Motorsåg och handhållet

Stihl bedrägeri försäljning igen...

278 inlägg 103970 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl bedrägeri försäljning igen...

viktor meck  
#142370 ja men dom kan ju använda olika bra material fast sågarna ser lika dana ut. har hört att julas sågar är hyfsade och att dom är värda priset. Clas Ohlsson's såg använder ju wahlbro förgasare och finns massa reservdelar till den, fast ser inte lika bra ut som julas. men dom sågar vi pratar om håller oftast sämre kvalitet än dom sågar som Jula och Clas säljer. och då fattar man hur dåliga kopiorna är :|

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl bedrägeri försäljning igen...

a_larsson  
#142371 Kan nog va så, jag har ju min 2055 turbo när jag ska såga på allvar!

Användarvisningsbild

Re: Stihl bedrägeri försäljning igen...

totte  
#142374
Nonkan skrev:
totte skrev:Det är knappast olagligt att göra den ganska lik en Stihl heller, så länge den inte utges för att vara det.


Jo, produkterna är mönsterskyddade.

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6nsterskydd

Sen hur kineserna ser på såna lagar är ju en annan sak.


Jo, men mönsterskydd är inte nåt enkelt heller, det är inte givet att en färgkombination kan bedömas som tillräcklig för att det skall vara ett kopierat mönster, det blir en bedömningssak att avgöra om en produkt är tillräckligt lik en annan för att det skall vara ett brott mot mönsterskyddet.

Användarvisningsbild

Re: Stihl bedrägeri försäljning igen...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142375 Att komma åt dessa gökar är inte helt lätt. En jungel av skelett bolag, o falska namn o nummer, men det mesta kan härledas till någon fabrik. Detta hjälper inte mycket ändå...

Att stoppa detta är inte lätt, det är mycket pengar i detta som snurrar..

Användarvisningsbild

Re: Stihl bedrägeri försäljning igen...

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145203 Dags igen!!

http://www.blocket.se/skaraborg/Tillfal ... ?ca=13&w=1

Skickade ett SMS o upplyste vänligt om att det är en kopia, efter 1 min ringde han upp mig o lät först irriterad men lugnade sig o sa att nog haft det på känn men inte var säker. Han hade ärvt sågen efter sin far.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Stihl bedrägeri försäljning igen...

Kalven  
#156838
viktor meck skrev:jag är lärling på Agria trädgårdsmaskiner i kållered och vi tar knappt imot Stigas kina motorer för att det är svårt att få tag i delar och dålig kvalitet. q


Så det är Ok att märken som STIGA tar in och säljer kinaprylar med sitt märke och tjänar storkovan på detta?
Deras STIGA sp352 kostar runt 1300 kr här.
I östeuropa kostar den runt 500 kr.
I Kina vette fan hur billig den är.

Men säg att den kostar 250 kr i Kina, så kammar STIGA hem 1050 kr för varje såld såg.
Minus frakt.

Vad gör stiga bättre än Irländarna som säljer steel?
Är det aluminium cylinder utan foder är det aluminiumcylinder utan foder oavsett vem som säljer sågen och till vilket pris.
Skillnaden är att det är mycket fulare att sälja en såg med aluminiumcylinder för 1300 kr, med sin logga på.
Än att sälja samma såg för 2-3 hundra.

Avatar Fallback

Re: Stihl bedrägeri försäljning igen...

Kalven  
#156840 Måste ju finnas kinasågar med stålfoder i aluminiumcylindern.
Det är inte så svårt att fixa, det ska dom klara utan problem.

Användarvisningsbild

Re: Stihl bedrägeri försäljning igen...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156855 Stiga som du har som exempel, går det o få tag i grejer till. Det är nog den största skillnaden förutom tillverknings stället. Mycket av Stigas utbud tillverkas nog fortfarande här i Europa, bla i Italien.

Kruxet är att kunder vill ha allt o gärna gratis.
Du vet ju själv...
Klart de kan göra bättre grejer, det är inte svårare, men det kostar mer, o det vill inte de som köper billigt betala för.
Jag har hittills inte sett någon cylinder utan foder i någon form....

