Verkstan

Hur byter man koppling på grållen ted20?

19 inlägg 29313 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur byter man koppling på grållen ted20?

aywa  
#146171 Har ju en grålle hemma som extra- traktor till lite smågrejer på gården. Hur som helst så är kopplingen dålig. Traktorn driver alltså litegrand när kopplingen är helt nedtryckt (ganska obehagligt när man närmar sig bilen, ladugården etc) :wink:

Har justerat själva kopplingspedalens läge men verkar inte ge mig nån förbättring. Så frågan är, när tid finns och ork, hur går jag tillväga för att byta kopplingen i traktorn???

Tänkte att nån kanske har lite tips eller kanske tom dokumenterat sitt egna byte av koppling. Som sagt, inget som skall göras imorn, men det brukar gå så mkt bättre om man förbereder så gott d går inför en reparation :lol:

Bör jag köpa en ny kopplingssats eller ta en begagnad?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hur byter man koppling på grållen ted20?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146172 Köp en ny kopplingssats, sen är det bara att skruva och skruva.
Stelmontera framhjulen/framaxeln så den inte lägger sig på sidan när du delar traktorn.
Slätt golv och bra pallning under bakdelen gör det enklare.
Inget att vara rädd för, en grålle är perfekt att göra det första gången på.

Användarvisningsbild

Re: Hur byter man koppling på grållen ted20?

Kse  
#146176 Ja mer grovsmide än så får man ju leta efter, perfekt förstagångsobjekt som sagt.
Köp nytt när du ändå bemödar dig att göra jobbet.

Här kan du ladda ner en gratis manual.
http://www.gptractorparts.co.za/Ferguso ... anual.html

Avatar Fallback

Re: Hur byter man koppling på grållen ted20?

aywa  
#146182 Jovars, har klyvt han en gång tidigare när jag bytte till en ny bakdel med bättre hydraulpump i, och jag håller med, mer grovhugget än så blir det inte:)

Men är det bökigt att justera in den nya kopplingen, eller är det bara att "sätta" dit i sina fästen/ spår och justera pedalen till rätt läge, eller är det ett "pillejobb" väl inne vid kopplingen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur byter man koppling på grållen ted20?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146211 Det är nåt år sedan jag gjorde det på en MF35;a men som jag minns det så var det bara att trycka dit allt.

Avatar Fallback

Re: Hur byter man koppling på grållen ted20?

aywa  
#146248 Låter ju lovande i så fall, misstänker att det är nåt liknande på ted'en..

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur byter man koppling på grållen ted20?

sveje  
#146393 Bläddra ner till sidorna 8 och 9.

http://www.krimarc.se/gralle/member/tid ... 2006-2.pdf

Avatar Fallback

Re: Hur byter man koppling på grållen ted20?

janne_b  
#146870 Det gäller att centrera koplingen innan i hopmonteringen.

Användarvisningsbild

Re: Hur byter man koppling på grållen ted20?

wiktor  
#146893 Kopplingsrenovering TEA-TED-TEF 20
På en traktor som ej varit åtgärdad på X antal år är det oftast nödvändigt att byta packboxar vid bakre ramlagret och ingående axeln i växellådan. Kontrollera innan arbetet påbörjas om det kommer olja från dräneringshålen under kopplingshuset. Försök att se om det är från växellådan eller motorn. Tvätta sedan hela traktorn ordentligt så blir arbetet trevligare och man slipper få in smuts i bränsle- och smörjsystem.

Verktyg

* Vanliga universalverktyg i tum
* domkrafter
* pallbockar.
Övrigt kan lätt tillverkas.

1) 2 st. Kilar för stagning av motordelen.
2). 2 st.Pinnskruvar med 7/16 UNC gäng i en ände ca 100-150 mm långa.
3). Centreringsdorn för att få lamellcentrumet rätt.
4).Gigg för att ställa in kopplings-fingrarna. En för bensin-fotogen och en för dieseln. Kan även göras kombinerad. Se skisser nedan.


