Servicebyggnader

Stomme av stolpar

8 inlägg 9240 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stomme av stolpar

H3nkk4  
#144151 Jag höll på och sökte efter olika lösningar på vår maskinhall och hittade en sida som tillhandahöll olika beslag för att sätta ihop stolpar som en ramkonstruktion. Alltså det var en typ av förzinkade beslag av rör som stolparna sattes in i. Man kunde även skarva har jag för mej.

Tyvärr hittar jag inte denna tillverkare på nätet längre. Det var nog någon liten firma med tanke på hur deras sida såg ut så kanske dom slutat? Det fanns bilder på olika byggen på deras sida, ett av dem var en maskinhall med pulpettak . Det kan ha varit en ligghall för kor också,men hela konstuktionen var tillverkad av tryckimpregnerade stolpar fastsatta med dessa beslag.

På den här sidan finns en liknande tillverkare på dom beslag som jag är ute efter.http://www.utetra.se/grindar.html



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stomme av stolpar

santatorp  
#144165 http://www.lundex.se/beslag.html
Kan det vara detta du tänkte på ?

Avatar Fallback

Re: Stomme av stolpar

H3nkk4  
#144182 Jaa det var precis det jag sökte!! Tack så mycket :wink: Ja har sökt i timmar på nätet men inte hittat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stomme av stolpar

skogshasse  
#144190 hej på er finns det liknande produkter för träsparrar typ 6*6tum

Avatar Fallback

Re: Stomme av stolpar

superdave  
#145219 smidigt, men ja undrar också om d inte finns för 6*6 å andra dimmensioner, då hade ja sluppit härja med gammal teknik som jag gör nu, en teknik som jag halvt har övergett å börjat fuska me vinklar spikbläck å ankarspik.

Användarvisningsbild

Re: Stomme av stolpar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145221 När ni bygger med rundvirke, tar ni träden från skogen själva? Hur "behandlar" ni dem sen? Barkar, oljar eller vad? Tänkte bygga min lilla maskinhall med sånt tänkte jag mig.

Avatar Fallback

Re: Stomme av stolpar

superdave  
#145222 du kan nog satsa på å barka men skippa olja, bara fukt kan torka å inte blir instängd så e d ingen fara. ska du driva ner dom i marken kan du ju elda i den änden. ja skulle försökt fixa plintar me järn upp som du föster stolparna i.

Avatar Fallback

Re: Stomme av stolpar

Boarpan  
#160030 gräv ett hål ner med armering fyll på med sement funkar lika bra eller bättre då man ofta är lite för lat med förarbetet endå. Då får du höjden precis som du vill ha det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).