Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

John Deere Stämda

47 inlägg 25383 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: John Deere Stämda

Taberg logging  
#141277 Nu har bolaget svarar på stämmningsansökan, återkommer med mer info när jag tagit del av materialet.

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: John Deere Stämda

Taberg logging  
#144100 John Deere företräds av Teknikföretagens service AB, vilket är en arbetsgivarorganisation typ Almega etc.
De anger att de utbetalat 25.265:- den 9 september. samt att de anger att de innehåller 26.998:- för kvittning av en fordran som bolaget anser sig ha.

Jodå bolaget har gjort en polisanmälan mot E.S för att det skulle ha fattats verktyg i bussen, vilket uppdagades minst 1 vecka efter det att E:S lämnat sin anställning, totalt 11 verktyg varav kan nämnas:
1st instruktionsbok
1st tångamperemeter
1st usb minne
1st hårddisk
1st tryckmanometer
1st stifttång
2st turbinslipar
1st 3/4 hylsnyckelsats
1st reservdunk
1st propanlödsats

Bolaget har velat anmäla E.S för stöld men detta kan ej göras eftersom bolaget gett E.S verktygen, det kallas därför för olovligt förfogande.
Någon bevisning för att de saknade verktygen inte skulle ha varit i bussen vid återlämnandet finns ej.

Man har vid anmälan gjort gällande att värdet på de saknade vertygen är mellan 25-30.000:-

Varför man därför höll inne 55.000:- är mycket konstigt.
Likaså varför man polisanmäler och samtidigt tar 27.000:-, innan polisen har handlagt ärendet.

Detta kallas i dagligt tal: att ta lagen i egna händer.

Jag tror inte att lagens långa arm tycker att detta är ett bra agerande, jag vet inte vad bolaget tror att polisen ska kunna utreda, möjligen deras egna agerande, inget annat.

Sammanfattningsvis så tycker John Deere att det är ok att efter det att en arbetare avslutat sin anställning göra gällande att det finns motfordran som kan kvittas mot innestående lön, detta helt utan bevis.
Skulle denna inställning vinna rättsligt så kommer vi att få en helt ny era i svensk arbetsrätt, när mindre nogräknade arbetsgivare anklagar sina arbetare för att de gjort sig skyldiga till handlingar som skulle kunna kvittas mot lön.
Detta helt utan bevis.
Att en arbetsgivarorganisation har denna inställning genom att företräda bolaget är lika anmärningsvärt.

Uppdaterar när det finns något nytt.

Avatar Fallback

Re: John Deere Stämda

dexter  
#144104 Nu vet ja inte ens va en turbinslips är för nåt eller va en sån kan kosta men en usbminne kostar inte mer än 50-80kr. Dom kan få ett minne av mig om de är så viktigt..

Avatar Fallback

Re: John Deere Stämda

tabergan  
#144108 Ligger en beg. turbinslip på tradera för fast pris atlas copco 1000:-.
Så det är väl bruksvärdet på en sådan.
Ett tips till polisen och John Deere att kanske kolla, så att det inte är deras som är till salu där.

Jag kan oxå bidra till insamlingen för John Deere:s överlevnad:
Mina Bidrag är en beg hårddisk, instruktionsbok 1070 E, samt en plastdunk.

Ge oss på skogsforum en vecka så ska vi återställa John Deeres kreditvärdighet.

Avatar Fallback

Re: John Deere Stämda

dexter  
#144110 Tror ja har en tryckmanometer som ligger och skräpar nånstans. Dom kostar inte många kronor heller..

Avatar Fallback

Re: John Deere Stämda

tabergan  
#144112 Fan vill de inte ha grejerna, kan vi starta eget, det gäller bara att kunna debitera 800:- spänn i timmen.

Avatar Fallback

Re: John Deere Stämda

novis??  
#145277 lyfter tråden john deere har nu mistat en kund till(komatsu)pga av det som kallas efter maknadhehe american logger go wild när vaknar kostymerna?

