Skogsmiljö och Trädlära

Bäverproblem....

10 inlägg 6328 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bäverproblem....

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146446 Jaha, nu har man fått problem med bäver.. Han har slagit till i ett skogsdike, och fixxat så att bla en avdelning med planterad masurbjörk står under vatten... Grrr.

Det är bara en fördämning, och det har skett under hösten..

Kontakta då länsstyrelsen Örebro, och har fått tillstånd att riva dammbyggnaden, MEN jag måste då jaga bävern med slagfälla 2 veckor i samband med rivningen, bävern kan annars frysa ihjäl..

Problemet då:
för att få jaga med slagfälla måste man va behörig fångstman, utsedd av LST..
De skickade inte med nån lista eller info om hur jag kan få tag på nån..

VAR hittar man nån fångstman, hur mkt kostar då det, eller ska man själv gå en kurs i bäverdödning kanske???



   TS
Avatar Fallback

Re: Bäverproblem....

burrys  
#146475 En trumma eller en dränerings slang löser problemet,,, om de nu inte är allt för höga vattenflöden det handlar om,,,,,,

Avatar Fallback

Re: Bäverproblem....

erikl  
#146480 Dräneringsslang är effektivt. Lägg gärna ner flera stycken i botten av själva fördämningen och dra ut ändarna ordentligt både upp- och nerströms.

Avatar Fallback

Re: Bäverproblem....

JD 2006  
#146518 Får ni inte skjuta bävern??

Avatar Fallback

Re: Bäverproblem....

janne_b  
#146670 Det är bara och riga till länstyrelsen o fråga efter behörig fångstman.

Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem....

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146679 Joo, de e klart - men visst hade de varit trevligt om LST hade bifogat en lista över fångstmän tillsammans med beslutet... Blev lite sur när de skickade beslutet en Fredag EM, och jag ville riva i helgen, vilket ju blir svårt om ja inte har nån fälla tillhands..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem....

loppan  
#146765 Blyförgifning(skjuta) är det enda som funkar i längden,men det kan vara svårt att få korn på dom.

Har jagat en bäver i över ett års tid nu utan framgång.
Dämmet ligger i en ca 4 meter djup bäckravin med ytterst lite fall uppstöms.
Ett antal avlopp och dagvattensystem till hushåll samt ett större dikningsföretag sätts ur funktion
redan vid en vattenhöjning på 30 cm.

Bygger nytt dämme på ca två veckor och riva är meningslöst mer än för stunden,dom ger sig alldrig.
Nämnda bäver har på ett års tid lyckats med en mindre slutavverkning utmed en sträcka på 100 m bäck.
Alla större träd fällda ,många 35-40 cm i rot.
Har nog rivigt dämmet ca 30 gånger.
En 400 trumma i botten täppte han till på ca 4 veckor och den var i minsta laget för vattenflödet .
Han lyckades få in björkar på en längd av fyra meter i röret
Det enda som ställde till med lite mera bekymmer för han var när jag öste upp hela dämmet med gripen och sedan lade tillbaka det huller om buller.
Behöver jag nämna att jag hatar dessa djuren 😡

Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem....

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147854 Jag har gått kursen. Den är inte så märkvärdig. En dag med teori på fm o praktik på em. O så ett litet prov. Om man inte sover under dagen så fixar man det lätt.

Sen när man vill sätta fällor så är det bara skicka in ett papper och en karta på fällplacering så kommer ett beslut på några dagar. Det brukar vara krav på att man skickar in fångstresultat samt om man sett nån Utter eller inte.

Jag har haft bäverproblem vid 3 tillfällen dom sista 5-6 åren. Varje gång har jag satt 2-3 fällor o på ett par veckor har jag fått en eller två o då har dom övriga gett sig av. Sen har det vart lugnt nåt år o sen är dom där igen. Slagfällor är det klart effektivaste sättet. Att hålla på o riva i dammen när dom är kvar är ett evighetsjobb. Skjuta dom är svårt o tar mycket tid. Levandefällor på land är heller inte nåt att satsa på.

Det kan dock vara bra att riva lite i dammen efter att man satt fällorna för o få dom o röra på sig mer.

Våran Jaktvårdskrets har fällor som man kan låna. Dom har nog oxå bra koll på fångstmän.

Jag ringde till Jägarförbundet första gången bävern ställde till det o frågade om hjälp o då upplyste dom mig om en kurs som var på gång nån mil från mig.

Dit kan du oxå ringa o fråga om utbildad fångstman.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Bäverproblem....

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147881 Ett beslut från samma länsstyrelse väl?:
http://na.se/nyheter/nora/1.1451921-gro ... -baverdamm

na.se skrev:Länsstyrelsen får in ett antal sådana här ansökningar varje höst, förklarar han. Vissa avslås, medan andra beviljas. Då är det särskilt allvarliga fall där bäverdammarna innebär en hälsorisk eller riskerar att förstöra stora värden, som husgrunder, fasader, järnvägsbankar, skogsplantering och liknande.

Avatar Fallback

Re: Bäverproblem....

mb track  
#147893 har oxså problem med bäver den ger sig aldrig, undrar om det finns starkare djur om man går efter storleken.detta är ett djur som är vaken mkt om nätter,hör vibrationer när man går måste sitta eller stå lite högre än, efter stand, bäckkant,har provat mkt genom åren , vet vad som är bäst.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).