mån 31 okt 2011, 09:02#144223
ulfgustav skrev:Ja du Holm din förklaring gav inget förtydligande: det finns olika typer av styrorbitroler det är helt klart
Open Center = rundpumpningssystem
Closed center= System med variabel pump
därtil finns:
(O)N = non reaction
(C)N = reaction
För att ytterligare förtydliga så finns det dessutom:
Statisk Ls och dynamisk Ls, men det är förmodligen överkurs
Non reaction: Man får ingen reaktion i ratten från yttre kraft, dvs kör man på en sten med framhjulet tex så kommer inte ratten snurra för det.
Reaction: Påverkas av yttre kraft, precis som på en bil. Kör man på nånting så vill ratten vrida sig.
Statisk Ls: Inget flöde i Ls-ledingen när styrningen inte används.
Dynamisk Ls: Man låter det flöda lite olja i Ls ledningen även när man inte styr, dels för att det ska kyla lite, men även för att responstiden blir lite snabbare än med Statisk Ls.
Den jag fick tag på heter: OSPD 60/185LS
Closed center, Non reaction, Ls dynamic, 2 rotary meters.
Det sista betyder att det sitter två pumpar (orbitrotorer) i den, normalt sitter det bara en.
På denna används båda när man kör normalt och man får då ut 185cc per rattvarv.
Vid nödstyrning, alltså när pumpen inte funkar så ger den bara 60cc per varv. Det blir då mycket lättare att nödstyra.
Det är just storleken man behöver räkna lite på.
Man vill ju inte behöva vrida 20 varv på ratten för att styra från ändläge till ändläge. Samtidigt vill man ju inte ha som en gocart, ett halv rattvarv åt varje håll.
Som jag skrev tidigare så får man då ränka ut hur mycket olja det går åt att köra styrcylindrarna ett fullt slag och bestämma storlek på orbitrolen efter det...
Mer info:
http://www.sauer-danfoss.com/stellent/g ... 007611.pdf