Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Tatou 4S bandsats bandspänning??

5 inlägg 3997 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tatou 4S bandsats bandspänning??

mozart2011  
#144840 Funderar på hur mycket ni andra brukar ha spända banden på era Tatou bandsatser?? Har en Artic Cat 550 LTD och tycker åtminstone nu i början man får spänna lite ofta baktill. :surp: Har en Kranman T1900 vagn kopplad på den. Tacksam för lite svar! :???:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tatou 4S bandsats bandspänning??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144842 Eftersom jag kör mycket på barmark så har jag mina ganska hårt spända. Risken för avkrängning minska rejält då. Har ett nytt band fram, det är precis som du säger, man får spänna ofta. De andra håller sig. Spänner så jag kan trycka ner en aning. Till vintern släpper jag efter så det bättre matchar det som står i bruksanvisningen, flyter fram bättre på snön då.

Avatar Fallback

Re: Tatou 4S bandsats bandspänning??

mozart2011  
#144843 Okej! Då du säger hårt spända, är det typ att man kan trycka ner bandet 1-2 cm? Bra tips med att ändra till vintern, hade jag inte hunnit tänka på än. Har du provat nån gång att nåt band "kuggar" om lite på grund av för lite spänning? Har nån bekant som påstår det kan hända? Väldigt löst spända då antar jag...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tatou 4S bandsats bandspänning??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144848 Ja, max 1 cm, annars riskerar man att de far av när de trycks upp/snett mot en sten eller stubbe. Precis det som hände mig för någon blogg sedan. Hade slarvat med kollen av bandspänningen.
I början, när jag inte justerade för barmarksbruk så kuggade banden om ofta, aldrig nu.
Det där med lösa band är ju bara för att få bra "flyt" i snön. På barmark är ju det ointressant.

Avatar Fallback

Re: Tatou 4S bandsats bandspänning??

mozart2011  
#144849 Tackar så mycket för informationen! Får gå ut o spänna på dom lite då ser jag! :smile: Då e de bara ut o hugga vidare! Måste säga att med banden på så är det rent ut sagt roligt köra ut virke. :grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).