Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Miniskotare i Örnsköldsvik

12 inlägg 6270 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Miniskotare i Örnsköldsvik

Kristoffersson  
#144520 Jag skulle behöva hyra en miniskotare under vintern runt örnsköldsvik.

Är det någon som vet vart man kan få tag på en?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Miniskotare i Örnsköldsvik

Skogshuggarn  
#144523 Går nog bättre om du specar vilken typ av maskin som du är ute efter.

Avatar Fallback

Re: Miniskotare i Örnsköldsvik

Kristoffersson  
#144526
Skogshuggarn skrev:Går nog bättre om du specar vilken typ av maskin som du är ute efter.



Spelar ingen större roll vilken typ av maskin.
Huvudsaken är att jag får tag i en eftersom att vi ska gallra ut björk och låta granen som kommer under få växa fram.
Området är ca 10 Ha stort och det går inte att gå in med vanlig skotare eller traktor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Miniskotare i Örnsköldsvik

skogshasse  
#144588 hej 10 ha är ganska stort område det blir många kubik om ni kör sönder vem ska betala tycker du

Avatar Fallback

Re: Miniskotare i Örnsköldsvik

Sune_  
#144599
skogshasse skrev:hej 10 ha är ganska stort område det blir många kubik om ni kör sönder vem ska betala tycker du


Det är nog svårt att svara på innan han hyrt något.
Sen skulle ja nog vilja påstå att det är något som han får göra upp med eventuell uthyrare, vi har väl knappast nåt att göra med hans eventuella affärer.

Avatar Fallback

Re: Miniskotare i Örnsköldsvik

skogshasse  
#144601 hej sune läs mitt inlägg igen så ser du kanske att jag ställde en enkel fråga för att få en uppfattning om hans inställning och det går att svara på innan han hyrt annser jag för svaret man får på den frågan ligger till grund om man vill hyra ut eller inte för det finns folk som vill hyra sen skiter dom i om dom kör sönder för dom har ju betalt hyra vilket kan innebära att maskinägaren har högre kostnader i reprationer än man får in i hyra som ex maskin är byggd för 1500 kilo sen lastar dom 2500 kilo vilket är ca 66 procent överlast och då går maskin sönder eller tycker du att det är okej med 66 procent i överlast så kan vi kolla vad timmerbilschauförer tycker om det mvh hasse

Avatar Fallback

Re: Miniskotare i Örnsköldsvik

Sune_  
#144604
skogshasse skrev:hej sune läs mitt inlägg igen så ser du kanske att jag ställde en enkel fråga för att få en uppfattning om hans inställning och det går att svara på innan han hyrt annser jag för svaret man får på den frågan ligger till grund om man vill hyra ut eller inte för det finns folk som vill hyra sen skiter dom i om dom kör sönder för dom har ju betalt hyra vilket kan innebära att maskinägaren har högre kostnader i reprationer än man får in i hyra som ex maskin är byggd för 1500 kilo sen lastar dom 2500 kilo vilket är ca 66 procent överlast och då går maskin sönder eller tycker du att det är okej med 66 procent i överlast så kan vi kolla vad timmerbilschauförer tycker om det mvh hasse


Anser fortfarande att detta är nåt som bestäms med den man hyr av, hyr man ut nåt (särskilt en hel vinter till nån man inte känner) så antar och hoppas jag att man reglerar ev reparationer osv i nån sorts kontrakt.

Så nej, ja anser inte att frågan kan besvaras korrekt utan att väga in alla aspekter såsom hyra, vad för maskin, hur länge o.s.v.

Avatar Fallback

Re: Miniskotare i Örnsköldsvik

Elfving  
#144670 Jag tror helt enkelt att marknaden för uthyrning av miniskotare är obefintlig just på grund av det som ni skriver tidigare i tråden.
Det finns förmodligen två rimliga vägar att gå;

- anskaffa en passande maskin och betala det den kostar. Borde gå att sälja den vidare efter färdigt uppdrag.
- lägg ut uppdraget på entreprenad till firma med "rätt" maskinstorlek och bra referenser.

Avatar Fallback

Re: Miniskotare i Örnsköldsvik

ryared  
#144677 Hyr ut min avestavagn med hydraulkran i bland, tar 1500 kr dygnet ex moms och om det är något handhavande fel eller olycka på den så täcker försäkringen det och köparen får stå för självrisken.

Användarvisningsbild

Re: Miniskotare i Örnsköldsvik

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144679 1500 med eller utan dragaren?

Avatar Fallback

Re: Miniskotare i Örnsköldsvik

ryared  
#144704 Det är med atv.

Avatar Fallback

Re: Miniskotare i Örnsköldsvik

ryared  
#144707 Det finns problem med uthyrning tex, en gång gick en damask på fyrhjulingen. Kunden vägrade betala och självrisken var dyrare än reparationen. Så det fick jag pröjsa själv. Fördelen med uthyrning är väl att man kan dricka kaffe medans maskinen drar in pengar. Nu går jag igenom hela maskinen innan den hyrs ut med kunden så det inte blir några missförstånd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).