Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydraulikpaketet på vagnen

14 inlägg 6214 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraulikpaketet på vagnen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145288 Kärt ämne, som diskuterats i lite olika trådar. Gör en ny då jag tänkte utgå från det faktum att alla vagnar nu har flyttbar boggie. Finns det då någon anledning alls att fortsätta med paketet fram på fyrhjulingen? Visst, man missar lite lastyta då grinden måste flyttas bakåt för att få plats med aggregatet. Fast det är ganska lätt att förlänga nån decimeter.
Men i stället vinner man ju massor med plats fram på fyrhjulingen och väldigt enklare på- och av- koppling.
Kultrycket som var ett argument förut är ju inte relevant längre då boggien kan flyttas valfritt. Behöver man extra vikt fram så finns det ju massor med andra nyttigheter att lägga där.

Så, finns det längre något skäl kvar att ha aggregatet fram? Hur kommer det sig att alla leverantörer inte är så smarta som jag? :???:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulikpaketet på vagnen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145401 Vanudå!? Ingen som tycker något alls?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulikpaketet på vagnen

wigge  
#145405 Bra tanke men för mej är de en omöjlighet då jag sköter driften av vagnen på själva Aggregatet.
Är en avesta vagn.
Men de går ju å sätta de elektroniskt har ja för mej men kostar en massa mammon :)

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikpaketet på vagnen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145407 Ja för mig så styr driften via en liten strömbrytare, så det finns ingen koppling där. Två slangar till ventilpaketet och en signalsladd är allt sm måte kopplas in på fyrhjulingen. Har funderat om jag rent av skulle sätta spakpaketet på vagnen också. Visst, få lov att gå av och lasta, men vet inte om det gör så mycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulikpaketet på vagnen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145408 Ja för mig så styr driften via en liten strömbrytare, så det finns ingen koppling där. Två slangar till ventilpaketet och en signalsladd är allt sm måte kopplas in på fyrhjulingen. Har funderat om jag rent av skulle sätta spakpaketet på vagnen också. Visst, få lov att gå av och lasta, men vet inte om det gör så mycket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulikpaketet på vagnen

Nolltax AB  
#145409 Avestavagnen.
Drivningen går att köra med strömbrytare på styret.
Rullarna går ner å börjar driva åt valfritt håll.
Dock... Upp går dom ej. Där måste man ta till ventilspak.

Med tanke på snigelfarten så lastar jag hellre lite mindre än nyttjar vagnsdriften normalt.
Å kör man fast så går det ju att kliva av efteråt å köra upp rullarna....

Å med lite koppla å trix kan man säkert ha en brytare som lyfter upp dom åxå....

Kan man trycka ned dom med ström så borde man ju kunna lyfta dom.

Avatar Fallback

Re: Hydraulikpaketet på vagnen

Nolltax AB  
#145410 På Avestavagnen sitter det ett fäste på vänster sida av grinden för ventilpaketet.
Vända sig runt på cykeln eller kliva av torde gå på ett ut.

Avatar Fallback

Re: Hydraulikpaketet på vagnen

Nolltax AB  
#145411 Griplastarvagn dragen av häst finns.
Där torde paketet sitta på vagnen....

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikpaketet på vagnen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145416 Det som är bra med min drivning är att den hoppar upp själv så fort man släpper knappen.

Just det ja "nolltax", skulle sen den häst som skulle vilja bli selad med ett hydraulpaket med honadmotor :surp: Du har alldeles rätt, går det där så måste det förstås gå med motorhäst framför.
Kommer det inga väldigt avgörande argument så får det nog bli en ombyggnation.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulikpaketet på vagnen

Nolltax AB  
#145417 Innan griplastarvagn blev populärt till ATV så var det vagn med vajerkran som gällde.
Där fanns det flera modeller med både vinsch å bilbatteri monterat på vagn.

Avatar Fallback

Re: Hydraulikpaketet på vagnen

Nolltax AB  
#145420 Hästvagnarna är iofs oftast tvåaxlade men det tror jag är av praktisk betydelse.
Kultryck är ett lustigt begrepp. Max 12 kilo har jag på en ATV.
Hur i grönheta skulle man kunna styra upp det?
Kula rustad med brevvåg?
En nasare sa som så: Du har frugan fet sittandes bakpå. Den vikten kan du även belasta kulan...

Avatar Fallback

Re: Hydraulikpaketet på vagnen

Hema  
#145438 En fördelmed hydraulpaket frma på ATV:n, är väl lite mer vikt, fast det kan manlika gärna ersäta med vikter.
Men någon som jag tycker verkar intresant är detta: http://www.blocket.se/jonkoping/Unik_Mi ... ?ca=16&w=3 Inget löst hydraulpaket, utan en hydraulpump monterad på ATV. Det borde väl innnebära at man får betydligt mycket bättre kraft i grejerna. Vagnen blir både snabbare och starkare.

Någon som vet någon firma som erbjuder sådant här?

Avatar Fallback

Re: Hydraulikpaketet på vagnen

Nolltax AB  
#145439 Jo, det byggdes ett antal ATVn där snörstarten togs bort å det monterades hydraulpump istället.
Varför dom avvecklade det vet jag ej.
Idag finns det mig veterligen ingen firma som snickrar ihop dylikt paket.
Fast det borde det göra iofs. Snörstarten borttagen enbart på de största maskinerna vad jag vet....
Å nyttan av konstant hydraulpump på maskin är stor.
Klippaggregat, snöslunga, borste, hövändare med mera....

Avatar Fallback

Re: Hydraulikpaketet på vagnen

axwell  
#145441 Om man tittar på de vagnar som jag först tänker på med den lösningen som standard så är det inte direkt några bra referenser.

Kellfris sämsta ATV-vagn med dubbelram.
http://www.kellfri.se/se/pdf/21-SV27%20 ... n%20SV.pdf

Den tveksamma Weklavagnen.
http://www.blocket.se/goteborg/Timmerka ... a=23_3&w=3

Trots det har jag så smått funderat på liknande lösning med pto-driven pump, tanken mellan grind och kranpelaren men ventilpaketet på traktorn.
Man vill ju sitta bekvämt under tak och samtidigt få lite skydd mot vilsekomna stockar eller vält vagn.

Varför då krångla till det som fungerar: Vill ha högre hydrualtryck, ca 170 bar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).