Delning av traktorn

Påbörja delningen med att placera kilarna mellan framaxeln och dess fäste, kila in dem så att motordelen inte vickar när den frigörs. Placera sedan en domkraft, som ej har läckage så att den sjunker, under växellådan. Därefter placeras en garagedomkraft under trågets bakre del (lägg en lämplig bräda emellan för att ej skada tråget). Lyft därefter båda domkrafterna så att de just börjar höja främre och bakre delen, Lossa framaxelstagen genom att montera bort fotpinnarna, tag sedan loss styrstagen framme vid styrspindlarna. Detta går lättast genom att lossa muttrarna jämt med gängen. Sätt sedan en kofot eller dylikt vid muttern och tryck bulten uppåt. Slå sedan med en hammare på styrarmen rakt mot spindelbulten, p-änden släpper efter några slag. Tag sedan bort huven och bränsletanken. Koppla loss minst en kabel från batteriet, samt sedan kablar från startmotor, generator, tändfördelare mm. Montera bort givaren för temperaturmätaren (detta kan vara besvärligt, tag det försiktigt för att klara givarröret). Tag bort U-krampan för gasreglaget och gör rent axeln från smuts och tjock färg för att den skall glida lätt när traktorn delas. Det är en fördel att innan skruvförbandet vid kopplingshuset lossas, att först ta bort en skruv på varje sida och dra in 7/16 pinnskruvarna.



Byte ramlagertätning

När traktorn har delats, kolla var ev. oljeläckage kommer ifrån innan du rengör. Om bakre ramlagertätningen läcker, pallas motorn om med en pallbock under varje framaxelstag för att kunna montera ned oljetråget. Börja med att ta bort den ovala silen på vänster sida, tag sedan ned tråget, därefter monteras bakre ramlagret ned. Ofta sitter det ganska fast. Med hjälp av en passande bygel som fästes med två trågskruvar i överfallet fäst en glidhammare i bygeln. Knacka loss överfallet, sedan dras den gamla packboxen bort och därefter kan den nya packboxen monteras. Lättast går detta genom att sticka in en vek tråd, t ex migtråd 0,8 mm, i packboxens ände i den tjocka delen på ett sätt så att det inte kan förorsaka läckage. Sätt i packboxänden så att det går med hjälp av att vrida vevaxeln runt få packboxen att lättare glida på plats. Placera packboxens ände strax intill där övre och undre ramlageröverfallet möts (tänk på att tätningsläppen skall vara in mot tråget). Limma gärna tätningens ändar så att tätningsläpparna ej kan glida vid sidan om varandra. Använd ett snabblim som hugger direkt Kolla sedan att de gamla tätningarna i ramlageröverfallets sidor är hela och ligger på plats, tvätta rent från olja och stryk lämpligt tätningsmedel typ Permatex. Montera överfallet, drag skruvarna till 11,1-11.75 kpm. Återmontera tråg och oljesil (tänk på att vända silen med hålet för röret nedåt). Motorolja kan även läcka från pluggen refnr 3 eller expanderbricka 4. Om traktorn är delad demontera därför svänghjulet och kontrollera, finns läckage demontera och täta med tätningsmedel.


Byte packbox i växellådan

Finns läckage även från växellådan, töm oljan ur alla 3 pluggarna, demontera ingående axeln och kolla läget där packboxen tätar emot. Om behövligt putsa den med fin slipduk ev. förskjut p-boxens läge om skadan ej går att putsa bort. Kolla expanderbrickorna vid skiftaxlarna, de brukar ibland lossa med oljeläckage som följd. Kupa dem lite mer lägg tätningsmedel och driv tillbaka dem med en passande dorn. Driv ej så att brickan blir konkav, detta får som följd att den lossnar igen. Det brukar även läcka genom gängen på skruvarna som håller ingående axeln och bottenaxeln. Gör nya packningar av tunt packningsmaterial. Stryk packningar och skruvar med tätningsmedel vid montering. Vid montering av ingående axeln i lagerhuset skydda p-boxen med en plastpåse eller tape på axelns splines.


Kopplingsbyte

Montera bort kopplingsenheten, kolla ev. slitage på fingrarna. Är de hårt slitna svetsa på och slipa dem plana. Att hitta nya är inte så lätt. Med hjälp av en passande krok på glidhammaren kan det lilla lagret i svänghjulet ryckas ut (slå ej på innerbanan när det nya monteras). Urtrampningslagret kan vara lite klurigt att få bort. Ta det försiktigt för att ej skada hållaren, när kopplingsenheten monteras måste man använda centreringsdorn för att få lamellcentrumet rätt (tänk på att montera långa delen på navet bakåt). OBS! smörj splines där lamellen skall glida med kopparpasta. Efter att kopplingsenheten är på plats använd kopplingsgiggen för att få alla fingrar på samma höjd i förhållande till svänghjulets plana yta. Det måste med nya lameller efter injusteringen vara minst 8 mm mellan kopplingskorgen och kopplingsfingret för att kunna köra tills lamellerna är nedslitna. Om det ej är ca 8 mm ändra lite, men kolla med mallen att alla är lika höga (bladmått under klacken eller ev. under benen). När traktorn sedan skjuts samman, lägg in kraftuttagsväxeln och vrid på kraftuttagsaxeln tills det känns att motorn följer med runt. När allt är återmonterat justera in kopplingspedalens spel till 9,5 mm mellan pedalen och fotpinnen. OBS! Att axel och pedal ej får vara oljiga (pedalen kan släppa taget trots tilldragning) Ett bra hjälpmedel med refnr är www.traktordelar.nu


Reservdelsförslag TEA-TED-TEF.

