Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Byta slangar i utskjutet

15 inlägg 7441 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta slangar i utskjutet

finskpinne  
#145575 Jag har aldrig haft varken skotare eller skördare med slangarna inbyggda i utskjutet, men eftersom jag kör nästan enbart första gallring så skulle det vara smidigt med slangarna inbyggda i utskjutet.

Nu till min fråga: Hur länge tar det att byta slangarna i dubbelutskjutet och hur många timmar håller dom ungefär!? Skriv gärna om erfarenheter på både skotare och skördare...



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Byta slangar i utskjutet

glasshultarn  
#145586 Kör cranab fc80 och på den bytes gripslangen efter cirka 2000timmar.
Var inte me själv men skulle tippa att de tar 30-45min när man vet hur de funkar, e tvilling slang så man byter båda till gripen samtidigt. Rotatorslangarna håller än efter 4700, men det är ju inte samma påfrestning. Verkar vara lite krångligare att byta om man har integral/protech, då går dom ju ända ner i nosen.

Användarvisningsbild

Re: Byta slangar i utskjutet

rocky  
#145588 Har cranabs utskjut på f10an och vi har bytt en slang på drygt 2,5år. Bytet tog ca 1 timme men kan göras snabbare när man vet hur allt sitter fast och har slang liggandes.

Användarvisningsbild

Re: Byta slangar i utskjutet

rocky  
#145590
glasshultarn skrev:Verkar vara lite krångligare att byta om man har integral/protech, då går dom ju ända ner i nosen.


Det är det vi har på f10an men det var överaskande enkelt att byta. Lossade bara tappen i spetsen och drar in fästet i kranen och då kommer kopplingarna fram i ett hål. Inga problem att lösa det själv.

Användarvisningsbild

Re: Byta slangar i utskjutet

finskpinne  
#145592 Så man måste inte montera loss utskjutet för att byta slangarna!?? Är det dubbelutskjut på dom kranarna som nu har bytt på!??

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta slangar i utskjutet

glasshultarn  
#145596 Nä de måste man inte, jodå de e dubbelutskjut både jag och roky pratar om, fast mitt sitter på en gremo (samma sticka). Man kommer åt slangarna genom att lossa två kåpor och sedan slacka sträkaren till slangen.

Avatar Fallback

Re: Byta slangar i utskjutet

glasshultarn  
#145597 Däremot har roky slangarna hela vägen ner till nosen och sen vidare genom länken och rotatorn, vi har rör upp genom sista steget.

Avatar Fallback

Re: Byta slangar i utskjutet

glasshultarn  
#145599
rocky skrev:
glasshultarn skrev:Verkar vara lite krångligare att byta om man har integral/protech, då går dom ju ända ner i nosen.


Det är det vi har på f10an men det var överaskande enkelt att byta. Lossade bara tappen i spetsen och drar in fästet i kranen och då kommer kopplingarna fram i ett hål. Inga problem att lösa det själv.


Låter ju ganska smidigt då, hur e hållbarheten på Weo kopplingarna och slangarna i länken?

Användarvisningsbild

Re: Byta slangar i utskjutet

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145604 Vid 4000h gjorde första bytet på en 840.4 som jag vet om. då byttes båda tvillingslangarna.

Dom i länken har på vår 860.4 nu gått 2000 timmar.
Byter man dom och hon kopplingarna en gång på ett år vid service så behöver man inte tänka på dom alls.

Slangarna är billiga på swelog å byter man dom i förebyggande så är det billigt mot att hälla ut olja å skita ner maskin vid ev haverie i fält. Byt även hon delarna. Då dom kan gå sönder invändigt.

Användarvisningsbild

Re: Byta slangar i utskjutet

rocky  
#145620 Slangarna i länken har vi bytt två st senaste halvåret. Började läcka vid hyllsan. Smidiga att byta med "snabbkopplingarna".

Användarvisningsbild

Re: Byta slangar i utskjutet

rocky  
#145622 Störta fördelarna med dessa utskjut är att man slipper tänka på slangar som kan fastna och att man får en snabbare kram när man slipper köra bommen så mycket.

Användarvisningsbild

Re: Byta slangar i utskjutet

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145625 Någon som bytt utskjutsslangarna på en ponsse? Kört 5000h med min nu så risken är väl att man får byta snart. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Byta slangar i utskjutet

finskpinne  
#145635 Låter ju väldigt smidigt att byta slangarna på cranabs sticka då åtminstone. Och behöver man inte byta dom oftare än så så är det ju inga problem. Jag har haft Loglift kran på alla skotare så därför har det ju inte varit invändiga slangar.

Men jag har för mig att när Ponsse började med invändiga slangar på HN200 kranen så sa folk att dom var ganska invecklade att byta men det kanske var dom som hade tummen mitt i handen bara... Eller så är det krångligare att byta på den när det är flera och grövre slangar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta slangar i utskjutet

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145640 Det är väl skördarkranen? jag kör med K100 kranen.

Användarvisningsbild

Re: Byta slangar i utskjutet

finskpinne  
#145641 Jo HN200 är skördarkranen. Det var den som jag hade hört var lite omständig att byta på. Men på skotarkranarna så kan det väl inte vara så mycket svårare att byta på än vad det är på Cranabs utskjut. Men man vet aldrig med Ponsse, jag tycker inte att dom är dom mest servicevänliga maskinerna precis...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).