Bioenergi

Tallolja ger biodiesel

31 inlägg 16331 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144753
kneedrag skrev:Det här tycker jag var intressant.
Ursäktar om det varit uppe här på forumet förut.

http://www.dn.se/nyheter/nyheter---hem1 ... -biodiesel


http://www.nwe.siemens.com/sweden/inter ... pine_s.pdf


Haha ! ha inte så stora fantasier ! det har andra haft tidigare med ett minst sagt DYSTERT resultat :)

http://www.e24.se/entreprenor/produkter ... or=AD-500-[e24.se]-[3164080]-[Box]-[aftonbladet]-[]-[]

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

kneedrag  
#144978
"spindeln" skrev:
kneedrag skrev:Det här tycker jag var intressant.
Ursäktar om det varit uppe här på forumet förut.

http://www.dn.se/nyheter/nyheter---hem1 ... -biodiesel


http://www.nwe.siemens.com/sweden/inter ... pine_s.pdf


Haha ! ha inte så stora fantasier ! det har andra haft tidigare med ett minst sagt DYSTERT resultat :)

http://www.e24.se/entreprenor/produkter ... or=AD-500-[e24.se]-[3164080]-[Box]-[aftonbladet]-[]-[]



Men kära du! Den här tråden handlar inte om etanol. Läs först hela tråden innan du svarar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145114
kneedrag skrev:
"spindeln" skrev:
kneedrag skrev:Det här tycker jag var intressant.
Ursäktar om det varit uppe här på forumet förut.

http://www.dn.se/nyheter/nyheter---hem1 ... -biodiesel


http://www.nwe.siemens.com/sweden/inter ... pine_s.pdf


Haha ! ha inte så stora fantasier ! det har andra haft tidigare med ett minst sagt DYSTERT resultat :)

http://www.e24.se/entreprenor/produkter ... or=AD-500-[e24.se]-[3164080]-[Box]-[aftonbladet]-[]-[]



Men kära du! Den här tråden handlar inte om etanol. Läs först hela tråden innan du svarar.



ojdå! " förlåt kära du !" :) men visa / bifoga gärna en länk till ett bolag som kan och klarar av att producera och genererar pengar helt utan t.e.x inblandning av naturskydd-- och så vidare ! så får vi se .. man kan ju inte skapa något utan råvaror som man inte kanske får röra ?
(alla som sitter i en lägenhet i T.e.x sthlm eller övriga orter kommer ju att få se alla svampar och övriga rödlistade arter i 300 år framåt minst )
detta garanterar jag ! det är bara att hyra en bil ! åk ut i skogen för f-n! men glöm "tel. täckning" och ta med vegomat , d.v.s ingen kycklingsallad för allt som luktar gott känner björn på långt håll

tror nån seriöst att tex en björn lider av skogsföryngring ? :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

Engelthon  
#145116
jd6630 skrev:rme, rapsolja i dieseln, mmm, ja man blir ju mjuk o len om händerna de e väl största fördelen
men som drivmedel???
algblommning i tanken igensatta filter insprutnings pumpar som kleggar igen commonrail insprutning som hörs som ett maskin gevär
nä får väl åka te findland o ta hem ett par dunkar diesel


Vilka ord man får ett gått skratt =))

Det jag inte fattar eller har jag missat nått. När vi körde RME för 10-15årsedan så blev den tok förbjuden. Alla banlös skiten men nu är det tillbaka :-o
Smyget sig in i dieseln och då är allt OK :shock:

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

jd6630  
#145118 skratta du !!! för de gjorde inte ja efter 4 motor renoveringar på 1 vecka på traktorerna. visserligen pröjsa försäkrings bolaget en del men ändå en dyyr historia
som tur e kan man få tag på diesel utan rme inblandning i
kan saker bara smyga sej in osynligt så e allt oki men syns de tydligt måste de ju klart förbjudas

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

Engelthon  
#145123
jd6630 skrev:skratta du !!! för de gjorde inte ja efter 4 motor renoveringar på 1 vecka på traktorerna. visserligen pröjsa försäkrings bolaget en del men ändå en dyyr historia
som tur e kan man få tag på diesel utan rme inblandning i
kan saker bara smyga sej in osynligt så e allt oki men syns de tydligt måste de ju klart förbjudas