8572 Lamellcentrum 1 st Ej TEF.
828123 Svänghjulslager 1 st
501608 Urtrampningslager 1 st
825208 Bakre ramlagertätning 1 st Ej TEF
825654 Trågpackning 1 st
1881933 Oljesilspackning 1 st
1230 Org Packbox ingåendeaxel vlåda (Sparex) inner 34,92-ytter 50,8 bredd 9,52mm SKF handlare Speciellt TEF

Vad som skiljer från TEA-TED är att det är lite mera bränslerör att plocka med och att lamellen är större. Bakre ramlagertätningen är av en helt annan konstruktion, svänghjulet måste plockas bort, sedan är tätningen lätt att byta. Moment svänghjulsskruvar 12,4-13,8 kpm.

Avvikande reservdelar TEF. 325014160 Lamellcentrum 1st Reservdelsnumren är original från Olsson Ellös. 1884098 Bakre ramlagertätning 1st Dessa kan även användas hos Sparex

text; Fergusonmagasinet, nr 2, 2006
- Uppdaterad senast 27 februari 2008

Avatar Fallback

Re: Hur byter man koppling på grållen ted20?

ÅsaNisse  
#146898 Ursäkta en dum fråga från en okunnig.
Varför byter man koppling då den driver lite då pedalen är nere. Är inte detta ett tecken på dålig justering eller för tjock olja i växellådan.
Min tro var att man byter koppling då det driver lite grann när pedalen är UPPE.

Avatar Fallback

Re: Hur byter man koppling på grållen ted20?

ÅsaNisse  
#155879 Hur har det gått?

Avatar Fallback

Re: Hur byter man koppling på grållen ted20?

aywa  
#156580 Hej igen! Tack för allas svar!!
Har inte påbörjat något arbete än, det är bara en extratraktor och tiden har ej funnits...

Men jag funderar på samma sak som du Åsa Nisse. En koppling byts väl egentligen då traktorn ej driver? Min grålle driver ju på som vanligt, men problemet är ju det att den inte går att " få stopp på".

Upplever faktiskt att problemet kom efter det jag bytte motoroljan på den. Hällde på 10/30 olja, vilket ju absolut inte bör vara en allt för fet olja i mina ögon.

Har flertalet ggr justerat kopplingspedalen som sitter på axeln in till kopplingen, men utan resultat, kan det vara så att kopplingspedalen helt enkelt inte "nyper tag om" axeln, utan bara glider runt den när jag försöker koppla. Har dragit den för kung o fosterland kan jag säga..

Men ah, intressant detta om det faktiskt har med oljebytet att göra, för problemet fanns ju inte innan det gjordes..?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur byter man koppling på grållen ted20?

wiktor  
#156624 då är det ramlagertätnigen som gått. motoroljan klibbar i hop lamellerna

Avatar Fallback

Re: Hur byter man koppling på grållen ted20?

aywa  
#156635 Så med andra ord kan jag spänna upp kopplingspedalen i all evighet, det spelar alltså ingen roll då lamellerna skulle behövas göras rent och ramlagertätningarna bytas??

Vad skulle ni uppskatta arbetsinsatsen i tid uppgå till för ett sådant jobb?

Undrar då bara om det var en tillfällighet att detta hände i samband med oljebytet.?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur byter man koppling på grållen ted20?

ÅsaNisse  
#156913 Ramlagertätningen har nog inte gått för får du olja på lamellerna så hugger dom till att börja med och sen slutar dra helt.
Oljebytet kan du nog utesluta och se som en tillfällighet. ( Murphys lag)
Frågan är: Drar den för fullt, eller bara slirar lite grann. Jag kan tänka att om den drar för fullt så kan lamellen rostat ihop med tryckplattan om den stått lite länge och fuktigt. Drar den lite grann kan en bit av lamellen gått sönder och kilat sig emellan tryckplattan. Då hjälper det inte att frikoppla, men det brukar visa sig som att pedalen inte kommer upp som den ska. Detta är en grej som kan vara klurig att fastställa om du justerat lite hit och dit.
Drar den helt och fullt så testa med hjälp av någon hjäpreda i en annan traktor att bogsera med 1:a i och kopplingen nedtryckt så kan det rycka loss rosten innan motorn startar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).