Skogsmiljö och Trädlära

När ska man slutavverka?

32 inlägg 24593 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: När ska man slutavverka?

Johanm  
#144279 Ps. Om det inte finns bra förutsättningar tycker jag att det skulle vara onödigt att gallra såpass sent i ett sådant bestånd, tillväxten på de kvarvarande träden kommer antagligen inte att betala de dubbla avverkningskostnaderna..Ds.

/johanm

Användarvisningsbild

Re: När ska man slutavverka?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144281
Johanm skrev:Ps. Om det inte finns bra förutsättningar tycker jag att det skulle vara onödigt att gallra såpass sent i ett sådant bestånd, tillväxten på de kvarvarande träden kommer antagligen inte att betala de dubbla avverkningskostnaderna..Ds.

Kul med alla inlägg och synpunkter på hur man kan göra, det hjälper mig att komma vidare i mina egna funderingar! Nu är det inte fråga om något jättestort bestånd, kanske 1,5 ha vid väg, så den gallringen planerar jag att göra själv. Tall går ju snabbt att hugga och är kul jämfört med gran.

Tror jag ska satsa på att gallra fram en fin timmerställning/skärm, sparar 2-300 träd per ha. Sedan gödslar man de kvarvarande träden och markbereder manuellt. Då en föryngring är säkerställd avvecklas sedan skärmen.

   TS
Avatar Fallback

Re: När ska man slutavverka?

axwell  
#144282 Eftersom det tall så tror jag på dina ideér, de har ju förmåga att växa till med nya förutsättningar även i övre medelåldern.

Användarvisningsbild

Re: När ska man slutavverka?

Mäki  
#144284
OAS-forests skrev:Kul med alla inlägg och synpunkter på hur man kan göra, det hjälper mig att komma vidare i mina egna funderingar! Nu är det inte fråga om något jättestort bestånd, kanske 1,5 ha vid väg, så den gallringen planerar jag att göra själv. Tall går ju snabbt att hugga och är kul jämfört med gran.

Tror jag ska satsa på att gallra fram en fin timmerställning/skärm, sparar 2-300 träd per ha. Sedan gödslar man de kvarvarande träden och markbereder manuellt. Då en föryngring är säkerställd avvecklas sedan skärmen.


Låter bra i mina öron :grin:

Avatar Fallback

Re: När ska man slutavverka?

Johanm  
#144290
OAS-forests skrev:
Johanm skrev:Ps. Om det inte finns bra förutsättningar tycker jag att det skulle vara onödigt att gallra såpass sent i ett sådant bestånd, tillväxten på de kvarvarande träden kommer antagligen inte att betala de dubbla avverkningskostnaderna..Ds.

Kul med alla inlägg och synpunkter på hur man kan göra, det hjälper mig att komma vidare i mina egna funderingar! Nu är det inte fråga om något jättestort bestånd, kanske 1,5 ha vid väg, så den gallringen planerar jag att göra själv. Tall går ju snabbt att hugga och är kul jämfört med gran.

Tror jag ska satsa på att gallra fram en fin timmerställning/skärm, sparar 2-300 träd per ha. Sedan gödslar man de kvarvarande träden och markbereder manuellt. Då en föryngring är säkerställd avvecklas sedan skärmen.


Låter som en bra idé. Jag tycker att huvudsaken är att man aktivt tar ställning och funderar på åtgärderna man gör och inte bara låter det bero..

Man kan ju fundera lite fram och tillbaka, men har man väl bestämt sig för vad man själv tycker är det rätta, är det bara att hålla sig till sin plan . Eftersom det handlade om ett relativt litet objekt och du är självverksam låter din plan bra. Jag skulle själv tycka att det vore kul och hugga ett sådant bestånd om jag hade möjlighet!

Lycka till!

/johanm

Avatar Fallback

Re: När ska man slutavverka?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144337
OAS-forests skrev:
Johanm skrev:Tror jag ska satsa på att gallra fram en fin timmerställning/skärm, sparar 2-300 träd per ha. Sedan gödslar man de kvarvarande träden och markbereder manuellt. Då en föryngring är säkerställd avvecklas sedan skärmen.


Kanske missförstår, men timmerställning gödsling och markberedning blir nog lite fel. En timmerställning bör ju stå 15-20 år för att ge avsedd effekt. Åtminstone 10 år efter gödsling.
Alltså ställ ut fröträd och markbered senare, efter att timmerställningen avvecklats.
Lycka till!

