Gallring

Sen 1:a gallring och grova träd

23 inlägg 29799 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sen 1:a gallring och grova träd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144436 Gallrar en sen 1:a gallring, träden är runt 60 år. Tall och gran. Gallrar försiktigt, kanske i snitt 3-metersluckor och försöker fokusera på låggallring. Men i beståndet finns flera riktigt grova träd, både gran och tall. Förstår inte riktigt varför de är där, men just den här avdelningen är lite speciell. Den är inte skött som de andra avdelningarna av ägarna före mig. Det kan inte vara kvarlämnade evighetsträd från slutavverkning för kanske 30 år sedan. så grova är de inte. Utan de måste ha dragit iväg före resten ändå.

Vad är bäst? Låta dem vara, eller ta ner dem nu?
Min tanke nu är att spara dem då de kan ge timmer ganska snart. Dessutom är min tror att detta är väldigt bra träd så de frön de producerar borde ge bra träd.

Jag gör allt manuellt i min skog. Försöker också dra mig mot ett skötselsätt som gör att det aldrig blir "tomt på skog" eller körskador.
(Det är väl kanske uppenbart att maximal produktion inte är mitt mål, men vill ändå kunna sälja resultatet av arbete till ett bra pris, om kanske inte med vinst om man ska räkna in allt manuellt arbete.)



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Sen 1:a gallring och grova träd

Mäki  
#144453 Om det skulle vara en vanlig gallring tar man bort "vargarna".
Dom tar näring av det egentliga beståndet men eftersom du strävar efter att inte tömma skogen kan du försöka på lite "naturkultur".

Om dom inte verkar ruttna skulle jag kanske ta bort någon undertryckt runt om istället och spara dom stora som du sa.
Tänk på att kronans storlek motsvara rotsystemets storlek så har du ett stort träd så behöver det också utrymme under mark.

Höjd skillnaden i skog är ju naturligt så att eftersträva ett jämt bestånd som är snyggt för "ögat" kanske inte är bästa alternativet för skogen själv.

Användarvisningsbild

Re: Sen 1:a gallring och grova träd

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144480
Uvskogen skrev:Gallrar en sen 1:a gallring, träden är runt 60 år. Tall och gran. Gallrar försiktigt, kanske i snitt 3-metersluckor och försöker fokusera på låggallring. Men i beståndet finns flera riktigt grova träd, både gran och tall. Förstår inte riktigt varför de är där, men just den här avdelningen är lite speciell. Den är inte skött som de andra avdelningarna av ägarna före mig. Det kan inte vara kvarlämnade evighetsträd från slutavverkning för kanske 30 år sedan. så grova är de inte. Utan de måste ha dragit iväg före resten ändå.

Tre meter mellan träden det betyder att du lämnar 1111 stammar per ha, är det inte lite tätt om skogen är 60 år? eller förstod jag fel.

Användarvisningsbild

Re: Sen 1:a gallring och grova träd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144501
OAS-forests skrev:
Uvskogen skrev:Gallrar en sen 1:a gallring, träden är runt 60 år. Tall och gran. Gallrar försiktigt, kanske i snitt 3-metersluckor och försöker fokusera på låggallring. Men i beståndet finns flera riktigt grova träd, både gran och tall. Förstår inte riktigt varför de är där, men just den här avdelningen är lite speciell. Den är inte skött som de andra avdelningarna av ägarna före mig. Det kan inte vara kvarlämnade evighetsträd från slutavverkning för kanske 30 år sedan. så grova är de inte. Utan de måste ha dragit iväg före resten ändå.

Tre meter mellan träden det betyder att du lämnar 1111 stammar per ha, är det inte lite tätt om skogen är 60 år? eller förstod jag fel.


Nä, du förstod rätt. Jag har så himla svårt att såga ner mycket. Tänkte mig att jag skulle komma en gång till i stället. Försökte titta i gallringsmallarna för området plus pratade med mellanskog och vi kom fram till ca 3 m mellan stammarna. Fast det var i och för sig för den 40 åriga skogen i förra avdelningen. Den här är i och för sig 65+. Kom på det nu när jag skriver.
Tycker du att jag ska ta mer, typ hur många meter då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sen 1:a gallring och grova träd

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144514 När man gallrar själv tas det ofta för lite. Man ska försöka tänka tio år frammåt och skapa utrymme för de kvarvarande träden att utvecklas, kronorna får inte ta i varandra. Jag brukar ta ut träd i alla dimensioner och vara noga med att bara spara växande träd med frisk och fin grönkrona. Om skogen är 60-65 år bör du nog gallra hårdare, jag skulle lämna 640-800 träd. Det betyder 3,5-4 m mellan träden.