Användarvisningsbild

Re: John Deere Stämda

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145279 pga vadå & varför?

Avatar Fallback

Re: John Deere Stämda

novis??  
#145446 ja varför? det kan man undra men jag hade kört valmet om inte samma varför blivit något mycke bättre får nu en elepantking i stället för1910 av samma skäl( kryptiskt?)ja kanske men kolla o hör många vet :lol:

Avatar Fallback

Re: John Deere Stämda

insyn  
#145642 Lite nytt material är att JD:s verkstad i Taberg saknar golvbrunnar, vintertid sopas snö o smältvatten ut genom porten många gånger oljeblandad, ner i en dagbrunn. Detta kallas certifiering.

Avatar Fallback

Re: John Deere Stämda

novis??  
#145662
insyn skrev:Lite nytt material är att JD:s verkstad i Taberg saknar golvbrunnar, vintertid sopas snö o smältvatten ut genom porten många gånger oljeblandad, ner i en dagbrunn. Detta kallas certifiering.

ja o mora verkstan har en travers som tar 1500kg o never kollad(besiktigad) säger som peps (högstandard)men höööja prisset det går bra o snacka om att usa säger vi får inte tvätta o ja vad? :lol:

Avatar Fallback

Re: John Deere Stämda

insyn  
#145667 Kan det verkligen vara så, dom som har så fina etiska regler om att man följer lagstiftningen i det land som de verkar i,( FINNS ATT BEGRUNDA PÅ NÄTET):
Utbildningen för att tömma en färdskrivare finns ej med.
Kan bero på att man ej använder dom.

Avatar Fallback

Re: John Deere Stämda

jorgen.johansson  
#145754 Man kan ju undra vad facket och skyddsombuden sysslar med på den firman, de kanske har blivit lovade att få nya kostymer!!!!!!!!!!!!!

Avatar Fallback

Re: John Deere Stämda

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145816 Som jag ser det så faller ju alla anspråk ihop som ett korthus eftersom ingen arbetsledare var på plats när bilen återlämnades på överenskommen tid.
Men om vi leker med tanken att en arbetsledare faktiskt hade varit på plats och dom gemensamt gått igenom bilen och konstaterat att vissa grejer saknades så är ju nästa fråga hur dom ska prissättas.
Själv anser jag det helt horribelt att en montör ska betala skadade och borttappade verktyg ur egen ficka.
Deere har flera olika pris för en och samma vara.
Det finns ett pris mot kund över disk ( saltat och sockrat ),sen en prissättning som används internt och sen Deeres nettonetto vid inköp.
Tex ett usb-minne tror jag inte dom betalar många cent för när dom köper några 10000/ gång.
En instruktionsbok är kanske 30 euro över disk,medans tryckkostnaden kan röra sej om nån euro....
Fortsätter man räkna så ser man att dyraste prylen är kanske hylsserien.
Men sen ska nån form av åldersavdrag göras.
Vi vet alla att verktyg nöts,digitalinstrument går sönder etc.
Att fordra ersättning enligt pris över disk är ju helt vansinnigt :!:

Vi kan ju svänga på allt och fråga vad priset på grejerna skulle va på tex Tradera :?:
Nån tusenlapp i svenska pesetas :?:
Vad kan ett gammalt usb-minne som legat i en fuktig bil ett antal år vara värd :?:

Tror nog att JD skulle köpa åtskilliga kg usb-minnen för den här historiens förlorade PR-värde :!: :!:

Avatar Fallback

Re: John Deere Stämda

novis??  
#145904 ja goodwil verkar just nu vara johndeeres svaga punkt träffade i dag en entrepenör som fått en ny maskin för två månader sedan dom hade fått sådan usel inskolning så dom rekomenera ingen att köpa jd varför hör man sånt varje vecka?nedskärningar fel rekryteringar eller vad
Senast redigerad av novis?? ons 16 nov 2011, 08:37, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).