Avatar Fallback

Re: Stihl bedrägeri försäljning igen...

Kalven  
#156858 Och hur förklarar du priset på stigas såg för 500 i östeuropa, om den nu skulle vara tillverkad i Italien?
Det går inte ihop.
Sen är ju reservdelspriset till stigas såg väldigt högt.
Och det gör det hela ännu fulare om den nu visar sig vara tillverkad i kina och inte Italien.

Användarvisningsbild

Re: Stihl bedrägeri försäljning igen...

lodjuret  
#156863
Kalven skrev:Och hur förklarar du priset på stigas såg för 500 i östeuropa, om den nu skulle vara tillverkad i Italien?
Det går inte ihop.
Sen är ju reservdelspriset till stigas såg väldigt högt.
Och det gör det hela ännu fulare om den nu visar sig vara tillverkad i kina och inte Italien.


de flesta företag prissätter sina produkter utefter landets ekonomiska förutsättningar.


nu kommer jag inte exakt ihåg vilka produkter det gäller men många gånger krävs det av tillverkare att de ska tillhandahålla reservdelar, dock kan de vara dyrare än en ny produkt och krångligt att hitta.

som exempel, jag slog sönder kannan till kaffebryggen för många år sedan, om jag skulle köpt en ny kanna hade den kostat 80-90% av nypriset på bryggaren. köpte en ny bryggare.

sen som konsument så gör du ett aktivt val vilka företag/produkter du vill stödja.

Avatar Fallback

Re: Stihl bedrägeri försäljning igen...

Kalven  
#156871
lodjuret skrev:
Kalven skrev:sen som konsument så gör du ett aktivt val vilka företag/produkter du vill stödja.


Det är det jag menar, om det visar sig man oavsett köper kinesiskt, kan man lika gärna köpa kinesisk som det står houan yang sou på i stället för STIGA, eller annat märke.
Om priset dessutom ligger på 10% av vad märkesföretagen kan erbjuda, finns inget att fundera på.
Även reservdelarna kommer ju då att vara på 10% av märkesgrejjerna.
Inte stödjer jag någon firma som beter sej fult, även om jag skulle sett gubbar i skogen med STIGA sågar när jag var liten.
Dom hade ju sålt mer än mångdubbelt med såg om dom hade sålt för 500 kr i stället för 1300 kr här i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Stihl bedrägeri försäljning igen...

viktor meck  
#156945 det är motorerna på gräsklipparna vi har problem med, svårt att få tag i vissa delar :x

Användarvisningsbild

Re: Stihl bedrägeri försäljning igen...

totte  
#156962
Kalven skrev:Måste ju finnas kinasågar med stålfoder i aluminiumcylindern.
Det är inte så svårt att fixa, det ska dom klara utan problem.


Det finns inga sågar med stålfoder numera. Det är kromade eller nikasilbehandlade lättmetallcylindrar. Och det gäller alla märken och proffs- såväl som hobbysågar.

Avatar Fallback

Re: Stihl bedrägeri försäljning igen...

Kalven  
#156988
totte skrev:
Kalven skrev:Måste ju finnas kinasågar med stålfoder i aluminiumcylindern.
Det är inte så svårt att fixa, det ska dom klara utan problem.


Det finns inga sågar med stålfoder numera. Det är kromade eller nikasilbehandlade lättmetallcylindrar. Och det gäller alla märken och proffs- såväl som hobbysågar.


Har den informationen nått ut till varenda fabrik i Kina så.
Som jag förstår har det då blivit ett mått på kvalitet hur pass bra beläggningen är.
Eller är kvaliteten på beläggningen likvärdig på alla sågar oavsett prisklass?
Kan man verkligen med 100% säkerhet säga, som vanlig dödlig att det inte finns märken eller fabriker som tillverkar cylindrar med stålfoder i dag, måste man vara rejält insatt.
Det går då över mitt förstånd, jag menar mer än en miljard människor i kina.
Men säger du det så får jag väll försöka tro dej, även om det är väldigt svårt.

Avatar Fallback

Re: Stihl bedrägeri försäljning igen...

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157011 Du kan få kvalitet från Kina men då får du banne mig betala för den därifrån ockxå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).