Bioenergi

Täcka ved med GROT "papper"

12 inlägg 8977 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Täcka ved med GROT "papper"

fliseldarn  
#144109 Har kört ihop 175m3 ved som skall flisas till midsommar. Skulle vilja täcka traven.
Vart köper jag de impregneradepapper som läggs över GROTtravar? finns det olika sorter, bred, hållbarhet mm o tänka på?
Kanske någon har något smart tips på o rulla ut rullen?

Tacksam för alla tips!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Täcka ved med GROT "papper"

Mäki  
#144111 En rulle räcker ju till hur mycket som helst så inte går det att köpa det för 175m3.

Kolla med någon entreprenör i ditt närområde om det går att köpa den mängd du behöver.

Avatar Fallback

Re: Täcka ved med GROT "papper"

fliseldarn  
#144114 Ok, ja det är sant. En halv rulle kanske räcker tills jag bir pensionär?
Var köper man annars? tänkte ca pris mm

   TS
Avatar Fallback

Re: Täcka ved med GROT "papper"

Tosca  
#144116 En rulle á 300 m x 4 m kostar omkring drygt 5000 + moms.

Avatar Fallback

Re: Täcka ved med GROT "papper"

vedhandlaren  
#144133
Tosca skrev:En rulle á 300 m x 4 m kostar omkring drygt 5000 + moms.


var köper man en sån rulle? finns det 5 eller 6 meter? vad heter pappen?

Avatar Fallback

Re: Täcka ved med GROT "papper"

Tosca  
#144136 Fanns 3 m tidigare, vet inte om den tillverkas längre.
Tillverkaren finns i Finland, såvitt jag förstått är priset ett sk mängdpris, flisproducenter köper det trailervis.
Kolla med bolag som köper grot om de säljer vidare, är nog enklaste sättet.
Bredare rullar tror inte jag tillverkas, två lager papp valsas ihop med fiberarmering imellan.
Den brukar gå under benämningen täckpapp såvitt jag vet, kan finnas något annat namn men inget jag har stött på.

Avatar Fallback

Re: Täcka ved med GROT "papper"

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144228 Görs i Jakobstad,vanligaste bredden är 4 meter,men en 6 meters är p G
http://www.walki.com/internet/walki.nsf ... =walkiwrap

Heter Walki,Biomasscover

Avatar Fallback

Re: Täcka ved med GROT "papper"

skogshasse  
#144267 hej du kan köpa en presening och täcka med titta på blocket det säljs många där hasse

Avatar Fallback

Re: Täcka ved med GROT "papper"

vedhandlaren  
#144301
skogshasse skrev:hej du kan köpa en presening och täcka med titta på blocket det säljs många där hasse


det slog mig också. kollade upp pris på pappen, 22kr plus moms per meter. bredden var då 4 meter

kollar man på jula, biltema, eller duligt så ligger det på desamma för en lättviktspresening.

problemet somjag ser det är att man var tvungen att ta 3 rullar viket är 900m och ett totalpris runt 20000 plus moms och frakt. rullarna går nog som lång gods och kantänka att det kostar en del..
volymen är förmycket för mig iallafall.

Avatar Fallback

Re: Täcka ved med GROT "papper"

axwell  
#144311 Nu har jag inte läst riktigt hela tråden i detalj, men är det kompostanläggning för grot som du vill ha?

Tror att en presenning är för tät.

Avatar Fallback

Re: Täcka ved med GROT "papper"

vedhandlaren  
#144314
axwell skrev:Nu har jag inte läst riktigt hela tråden i detalj, men är det kompostanläggning för grot som du vill ha?

Tror att en presenning är för tät.



ska bara ha den på toppen på timmerlavn för att skydda mot regn och snö

Avatar Fallback

Re: Täcka ved med GROT "papper"

skogshasse  
#144319 hej igen på er alla jag hade en vedvälte av 320cm massaved för några år sedan som jag la flera 550cm lång ved på med ca 50-65cm mellanrum på toppen av vältan sen spika jag fast en 500cm bred riktig tjock presening på toppen från ena änden till andra änden så jag hade utskefte på ca 90cm på varje sida så sidorna var helt öppna så vinden blåste rakt igenom hela sommaren och hösten och början på vintern och när jag kapade veden i feb så var den snickeritorr ska väl tilläga att veden var maskinavverkad och kunderna var riktigt nöjda så presening går bra att använda bara den inte hänger ner på sidorna så det handlar bara om en sak sunt förnuft mvh hasse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).