Föryngring

Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

26 inlägg 18586 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146707 hm, man kan alltid räkna på olika sätt:

250 m3fub energived a 300 kr efter 19 år = 75000 kr = 3950 kr / ha o år.
+ eu-stödet 1400 kr / ha o år i 19 år.

Summa: drygt 5300 kr / ha o år, i 19 år..

Avgår kostnader för hängning, plantering, förberedande jordbruk (sprutning, plöjning) minus ev stöd för etableringen..

Farsan körde dessutom med en enkel kultivator mellan raderna de första 2 åren - gräs o sork e en farlig fiende i början!!

Arevo
Avatar Fallback

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

Engelthon  
#146727 Jag vill inte kritisera dig för jag tycker i grunden att det är sunda tankar. Men det är fler än du som både funderat och försökt det du är inne på. Men jag har en del erfarenhet kring detta.

250m3/fub är en osannolik hög kalkyl här uppe.

Om du ska sälja som energi ved så är det inga 19åridg skogar man köper på det viset så där är du fel ute. Om du ska sälja energived så måste det finnas annat än bara energiskog att ta av ex massa och timmer annars kan du glömma den kalkylen.
Och 300kr/fub för asp kommer ingen inte ens om 30år att betala i vårt område. Sedan måste du räkna in avverkning kostnad.

Utan en ren energi skog betalas med MW och m3s inget annat.

Det är bara dig skälv som du lurar så om det skulle vara så bra som du räknar så skulle nog många ha redan gjort det du funderar på men så är ju inte fallet så man ska nog fundera på det!

Användarvisningsbild

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146744 Jo, det där kanske blev en liten glädjekalkyl - beror ju på i vilket område man är..

Jag är i Närke - kolla min blogg från 14e Januari 2011 - bilden talar väl för sej, det virket gick till energi och var 19 år sedan plantering, dessutom gallrat en gång!

och vi gör om kalkylen:

Idag kan jag sälja den typen av energived för minst 300 kr / m3fub vid bilväg, men då ska man ju självklart dra av drivningskostnad på kanske 70 kr.

Säg att nettot om 14 år ligger på 250 kr / m3fub.. Mer rimligt då? (många talar om högre nivåer)

Enligt Skogforsk ligger medeltillväxten på 20 m3fub / ha o år under 20-25 år, för poppel.

Då borde väl 250 m3fub / ha på 19 år inte va orimligt? (en fråga där är ju om man ska / får gallra, och behålla EUstödet - tveksamt)

Det blir då iaf 62500 kr / ha kvar att skatta för efter 19 år.. Vad slår det - Vete? Lärk? Gran?

Jag har även sett hybridasp i Värmland som växt som bara den..
Men hur det är i Ångermanland vet jag inte, lika lite som vedpriset om 14 år...

Avatar Fallback

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

Engelthon  
#146780 Ja det har du alldeles rätt i. Ingen vet vad priset är om 14år helt omöjligt (Vågar inte ens att gissa) Sedan råka jag inte se att det var du som skrev utan trodde att det var trådskaparen. Ursäkta.

Jag var in och tittade på bloggen. Fint som snus kan man säga. Undra om det går att såga och använda poppel till emballage? Stammarna ser riktigt rak och fin ut :grin:

Som jag skrev tidigare finns det dom som får ut 120m3sk på 10år/björk och 300m3sk på 20år
björk och björk/lärk. Men det är i den södra delen av landet.

Nu här uppe är det rena sibirien :lol: och här trivs sibirisklärk, björk, asp (ej hybrider).
Med dom försök som har gjorts så är växtkraften rätt så mycket lägre här än nere hos dig tyvärr.

Jag köper och säljer skog och virke och om du fick någon att köpa poppeln eller aspen av dig som energived så har du lyckats med något vi här upp omöjligen skulle kunna göra för dessa summor.

Avatar Fallback

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

Engelthon  
#146808 Läste lite om gårdstöd för energiskog. Jo man KAN få stöd. Men det som jag sa tidigare inte helt enkelt.
Det är en del krav man måste uppfylla exempel "plantering måste passa in i landskapet" "Därför prövas din ansökan mot bestämmelserna i miljöbalken och kulturminneslagen"

Och då är hybridaspen död här uppe för det får du inte igenom detta då vanliga Aspen räknas som rödlistad i Västernorrland.

Avatar Fallback

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

Engelthon  
#146824 Oj jag hade fel. Hybrid Asp räknas som inhemskt träslag. Så då borde det vara ok. Men man får höra med Länsstyrelsen ändå.

Poppeln är inte inhemsk men hör till Asp släktet. Klart intressant om man kunde få poppeln att växa här uppe för det är helt sjukt höga siffror på tillväxten.

Blev sugen på att prov såga och torka poppel för att se hur den funkar. Som Emballage borde det funka.

Avatar Fallback

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146833 Hybridasp är en godkänd energigröda och får planteras på åkermark. Ger gårdsstöd.(punkt)

Vad det gäller övriga stöd så är ju tjänstemännen på lst småpåvar och risken är att de inte tycker man skall plantera på åkermark. Det hände mig, men gårdsstödet för planteringen kan de inte röra.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

Engelthon  
#146846 Efter lite rund ringning så verkar det ok men det var några men.

1. Tror inte hybridaspen klarar sig här upp. Våran plantage gjorde det inte och plantskolan som vi använder i vanliga fall ställde sig skeptiska till det.

2. Då var det med landskap. Här var det ett stort men, Tror mer på en lotto rad än på länsstyrelsen.

3. Ta kontakt med LRF och Agri och se vad dom har att säga. Tror du får rätt mycket mattnyttigt där ifrån.

Användarvisningsbild

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146883
Engelthon skrev:Har du stöd för marken i dag?.

Ja, gårdsstöd, hur gör du med din åker?

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

svenjo  
#212162 Det är inga problem med att få plantera hybridasp och poppel på åkermark. Du måste dock göra en Miljöbalken 12:6 anmälan till länsstyrelsen. Men för att länsstyrelsen ska kunna hindra dig måste de göra kulturreservat av din mark och det har de inte råd med. :-)

Användarvisningsbild

Re: Åkerplanteringar med 20-årig omloppstid

Jonas Jonsson  
#313415
Engelthon skrev:Om du får hybrid aspen att växa utan skador så har du lyckas med nått ingen annan har gjort.
Har skälv i Norra hälsingland planterat 3ha hybrid asp tillsammans med Rottneros och det var 10år sedan. Detta har inte slagit väl ut och sedan man slog igen Utansjö så dog projektet.

Salix, Poppel m.fl har fördyr avverkning. Jag var inne i ett projekt med Öviksenergi, Agri och LRF för 5-6 årsedan. Rätt som du säger att man får EU-stöd. Nästa problem är ekonomin. Det finns inga salix skördare här uppe. Utan du får ta en från Uppsala och då må det vara minst 40ha för att gå jämt upp. Alltså har du lika bra låta åkern stå i träda. Det tjänar du mer på det och därför odlar inga här uppe.

Finns beståndet med hybridasp kvar? Arbetar med en undersökning om hybridasp i södra Norrland och letar efter bestånd att utvärdera.
Med vänlig hälsning Jonas Jonsson student vid Linnéuniversitetet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).