Skogsröjning

hur verkar min tänkta röjning

5 inlägg 3058 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hur verkar min tänkta röjning

Sandström87  
#146877 har tänkt göra en försöks yta på ca 0,5ha. beståndet är som sådant att det är grönris planterat å det kommer ju inte så mycke gran som man har hoppats på, men det är därimot mycke asp och björk bitvis, dock är aspen kraftigt ner betad av älg.

tänkte som så att om man brunnsröjer runt granplantorna, och lämnar ganska mycke löv imellan så kanska man får några fina lövträd också som man röjer fram när dom ha kommit på älgsäker höjd,

tänkte med denna metod att man senare men i rätt tid avvecklar det konkurrerande lövet och på det viset för en lite tidigare inkomst.

fastigheten ligger i norra ångermanland.

tänker jag rätt eller är det en dum ide.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: hur verkar min tänkta röjning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146880 Granplantorna klarar ju trängsel bra då de är små, hur höga är de nu? och hur höga har lövträden blivit?

Avatar Fallback

Re: hur verkar min tänkta röjning

Sandström87  
#146886 granarna är 1-1,5 meter nu och lövet är väl runt 2m men de finns ju dom som är över 3m och så.
röjningen är väl kanske är på gränsen till tidig men som sagt så får det bli en försöks ruta

   TS
Användarvisningsbild

Re: hur verkar min tänkta röjning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146906 Det gör nog inget om du väntar nåt år till men å andra sidan är det en bra tid för röjning nu... kör på... men jag tycker inte du ska brunnsröja utan röj hela området klart. Det är ju så litet område ändå.

Du kan också tänka på att lämna några betade lövträd, älgen åtterkommer ofta till de träd som de redan börjat äta på och då kan de orörda intill skonas.

Avatar Fallback

Re: hur verkar min tänkta röjning

Sandström87  
#147046 jo ja tänkta lämna all betad asp, för att skydda de trad jag vil ha upp.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).