Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1148737 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
E-J Eriksson  
#8761 Tyvärr kan jag inte bidra med några bilder för tillfället då jag inte äger någon kamera. Men vi kör omkring med en Belarus 820 från 95 som vi skogsutrustat med vändbar stol, bukplåt,utvändigt fäste för ventilpaketet och lite extra arbetsbelysning. Efter den har vi en Farma 746 huggarvagn med lite kraftigare däck, dubbla svängkolvar och ramstyrning. Utöver detta brukar vi i gallringarna köra med en Massey Fergusson 35 med bukplåt och en gammal trimavinch.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8763 Jag kör en Fendt 306 LS med turbinkoppling och en KTS 75 huggarvagn (7,5 ton med 5,3 meters kran).
Jag har satt en vändplatta på stolen så man kan vrida runt den. Även om man inte alltid vänder den 180 grader är det gott att kunna vrida lite och sitta snett.

//.D

Bild


Klicka på bilden för fler bilder på ekipaget.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8799 Och jag kör med en Valmet 805 i skogen med takmonterad FMV 360(håller på att byta mot 390 snart) och en driven Moheda efter från 85.
Har haft 2 spak ett bra tag men ska nu byta mot ett lågtryckservo vid kranbytet och det kommer ge en bättre spakplacering, så jag kan sitta lite mera avslappnat bakvänt.
Frontpump för att försörja kran,vagn och en Abro Stroke.
Har inte lagt på kedjor innan före sista snön kom förra sesången men då åkte dom på för först gången, går utmärkt utan i nästan alla lägen.

I övrigt utrustad med radiostyrd Moheda vinch och hel bukplåt och ett knippe arbetslampor.

Körde innan BM 650 med samma utrustning och största fördelen med den var att den hade lägre backväxlar och i allmänt var stabil och hållbar med riktig diffspärr och inte hydralisk styrd(bra) lamellbroms(mindre bra)(805).
Den orkar inte överföra hela motoreffekten om jag vill länka upp mej med en massavedsbit :roll:
Det sämsta med 650 var att den var 2WD och att taket i hytten går ner lite på sidan, rutan kunde varit lite högre(jag är lång),Betydligt bättre på 805an.

Missöden javisst lite rutor har slagits in och vält med traktorn har gjort 3ggr, blåst huvudledningen från pumpen 2ggr någon punktering på vagn o traktor som avsliten tiltled på skördaren...3ggr

Avatar Fallback
anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12689 Kör med en Volvo BM 2254 med en Farma griplastarvagn.

Fördelen med Traktorn är att den kort och lätt (3,4 ton) vilket gör den smidig att köra med i skogen den har dessutom 4wd.

Vagnen är en 7,5 ton Farma 46S med 4,6 m kran och vagnsstyrning Vi har även monterat på en vinsch (40m) på vagnen dock ej radiostyrd.

Kranen kan kännas lite kort ibland men i det stora hela funkar det väldigt bra.

Hade tidigare en Volvo BM 650 men 2254:an är betydligt smidigare att köra även om den är lite klenare och långsammare vid transporter.

Avatar Fallback
Peder  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12911 Kör med en Valtra M130 och en driven Weimer 14 tons vagn med en 7,2 meters kran. Vagnen har 600 mm däck, vilket gör att vagnen blir bredare än traktor, jag tror att den är ca 260 cm över hjulen. Till vagnen har vi köpt en radiostyrning av ventilpaket, vilket innebär att man slipper något ventilpaket i traktorn och man kan vara vart som helst runt vagnen när man lastar virket. När driften är ilagd på vagnen finns det nästan ingenting som kan stoppa ekipaget när det gäller framkomlighet. Det är nästan alltid något av de åtta drivande hjulen som får fäste. Vagnen känns otroligt stabil. Vi hade en Valmet 705 och en 8 tons odriven vagn förrut. Skillnaden är att det krävs lite bredare stickvägar å andra sidan så kommer man dit man vill nu.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12947 Jag kör med en CASE IH 956 XL och en 9-tons Patuvagn.
Kranen är 4,8 m, vilket är lite väl kort många ggr.
Dessutom tycker jag kranen är för svag, kan bero på att jag haft skotare innan. :)
Men ser man det överlag så tycker jag det fungerar bra.
Traktorn är stark nog och har bra framkomlighet.
Ekipaget är dessutom rätt smidigt i och med vagnstyrningen.
På kranpelaren har jag en hydraulisk vinsch.
I början körde jag utan kedjor, vilket gick hyffsat.
Efter ett antal "nära ögatsituationer" så köpte jag en uppsättning OFA Tapio till bakhjulen och i efterhand kan man undra varför jag inte gjorde det från början...

