Verkstan

Tryckluftskompressor

34 inlägg 27043 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tryckluftskompressor

ananders  
#145573 Jag behöver tips och råd inför köp av en tryckluftskompressor.

Kommer mest att användas till att blåsa rent motorsåg med och pumpa däck, men det hade varit bra om den hade orkat med en mutterdragare också. Ser det som en investering för framtiden då den förmodlingen kommer att användas mer.

Hur stor tank behövs? Hur många liter/min? Arbetstryck? Märken? Något mer man ska tänka på.

Alla synpunkter och tipps välkommna.

Anders



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tryckluftskompressor

axwell  
#145582 Oljefria startar även vid riktigt låga temperaturer men jag är rädd för att de har kortare livslängd.
En kompressor som inte är oljefri blir dock bättre vid kyla om oljan byts till helsyntetisk motorolja 5W-40.
För en muttermaskin behövs inget märkvärdigt, fast det beror på hur snabbt det går mellan varje skiftning.
Säkrast är att rengöra och smörja muttermaskinen med dimsmörjolja, annars krävs det mer av kompressorn.
http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksea ... 3%B6rjolja

Avatar Fallback

Re: Tryckluftskompressor

jimmp  
#145583 Jah har 5,5hk 200liters tank det räcker men inte mer heller....köra mutterdragare på liten kompressor är som att såga motorsåg med kedjan bakfram...totalt värdelöst..Har haft flera mindre kompressorer..till renblåsnin å däckpump räcker det gott men att köra en mutterdragare effektivt kräver betydligt mera flås....

Avatar Fallback

Re: Tryckluftskompressor

skogshasse  
#145585 hej på er gå in på blocket och titta på begagnade då får du nästan en kompresor i industrikvalite till hobbypris jag köpte en atlas coppo 1995 och den funkar än i dag utan problem mvh hasse

Avatar Fallback

Re: Tryckluftskompressor

Robertberg  
#145591 Ska man köra mutterdragare ska man ha en koppling direkt i gaveln på tanken, utan reduceringsventiler och grejer, då blir flåset och orken mycket bättre.
Även vid renblåsning blir skillnaden markant.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftskompressor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145593 Jag skulle kolla på en med stående tank, sk vertikal kompressor.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftskompressor

totte  
#145602
Jah har 5,5hk 200liters tank det räcker men inte mer heller


Det var väl att ta i! Beror helt på hur man skall köra mutterdragaren och vad det är för dragare. Skall man kunna köra närmast kontinuerligt så behövs det nog. Handlar det om att byta hjul på bilen och det är en normal dragare av mindre modell så klarar man sig utmärkt med en 2,5 hp, man kan få vänta 15 s ibland medan den pumpar upp, men det är också allt. Jag har en 2,5:a med bara 16 l tank, det funkar utmärkt till tillfälligt bruk, men en 50 l tank hade varit bra att ha, kunde antagligen tjänat hela 2 minuter vid hjulbyte på bilen med det.

Avatar Fallback

Re: Tryckluftskompressor

jd6630  
#145606 ja skulle kolla efter en beggad industri maskin
har en liten till småfix som står verkstan som ev kan bli till salu
600l tank 12bar 950l /min. reducering vatten avskiljare dimolja 4 utgångar
funkar kanon men har ente så mycke nytta av den sen ja fick tag på en 3ggr så stor ljud isolerad sak som e behagligare o lyssna på dessutom me luft tork

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftskompressor

ananders  
#145619 Tack för era tips.

Hade tänkt mig något i denna storleken.

http://www.blocket.se/ystad/Ny_Attack_6 ... a=23_8&w=2

   TS
Avatar Fallback

Re: Tryckluftskompressor

jimmp  
#145629 jo...ska man bara byta däck 2 gånger om år och hjulmuttrarna inte sitter speciellt hårt så har du nog rätt totte....men man ska inte förvänta sig för mycket bara..det gjorde jag när jag köpte min första en 2hk med 20liters tank...den kanske var dålig men jag fick då aldrig nån riktig fart på mutterdragarn med den..

Avatar Fallback

Re: Tryckluftskompressor

jimmp  
#145631 Kompressor på länken tror jag är lagom...du lär inte ångra att du köpte lite större!!

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftskompressor

totte  
#145632 Rätt så jimmp, vad man skall kolla är topptrycket också. En del småmaskiner har dåligt topptryck och då går det inte bra. Sen håller jag med om att om man är i valet och kvalet så är det bättre att satsa lite mer, särskilt om man inte riktigt vet vad man kan komma att använda den till framöver. Så det som ananders siktar på är nog OK.

Måste bara tillägga att vännen jd6630 har en något annorlunda uppfattning om vad som är en liten kompressor för småfix :lol:

Avatar Fallback

Re: Tryckluftskompressor

axwell  
#145651
ananders skrev:Tack för era tips.

Hade tänkt mig något i denna storleken.

http://www.blocket.se/ystad/Ny_Attack_6 ... a=23_8&w=2


Lite större än som jag uppfattade det tänkbara behovet. Trodde som synes på en medelmaskin på 2,5-3,0 hp, enfas.

Gäller det en garageplacerad så har väl en trefasare sina fördelar.

En medelmaskin väger normalt mellan 25 och 30 kg, fullt möjligt att fylla upp där enfas finns, bära eller rulla bort till föremålet som måste ha luft innan det kan flyttas. Mycket snabbare än att krångla med förlängningsslangar på tiotals meter.

Man får förstås välja tillbehör efter kompressorns prestanda.

Avatar Fallback

Re: Tryckluftskompressor

jd6630  
#145808
totte skrev:Rätt så jimmp, vad man skall kolla är topptrycket också. En del småmaskiner har dåligt topptryck och då går det inte bra. Sen håller jag med om att om man är i valet och kvalet så är det bättre att satsa lite mer, särskilt om man inte riktigt vet vad man kan komma att använda den till framöver. Så det som ananders siktar på är nog OK.

Måste bara tillägga att vännen jd6630 har en något annorlunda uppfattning om vad som är en liten kompressor för småfix :lol:



då kan ja berätta att kompressorn har bytt ägare till en annan på forumet ikväll. 7000kr fick ja o me tanke på storlek o kapacitet va de ett bra köp gämfört me den i länken

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftskompressor

totte  
#145837 Det håller jag helt med om, bara man får plats med den! Ett mycket bra pris för en kompressor i den storleksklassen. Var ju kul att den kom nån stans där den gör nytta. Skulle gärna haft en sån men jag rymmer tyvärr inte en 600 l tank i garaget. För mig är det alltså en jäkligt stor maskin. Men jag jobbar ju med lite mindre don än vad du pysslar med

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).