Du får inte ta det på så vis utan det var din beskrivning som var rolig. :-j

Jag är av samma uppfattning att det är rent bedrägeri med detta lallande med biobränslen. Vad kostar detta samhället och vad får vi tillbaka :shock:

Tror att dessa pengar som går till detta skulle göra sig bättre någon annanstans. Men så länge populismen får styra så kan det bara går åt ett håll. :ymdevil:

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

jd6630  
#145131 haha !!!! ja man får ju skojsa till de ibland

vi får högre förbrukning lägre effekt men tydligen renare avgaser o bättre klimat????
fattar ibland ente hur en motor kan dra i saj sånna mängder diesel, var f a n tar de vägen
45-60l timmen e inget ovanligt på stor traktorerna numer vid hårdare körning o de e ju mängder som ska förbrännas i 6cylindrar
ja odlar etanol vete eftersom ja då uppfyller gårdstödsreglerna o sliper träda marken. 75öre kg får ja för detta och 60öre kg för bränsle kärna som går till eldning
etanolveten kräver likamycket om inte mer gödning o bekämpning som brödvete ,men till halva priset vid försäljning
för att tillverka 1l etanol av denna vete har ja redan förbrukat 6l diesel för att sen inte tala om gödning o sprutmedel, transport från gård till raffinaderi till lager till mack...
transport av gödning från baltikum till gården .sprutmedel från frankrike till gården, tom embllage från gården till mottagare för vidare transport till industrin
¨nä men detta känns genuint miljö riktigt och miljö vänligt.....................

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145248
jd6630 skrev:haha !!!! ja man får ju skojsa till de ibland

vi får högre förbrukning lägre effekt men tydligen renare avgaser o bättre klimat????
fattar ibland ente hur en motor kan dra i saj sånna mängder diesel, var f a n tar de vägen
45-60l timmen e inget ovanligt på stor traktorerna numer vid hårdare körning o de e ju mängder som ska förbrännas i 6cylindrar
ja odlar etanol vete eftersom ja då uppfyller gårdstödsreglerna o sliper träda marken. 75öre kg får ja för detta och 60öre kg för bränsle kärna som går till eldning
etanolveten kräver likamycket om inte mer gödning o bekämpning som brödvete ,men till halva priset vid försäljning
för att tillverka 1l etanol av denna vete har ja redan förbrukat 6l diesel för att sen inte tala om gödning o sprutmedel, transport från gård till raffinaderi till lager till mack...
transport av gödning från baltikum till gården .sprutmedel från frankrike till gården, tom embllage från gården till mottagare för vidare transport till industrin
¨nä men detta känns genuint miljö riktigt och miljö vänligt.....................



javisst! varför är jag inte förvånad? :shock:

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

kneedrag  
#145333 [quote=""spindeln
ojdå! " förlåt kära du !" :) men visa / bifoga gärna en länk till ett bolag som kan och klarar av att producera och genererar pengar helt utan t.e.x inblandning av naturskydd-- och så vidare ! så får vi se .. man kan ju inte skapa något utan råvaror som man inte kanske får röra ?
(alla som sitter i en lägenhet i T.e.x sthlm eller övriga orter kommer ju att få se alla svampar och övriga rödlistade arter i 300 år framåt minst )
detta garanterar jag ! det är bara att hyra en bil ! åk ut i skogen för f-n! men glöm "tel. täckning" och ta med vegomat , d.v.s ingen kycklingsallad för allt som luktar gott känner björn på långt håll

tror nån seriöst att tex en björn lider av skogsföryngring ? :ugeek:[/quote]


Talloljan är en restprodukt som tas från pappersbruken. Istället för att som förr nästan slänga restprodukten är det ju perfekt att det kommer till användning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

kneedrag  
#145338
"spindeln" skrev:[
javisst! varför är jag inte förvånad? :shock:


Spindeln nu får du komma ut från skogen :grin:

läs http://evolution.preem.se/evolution-diesel


Med Evolution Diesel får din bil samma effekt och samma vridmoment som med vår vanliga ACP Diesel. Alla dieselfordon kan köra på den, oavsett om det är en ny långtradare eller en 20 år gammal grävmaskin. Och har du en vanlig fossil diesel i tanken går det utmärkt att fylla på med Evolution Diesel.