Användarvisningsbild

Re: Sen 1:a gallring och grova träd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144541 Tack! Här ska huggas! :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sen 1:a gallring och grova träd

wigge  
#144544 Tycker gott du kan ha 3 meter mellan stammarna.. bara de inte ser för tätt ut. Resonerar då så när man gör gallringar själv. För du kan ju komma tillbaka om 5 år lanske å glesa lite till men de blir kanske inte ekonomiskt att göra så om du skickar in en maskin.

Fördelar me å göra saker själv ;)
Men beror ju på hur gott om tid du har...

Användarvisningsbild

Re: Sen 1:a gallring och grova träd

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144596
wigge skrev:För du kan ju komma tillbaka om 5 år lanske å glesa lite till men de blir kanske inte ekonomiskt att göra så om du skickar in en maskin.

Det beror ju på hur mycket skog man har, om det finns annan skog som också ska skötas så kommer man inte tillbaka efter fem år.

Man ska göra rejäla åtgäder då man väl gör dem.

Avatar Fallback

Re: Sen 1:a gallring och grova träd

Blivande snickare  
#174780 Hur gick det med det här beståndet, Uvskogen?

Användarvisningsbild

Re: Sen 1:a gallring och grova träd

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174784 Jag högg tills snön försvann, gör som "OAS-forest" föreslog. Har väl gjort lite drygt en tredjedel. Ser att jag nog ska gå tillbaka där jag startade sen och vara lite hårdare. Det blev en del rejäla träd som åkte ner.

Det håller på att bli en fantastiskt vacker 1 Ha skog av det hela.Riktigt vackra rak träd som på nåt vis ser ut att sträcka på sig när jag tagit bort de som stod trång bredvid. Fattar förstås att det inte syns, men det känns så :smile:
Som jag sagt förut, jag är lyckligt lottad med liten skog med fördelad på 7 helt olika avdelningar. Allt finns i min skog, verkligen allt :grin:

Ska hugga fram lite mer väg under kalla dagar fram tills hösten. Får jag dessutom till det med vikterna fram på fyrhjulingen så kommer jag börja hugga riktigt och köra ut redan tidig höst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sen 1:a gallring och grova träd

Blivande snickare  
#174785 Viktigast är att man själv är nöjd med sitt arbete :smile:

Har du mahogny i skogen oxå? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sen 1:a gallring och grova träd

machonisti  
#197937 Väljer att skriva i startade trådar istället för att skapa replikan.

Köpte skiftet 2008. Figuren är dikad myr 60 - 70 tal. Ingen plantering gjord utan självsådd björk, gran och spridda tallar. Björken står så tät att den inte ens piskar sönder grantopparna. Tog bort all björk eftersom björken annars piskar grantopparna. Lämnade granarna ganska tätt är rädd att de blåser omkull annars.
Gallrat våren 2011.

julen -våren11 199.jpg

julen -våren11 193.jpg

Användarvisningsbild

Re: Sen 1:a gallring och grova träd

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198069 Dikningen verkar ha gett resultat, du kommer att få fin ungskog på platsen. Är marken fortfarande så lös att du måste invänta vintern innan du kan köra med Valmeten? Hugger du med motorsåg eller har du något skördaraggregat?

Användarvisningsbild

Re: Sen 1:a gallring och grova träd

machonisti  
#198073 Motorsåg stihl 200 lätt och behändig. Före stihlen högg jag med betydligt tyngre sågar och hävdade att vikten inte spelade nån roll. Men vet ni vad: den enda sågen min hand nappar idag är den lätta 200:an.

Figuren är på 6 ha. Gallrar 1-2 ha per år cirka 2 ha kvar. Marken är mjuk svart och ormbunkig med källor här och var. Lömsk terräng men bördigt. Marken håller valmeten men endast välrisat, problemet är basvägen högre upp där har jag gallrat klart för flera år sedan vilket betyder att inget ris finns till vägen. Helt klart ett vinterskifte, idealt för en vinter som denna. Men måste fixa dikeslinjer och beståndsgallring på ett annat skifte i vinter.

Användarvisningsbild

Re: Sen 1:a gallring och grova träd

machonisti  
#203070 Första gallring i österbotten.
Tallmossen.jpg

Tar bort de krokiga runt 15 m långa björkarna och nån enstaka gran och tall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).