man måste placera stocken precis rätt.
Hamnar den för långt ut så tippar den, för långt in så slår den i skyddsgallret.
Verkar sammantaget vara en robust och bra maskin, kan komma med en bättre utvärdering när jag kommit igång med årets skörd.

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#14241 Fick pris på en Pilkemaster idag lite demo körd,traktor ock el med stocklyft 55 plus,normal 65.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14243
Bengt olsson skrev:Fick pris på en Pilkemaster idag lite demo körd,traktor ock el med stocklyft 55 plus,normal 65.


Saftigt påslag på "normalpriset"!.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#14252 Hej,
Min far har en Pilkemaster (el med stocklyft) och jag har väl varit med och kört igenom kanske 100m3t och håller med om att det är en robust och snabb maskin.

Kan hålla med om att klyvfacket är i smalaste laget om man vill lägga i nån rotkubbe >35cm diameter, men vi har lärt oss att inte göra det.

Sågen är ju riktigt fin och matar igenom snabbt och tröttnar inte i första taget, detta om jag då jämför med en äldre Pilke X 37 som vi kört med tidigare.
Den stora skillnaden är att man inte blir lika stressad av pilkemastern eftersom kedjan bara går när man kapar, en annan skillnad är att Pilken kan, om man kapar relativt hårt och grovt börja slira i remdriften...

En annan fördel jag märkt med pilkemastern är att köra utan frammatningen/klyven vid klen ved, kapa upp fyra åt gången och sedan köra alla fyra genom klyven, då går det undan!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14255 En ren allmän kommentar är väl att det säkert är en hel del "barnsjukdomar" på en helt ny produkt som sam slipper om man köper en av de mer etablerade maskinerna på marknaden som har förbättrats och uppgraderats under årens lopp.

/Björken

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14276 Fredrik skrev:
[En annan fördel jag märkt med pilkemastern är att köra utan frammatningen/klyven vid klen ved, kapa upp fyra åt gången och sedan köra alla fyra genom klyven, då går det undan!
]

Ja, det här har jag funderat på också.
Har tidigare kört med gammal hederlig vedkap, ett väldans kastande och inte värst säkert.
Hade tänkt prova att ta bort kniven och göra som du skriver, både säkert och effektivt. :)

Fredrik skrev:
[Kan hålla med om att klyvfacket är i smalaste laget om man vill lägga i nån rotkubbe >35cm diameter, men vi har lärt oss att inte göra det. ]

Får du verkligen igenom 35 cm?
Jag provade med 33 cm och då stog kniven som en pilbåge och jag fick "banka" med klyven ett antal gånger bara för att få ut bitarna.
Kanske är min maskin "vidareutvecklad". :roll:
32 cm går om man verkligen vill, men 30 cm är nog som dom skriver en vettig gräns.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14277 Jag har aldrig reflekterat över det som ni skriver om max klyvgrovlek när jag tittat på dom dyrare maskinerna. Det är väl en kompromiss för att kunna öka hastigheten. För min del skulle det inte funka så bra för det är ju ofta man tar med det där grova,vresiga o sånt med röta i vedhögen. Inte kul o klyva sånt för hand. Min maskin är ju helt öppen o kan ta dubbelt så grovt som kniven är hög.
Men det blir ju lite sämre styrning av det klena oxå förståss.

Magnus M

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#14279
MickeBM skrev:Får du verkligen igenom 35 cm?
Jag provade med 33 cm och då stog kniven som en pilbåge och jag fick "banka" med klyven ett antal gånger bara för att få ut bitarna.
Kanske är min maskin "vidareutvecklad". :roll:
32 cm går om man verkligen vill, men 30 cm är nog som dom skriver en vettig gräns.


Hej,
Nja, vart nog lite slarvig ang cm. Kan inte exakt i cm säga när kubben brukar kila fast mot sidoplåtarna.
Ingångshålet i maskinen gissar jag tillåter 32cm, kör jag detta så funkar det, men de gånger det kilat så har det varit motorsåg-kapade kubbar som man stoppat direkt i klyvfacket.

Det torde vara relativt enkelt för tillverkarn att öppna upp utrymmet utan att det påverkade nämnvärt på funktionen, vem vet dom kanske har gjort det nu på de nya?

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14280 Ok, men då är det nog samma storlek som på min, dvs lite väl litet. :)

Man kan tycka det, nåt för deras produktutvecklare att tänka på.
Jag köpte min i Maj, så innan dess har dom inte gjort det iaf.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14544 En begagnad pilkemaster av äldre modell till bra pris.
http://www.blocket.se/vi/14513240.htm?ca=12_s

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#14703 Fick pris på Pilkemaster ifrån mittsverige idag el och traktor 60 plus,
var köpte du din Micke?
Dom rek pilken för dom har bara haft en reklamation på en maskin,men hakki pilke 1 /37 har dom tydligen problem med,lite syn för den går ju att få in tjockare träd i :lol:

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14705 jag tycker du skulle leta efter en begagnad kisa supercombi...det e nog det bästa som finns på marknaden enligt mig...vi har haft våran sedan den var ny ca 10år nu och vi har bara varit tvugna att byta remmar och klinga nåra gånger

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#14707 Har pratat med dom på Kisa några ggr,dom får nästan inte in några beg alls,och på privata marknaden finns det inga,men jag tror det är den bästa maskinen men den kostar ju 140 plus,har även kollat på rca 380 verkar vara en rejäl maskin för ca 85,får se vad det blir.

   TS
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14732 Jag köpte min av mittsverige.
Pilkemaster traktor, stocklyft, 4 och 6-delsklyv och 2 kedjor för 47 plus. Hemkört och klart.
Jag har kört hakki pilke 1/37 också.
För och nackdelar med bägge 2, slår man allt samman tycker jag att pilkemastern är mer prisvärd.
Kör man mycket grovt kan hakki:n kanske vara att föredra dock.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).