Det krävs heller inget speciellt tillstånd från fordonstillverkarna. Alla motorgarantier gäller precis som vanligt, och du behöver inte ändra några servicerutiner, eftersom det är en standarddiesel och uppfyller specifikationen för svensk miljöklass 1 diesel.





Och sen alla andra den här tråden handlar inte om etanol.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

Engelthon  
#145393 Den tallolja som jag fick lära mig om för ca: 12år sedan var då inte bra för motorerna. Nu har Preem gjort på process som heter FAME som blir Talloje-FAME. Detta har jag inte någon större erfarenhet om men jag ska djupdycka i mina gamla föreläsning och labb papper och titta och jämföra med dom labb tester vi gjorde och de jag hittar på nätet för FAME så ska jag återkomma.

Jag är lite fundersam om det är samma process som vi tittade på då som var en syntesgas som man får fram syntetdiesel ur? Om det är det så är det något helt annat än ren tallolja. :-?

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

Engelthon  
#145398 Oki. Efter lite googlande så är det DME alltså syntesgas som utvinning ur svartluten och det är inte Tallolja. Initialt så förgasas råtalloljan m.m. kan man säga och blir syntesgas. Ur syntesgasen utvinns sedan flera olika produkter där av bland annat DME.

När jag för 12 årsedan varmed om olika studier så var bland annat DME med. Hur den skulle påverka motorer m.m. var det ganska okänt även om konceptet användes redan under andra världskriget.
På den tiden fans det föroreningar i bränslet som föranleder till problem. Efterkriget så försvan DME både ur prisperspektivet och att den inte höll samma höga kvalite som petrolium baserade bränslen. Hur man har löst dessa delar med föroreningarna har jag ingen aning om så det får andra svara för.

Men varför man envist kalla detta för tallolja förstår jag inte för man kan utvinna DME ur all Na-baserad massa tillverkning och alla träslag?
Senast redigerad av Engelthon lör 12 nov 2011, 02:18, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145486
kneedrag skrev:
"spindeln" skrev:[
javisst! varför är jag inte förvånad? :shock:


Spindeln nu får du komma ut från skogen :grin:

läs http://evolution.preem.se/evolution-diesel


Med Evolution Diesel får din bil samma effekt och samma vridmoment som med vår vanliga ACP Diesel. Alla dieselfordon kan köra på den, oavsett om det är en ny långtradare eller en 20 år gammal grävmaskin. Och har du en vanlig fossil diesel i tanken går det utmärkt att fylla på med Evolution Diesel.

Det krävs heller inget speciellt tillstånd från fordonstillverkarna. Alla motorgarantier gäller precis som vanligt, och du behöver inte ändra några servicerutiner, eftersom det är en standarddiesel och uppfyller specifikationen för svensk miljöklass 1 diesel.

Hmm! det står ju utförligt om man läser texten , hur det t.e.x INTE fungerar vid kyla och i bästa fall 20- 25 % "tallolja" i den benfintliga fossila dieseloljan då / överhuvudtaget ?

Jag tänker inte tanka detta ! och det där med "MOTORGARANTIER" .. :lol: :lol:

ponera att en motor skulle haverera i en maskin ! ? :?: få ut nåt på en försäkring då är väl samma sak som att ställa sig frågan: " Hur långt är ett snöre" ?? :ugeek:





Och sen alla andra den här tråden handlar inte om etanol.

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145488 Ja exakt ! hur långt är ett "snöre" och varför inte bifoga en fil med alla motortillverkare som gett tillstånd att köra på detta drivmedel som jag anser inte är utprovat , finns det referenser på motorer som gått 40 000 mil tex?

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145489
"spindeln" skrev:Ja exakt ! hur långt är ett "snöre" och varför inte bifoga en fil med alla motortillverkare som gett tillstånd att köra på detta drivmedel som jag anser inte är utprovat , finns det referenser på motorer som gått 40 000 mil tex?


evolutiondiesel , är väl det man ser på tv-reklamen , och kanske är det som med statoilreklamen? man sparar så mycket att man har råd att fylla andras bilar med bränsle ? :wink: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).