Bild

Avatar Fallback
Jägermeister  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13072 Hallo

Vi brukar hoppa omkring bland stenarna och blöthålen med en International 475 (2 wd) funkar faktiskt jättebra med lite planering av körningen men givetvis har vi ordentliga piggkedjor på :lol:

På lyftarmarna sitter det en wirekran av märket normet som funkar och fyller sin funktion men inte när det gäller säkerheten som alla som har erfarenheter av wirekranar vet :?

Till detta har vi en boggie vagn från Röke och i det ämnet kan jag väl inte säga så mycket :)

Överlag är detta ett ekipage som drar hem ca 60-70 m3 varje år och gör det med bravur då vi aldrig kört fast (peppar peppar) lr haft några andra förolyckningar med det.

"Men givetvis vore en traktor med 4wd att föredra inget snack om saken"

Avatar Fallback
mathias  
#14549 gamal go ferguson 135 diesel 3cyl. maxad timmätare. Jag är en glad hobbysågare men den duger gott. Jag har aldrig vart med om att den strulat, går igång på ett halvt motorvev om den stått ett halvår, även i kyla.

Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14827 Farsan min e bonde å han har:

-06 JD 6420S Autopower låda , framaxel å hytt fjädring
-79 JD 4440PS Powershift låda och hydraulisk framhjulsdrift
-81? BM 4300
-84? Valmet 805

I skogen har han en gammal KMA vagn som han kör fram en hel del ved och en å annan kubik sågtimmer med.

Avatar Fallback
Polaris 500  
#15284 Har en volvo bm 650 med en vajerkran och en gissebo kärra.

En gång när ja backada för att vincha så fasnade boggin bakom en sten när jag skulle köra igen satt boggin fas det slirade till slut fick ja upp den.
Då hade axeltappen böjt sig men nu har ja satt på en ny.

Så kan det gå!!!

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15287 Det ska vara rött i skogen! Vi har själva en 4wd Valmet i skogen med
turbin koppling, som gör den mycke bra att köra i skogen med. till
traktorn har vi en 10 tons moheda kärramed drift, pump på kraftuttaget och
tank på kärran. har även radiostyrd vicnsh på kranen.


Det finns även en processor till moheda vagnar som man kan sätta på kärran, har funderat på en sån, men det har inte lett till nåt köp.

ingen som har sätt eller har en sån processor?
Senast redigerad av Valtra sön 30 dec 2007, 22:01, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback
Polaris 500  
#15303 Hur stor är valmeten?

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15308 den ligger på 77 hk och det räcker. förut hade vi en volvo bm 600 från
militären, med mekanisk frontvinsh. traktorn var lite klen och när kärran
var ny så hade vi ingen drift på den, men man kunde ändå köra ut i de
sura för det var bara till och rula ut vajern och vinsha sig upp.

Avatar Fallback
hammer1975  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15396 Här är mitt skogsekipage, En IH 685XL från -84, Kellve kran med wirespel samt en Röke-vagn. Hade tidigare en BM650 med samma kran och vagn men jag måste säga att IH:n med 4WD är i en helt annan klass.

Avatar Fallback
jokin  
#15507 Kör Zetor 7045 -81 Fmv 1600 griplastare i trepunkten och en 6tons Röke boggie 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).