Motorsåg och handhållet

Husqvarna 55 eller?

31 inlägg 12411 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 55 eller?

Egenhushåll  
#146482 Bör köpa ny såg och funderar på hva 55 då den går att få för 4k just nu på kampanj hos vissa åf + frakt.

Ska ha den till ved sågning mest för eget bruk. max 50kbm kommer sågas upp om året. Ganska grov ved också.

Är det bästa köp just nu eller vad rekommenderar ni?

Har även för mig att jag läst om att den numer tillverkas i Brasilien stämmer detta?
Avkall på kvalitet?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 eller?

totte  
#146483 Till 50 m3 och ganska grovt anser jag att 55:an är för liten. Du borde ha en såg på minst 60 gärna runt 70 cc för sånt jobb. Annars är väl 55:an en rätt bra såg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 eller?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146485 Jag håller med Totte.

55:an kommer nog inte att göra dig besviken, men med mer såg blir du gladare längre.

Jag hade nog satsat på nåt med mer cc.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 eller?

Egenhushåll  
#146487 359 Fanns till ett hyffsat pris också, 5k skulle den kosta. Är det värt en hel extra tusing tro? Tror jag såg en stihl 361 på blocket som dök upp idag beg för 3k Nått o satsa på? hade nog hellst haft hva men plånboken är icke tjock förtillfället...

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 eller?

Egenhushåll  
#146488 Har bara haft en partner tidigare med för lite kraft i, en 462 har jag för mig den heter. Tanken är att ha kvar denna som en reservsåg och för lättare jobb.
50kbm Var ett absolut max. Mer än så vill jag inte kubba upp

bara ett tillägg

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 eller?

Phantom  
#146490 Håller med totte och Mange, om det handlar om runt 50m3 som ska kubbas vill du ha mer cc.
Jag skulle då ha en såg med runt 70cc.
Annars har jag en HVA 394 här om det är av intresse ;)
55:an är en fin vedsåg, men då för lite färre m3. Sen beror det ju på vad man jämför mot, och en viktig del är att ha en vass kedja, annars blir det tråkigt, jobbigt och onödigt slitage på sågen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 eller?

Skogshuggarn  
#146524 Vad är då TS uppf om "ganska grovt"?,,,,är det 40/60 cm, eller tom värre än så?.
Kraftigare såg är oxå en tyngre såg, men har man inga andra behov än att kapa ved?, så behöver man kanske inte tänka så mycket på "övrigt nyttjande" (allroundbruk).

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 eller?

Egenhushåll  
#146531 Grov ved är från 50 och uppåt runt 100 som värst kanske. Självklart är inte allt så grovt men det förekommer, kanske hälften. Det är ju det som går att få bra pris på.
Har ju ingen egen skog men förhoppningarna är nog att köpa på rot så att säga, ett himla slit utan rätt maskiner och grejor, jag vet men jag är inte killen som går på gym heller så att såga upp detta och handklyva är min motion... Spara in på gymkortet också.

Jobbar man bara ute i skog några dagar/helger om året hur viktkänslig bör man vara?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 eller?

Skogshuggarn  
#146540 Ok!

Det låter som att du får skaffa dig 2 motorsågar om det både ska köpas in billig/övergrov långved och typ klenare gallringsskog på rot.
Jag skulle nog hellre ha betalat lite mera för "normal" ved och klarat mig med en "allroundsåg" istället om man i ditt fall ska se till ekonomi/behov mm.

(Men det brukar vi ju inte gör här på sågsidan, för det är så fasligt kul att ha flera motorsågar). 😈 :lol: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 eller?

totte  
#146543
Egenhushåll skrev:Grov ved är från 50 och uppåt runt 100 som värst kanske. Självklart är inte allt så grovt men det förekommer, kanske hälften.

Jobbar man bara ute i skog några dagar/helger om året hur viktkänslig bör man vara?


Skulle nog också säga som Skogshuggarn, du behöver två sågar. 55:an är en bra allroundsåg om du också skall gå i skogen och avverka, tillräckligt stor att klara lite större grejor, inte tyngre än att den är hanterlig för det bruk du har. Och klart bra för kapning av klenare ved. Men sikta i så fall på att hitta en rejält stor buse till såg att ha för att kapa på vedbacken, minst 70 cc. Också bra om du skulle råka på att fälla nåt rejält grovt. Håll utkik efter nåt begagnat för ett par tre tusingar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 eller?

Egenhushåll  
#146548 Fast min partner duger väl nog till att ha det lilla som sågas i skog. Den är rätt lätt ändå och har klarat mig med den hittils ju även på det grova... Även om jag vet ju att den fått slita hårt.

Så ni proffs rekommenderar mig att skaffa en större såg än 55:an att ha hemma mest då? Tror Partnern går ett par år till iallafall den fick nyss en ny oljepump iallafall då den tidigare var helt slut i skruven. Inte kollat kolv men den går hyffsat men ibland när den ska dras igång är den som stum. Så den kanske håller på o ge sig.

Köpte in den från Amerika, lite kul att jag köper en liten oljepump från Amerika då det var mycket billigare och att den är gjord i sverige! Så här borde det fan inte få vara tycker man inte. I tider då transporter ska bli mindre osv.

Klart det är kul att ha många sågar! Allt med motor eller annat som är verktyg vill man väl ha massa av? Tyvärr reder inte min ekonomi det just nu.
Mest prylar när en dör vinner ju

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 eller?

jimmp  
#146551 En sak är säker 55:an är fruktansvärt slitstark har en som har fått fruktansvärt mycket stryk..går numera som reserv såg men fungerar kanon!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 eller?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146585 Det finns en HVA 390 till salu just nu:
http://www.blocket.se/kalmar/Husqvarna_ ... ?ca=16&w=3
Borde vara en perfekt vedsåg om man har stora mängder grov ved :-)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 eller?

Egenhushåll  
#146591 Ser jätte trevlig ut ju, men den ligger ju inte i min prisklass...
Hade jag haft fritt med pengar hade jag inte eldat med ved och behövt fråga om vad för såg jag bäst bör köpa, då jag inte vill riskera "felköp" då jag bara har ett köp på mig.
Därför vart jag sugen på 55:an då jag får garanti också vilket jag "slipper" på en beg såg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 eller?

totte  
#146594 Ja men köp 55:an då, det är en mycket bra och slitstark allroundare, så kan du hålla ögonen öppna tills det dyker upp ett bra objekt i större klass till nästa år eller så, när du sparat ihop lite pengar igen. Går naturligtvis att kapa grovt med 55:an, men du får köra lite varligare och låta det ta lite mer tid och undvika att plåga den. Och så är det A och O att ha jättevasst och riktigt välskött kedja med alla vinklar rätt och tänderna lika långa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).