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: När ska man slutavverka?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144355 Jo, du kan ha rätt nisse, men man kan hjälpa den naturliga föryngringen lite på traven genom att kompletera med köpta plantor. Har ingen erfarenhet av gödsling men det vore kul att prova, kanske måste man gödsla om efter 10 år?!

Provade att ställa en fröträdskärm 1998 men den gav inget lyckat resultat så jag övergav den planen och planterade i harvspåren istället. Nästa gång ställdes en skärm av gran och tall, där kommer föryngringen ganska bra men ojämnt så där har jag också kompletterat med köpt gran.

I detta fall som vi diskuterar här så är det ett rent tallbestånd med 1-2 m hög granunderväxt. Tänker att skärmen skall ge bättre klimat för de plantor som redan finns samtidigt som den kan ge frö i luckorna, om inte så kommer jag att sätta köpt tall.

På mark där det är tunnt humustäcke går det bra att markbereda med fräs monterad på röjsågen. Har en sådan avdelning som planterades med tall 1998, den är riktigt fin nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: När ska man slutavverka?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144369
nisse skrev:Alltså ställ ut fröträd och markbered senare, efter att timmerställningen avvecklats.

Nu förstår jag vad du menar. De bör alltså ske i två steg;
1. Timmerställning i skärm+gödsling
2. Efter tio år så glesar man ut den ytterligare och lämnar en fröträdställning (50-75 träd/ha) och det är då man borde markbereda

   TS
Användarvisningsbild

Re: När ska man slutavverka?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144379 Det är just sådana här trådar som gör att man gilla skogsforum så mycket. :smile:

Avatar Fallback

Re: När ska man slutavverka?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144383 1-2 meter granunderväxt passar dåligt ihop med självföryngrad tall. Särskilt om du tänker dig att hålla kvar beståndet ytterligare en tid. Jag skulle helt enkelt röja ner granbuskarna.
Håller med om att sånt här är kul att diskutera.

Användarvisningsbild

Re: När ska man slutavverka?

Mäki  
#144387 Varför inte låta granen vara kvar om man ställer det i timmerställning?
Kan ju ta ut dom som massa eller energi när man ställer ut det i fröställning eller avverkar.

Om man vill ha det i fröträdställning och att tallen skall självföryngra sig så har du rätt i att granen inte har något där att göra för tallen är ett primär träd.

Om man inte vill ha ett bland bestånd och planterar i luckorna.

En sak som man bör tänka på när man lämnar fröträd är att lämna dom på ett sånt sätt att det är enkelt att ta bort dom sedan när dom inte längre behövs och utan att skada för mycket.

Lämna dom i rader eller grupper nära kanter eller på annat bra sätt.

Användarvisningsbild

Re: När ska man slutavverka?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144405
Mäki skrev:
Lämna dom i rader eller grupper nära kanter eller på annat bra sätt.


Ja, fast efter kanterna blir väl lite svårt. Tror man får kolla lite hur vindarna ligger också för att få en bra spridning på fröna.
Bäst är väl att ta ner dem på vintern, när det är gott om snö som skyddar de små.

Användarvisningsbild

Re: När ska man slutavverka?

Mäki  
#144419
Uvskogen skrev:Bäst är väl att ta ner dem på vintern, när det är gott om snö som skyddar de små.


Helt rätt men det är inte kul att hugga frötallar eller snarare att köra ut dom när dom ligger utspridda lite här och där på flera hektar och det har kommit snö över natten :???:

Avatar Fallback

Re: När ska man slutavverka?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144433
OAS-forests skrev:
nisse skrev:Alltså ställ ut fröträd och markbered senare, efter att timmerställningen avvecklats.

Nu förstår jag vad du menar. De bör alltså ske i två steg;
1. Timmerställning i skärm+gödsling
2. Efter tio år så glesar man ut den ytterligare och lämnar en fröträdställning (50-75 träd/ha) och det är då man borde markbereda


Precis! Du får mera stormfasta fröträd och gödslingen minskar de s.k brunnarna efter fröträden.

Det tar några år för fröproduktionen att ta fart, så man borde alltid vänta lite innan man markbererder under fröträd. Vill minnas att den ökat 3-400% efter 4 år.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: När ska man slutavverka?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144434 Fröproduktion i fröträdställning.

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).