Verkstan

Tryckluftskompressor

34 inlägg 27045 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tryckluftskompressor

jd6630  
#145843 de va en väldigt ung kille här på forumet som läst inlägget mejlade o undrade om den, han o hans föräldrar kom ner o köpte den o hämtade den på släpet, btw hoppas du/ ni blir nöjda o tack för en trevlig pratstund
finns ju alltid chans o bygga ut garaget!!! men vet dom kommer ha nytta av den i sitt liv o känns skoj o kunna göra nån glad.
fördelen me en stor ompresor e att de finns ingen mutter som sitter o trilskas me en , bara mutter knackaren pallar trycket

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Tryckluftskompressor

totte  
#145950 Riktigt trevligt att läsa! Skulle i o f s varit skönt att byggt ut och sätta kompressorn i ett annat rum och slippa höra ljudet av den, men, nåja jag har annat att lägga pengarna på också.

Avatar Fallback

Re: Tryckluftskompressor

jd6630  
#145986 ja den där skrammelburken e inte rolig o lyssna på, vet ibland när de varit mycke på gång o kompressorn gått hela dar, så har man rullat ut den på gårdsplanen så har den fått stå där o skämmas. därför e ja överlycklig över den nye tyste modellen ja har, som dessutom blev för klumpedunsig o ha i verkstan så placerade den i ett hörn i maskinhallen o drog in en ledning till verkstan.
mm kan ingen uppfinna 4kantiga pengar för mina bara rullar iväg på olika saker!!!

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftskompressor

totte  
#146002 F-n jd jag tror du har kommit på nåt, fyrkantiga pengar! :lol:

Avatar Fallback

Re: Tryckluftskompressor

jd6630  
#146003 javisst totte!!!! de tror ja hade blitt en toppsäljare.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftskompressor

viktor meck  
#146036 min granne har sin kompressor utomhus. han har byggt en stor isolerad låda runt den med en extra kylfläkt, luftintag och på vintern har han en elvärmare med termostat så att den inte ska frysa sönder :mrgreen: har haft det så i ca fem år nu och funkar alltid :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftskompressor

totte  
#146040 Det är ingen dum idé, har faktiskt haft tankar i den riktningen, nå får se om nåt sånt blir av nån gång i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftskompressor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233544 Dags att lyfta tråden. Nu när jag börjar få min nya verkstad i ordning, så skulle en hygglig trefas-kompressor bli en bra prydnad där. Främst tänkt att användas till ordentlig renblåsning av t.ex. motorsågar.

Har sen tidigare en mindre 230 V garage-kompressor (Luna art nr 21246-0307), som dock känns lite väl klen sedan jag skaffade en rejält blåspistol (ca 400 l/minut).

Fick ett erbjudande om en Luna art nr 21225-0203 för 7500 kr ink moms. Är det en lämplig kompressor till vettigt pris för mig och mitt användningsområde?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftskompressor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233579 http://www.verktygsboden.se/kolvkompres ... 5-hk-180-l

Där har du en för samma pengar men dubbelt så stor tank.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftskompressor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233701 ...samt lägre arbetstryck och större effektbehov. :?:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftskompressor

totte  
#233815 Lite klen för vad som förbrukar 400 L/min om det skall användas kontinuerligt längre stunder, annars är den väl helt OK. Effektbehovet styr ju direkt hur mycket luft du får ut. Jag skulle satsa på en 5.5 hk med 100 L eller större tank, brukar ge 495 L/min. När man har en bra kompressor vill man ofta använda den till mer än man tänkt sig från början och då är det trist om den ändå inte är tillräcklig.

Arbetstryck på 8 bar räcker till det mesta.

Min erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftskompressor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233819 Var hos en försäljare som påstod att kompressorer med tankar större än 100 liter måste provtryckas vart annat år. Stämmer detta?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftskompressor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233823 Måste och måste, det är ju din tank du gör väl vad du vill.

Avatar Fallback

Re: Tryckluftskompressor

Robertberg  
#233824 Som privatperson finns väl inga måsten?

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftskompressor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233826 Är ju förvisso tänkt att dra av kompressorn på skogen, varför man kan diskutera graden av privat...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).