Inomgårdsmaskiner

Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

33 inlägg 32227 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

MattiH  
#144265 Fått mig en Stor gilson snöslunga helrenoverat den, samt de mesta på motorn, det är en tecumseh 10 hk motor. Får den inte att gå jämnt, samt svårstartad. Någon med erfarenhet av rockford motorer?? och va mycket som måste görasom för att det ska funka??
eller en förgasare som passar?? numret på slungan är

55097 45287
7213F1



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

totte  
#144288 Börja med att kolla ventilspelet, om det inte redan är gjort i renoveringen. Checka att tändmodulens poler sitter ca 0.3 mm från svänghjulet och att magnetytan på hjulet inte är rostig eller smutsig. Bytt stift antar jag att du gjort och kollat tändkabeln.

Annars är det förgasarjustering och rengöring av bränslesystemet. Känner inte till Tecumseh-motorn, jag har B&S på mina, så jag kan inte råda dig mer om förgasaren.

Avatar Fallback

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

MattiH  
#144292 tack för snabbt svar. allt är ju bytt eller kollat så de fnns ingen rost och avstånden är rätt. tror de är förgasaren som jävlas. tändkablar och tändstift är nytt. får kolla ventilerna igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

totte  
#144296 Ja om du inte hittar nåt knas med ventilerna så står nog gasaren på tur för dissektion. Kolla förresten då att den inte har stora glapp i spjällaxeln, drar det tjuvluft där så störs funktionen rätt ordentligt. Känns det för övrigt som motorn har hyfsad kompression?

Avatar Fallback

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

MattiH  
#144305 kompen är mycket bra allt känns helt ok. startar mycket lätt när den är varm. men skjuter lite och hostar... går bara på lägre varv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

totte  
#144316 Låter ju klart bränslerelaterat då. Finns det nån justering på förgasaren mer än tomgången?

Avatar Fallback

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

MattiH  
#144330 jo du har ju skruven i botten och sen bränsle/luft på sidan men får fan inte till de. får eventuelt plocka isär den igen och kolla så allt är rätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

totte  
#144346 Kollat att nålventilen till flottören är tät?

Användarvisningsbild

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

viktor meck  
#144485 köp ett förgasarrenoveringskit och justera båda blandningsskruvarna 1,5 varv ut och utgå där ifrån. dessa motorer har problem med förgassarna :x det är ochså ganska vanligt att ventilstyrningarna blir slitna och dom går ej att byta :cry:

Avatar Fallback

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

MattiH  
#147275 blir en ny motor får inte skiten att gå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

viktor meck  
#147302 kolla ventilerna. så att dom tätar och spelet är ok. om du ska köpa en ny motor så måste du kolla hur många axlar som går ut från motorn. vissa har två axlar och då måste du hitta en lika dan motor. annars passar en briggs eller kinamotor

Avatar Fallback

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

MattiH  
#147330 jo men skruva de kan ja bara den ja inte får igång.... orkar inte riva motorn för att kolla ventilerna. så en ny får de bli

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

viktor meck  
#147333 kinamotorerna går väldigt bra. köp en sån

Avatar Fallback

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

MattiH  
#147336 kollat på loncin och rockford bra pris iaf. tack för all hjälp på tråden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

viktor meck  
#147342 kolla om du har en eller två vevaxel/vevaxlar från motorn vissa tecumseh har en axel ut från kammaxeln och en från vevaxeln.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).