Virkesmätning och Matrisfub

Inmätning fallande massa?

33 inlägg 20531 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inmätning fallande massa?

woodstar  
#124809 Vill man ha det exakt är det bara att köra massaveden genom vedmaskinen, då är det sällan något snack efteråt. Dessutom får man bättre betalt för massaveden som ved. :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Inmätning fallande massa?

keja01  
#124855 Det där med exakt 4,3 meter som bedömd längd på fallande massaved har jag också fått på varenda mätlapp från Södra. Det är en standard längd som man bör försöka hålla i medeltal vid avverkningen har dom sagt på den lokala södra-avdelningen. De sades att man skulle ställa skördardatorn på 4,3m som normallängd. 5,2m som maxlängd och 3,3m som minsta längd.

Användarvisningsbild

Re: Inmätning fallande massa?

Skogshuggarninorr35  
#124873
keja01 skrev:Det där med exakt 4,3 meter som bedömd längd på fallande massaved har jag också fått på varenda mätlapp från Södra. Det är en standard längd som man bör försöka hålla i medeltal vid avverkningen har dom sagt på den lokala södra-avdelningen. De sades att man skulle ställa skördardatorn på 4,3m som normallängd. 5,2m som maxlängd och 3,3m som minsta längd.



Det där är både och, och vem du vill gynna.
Vill du gynna säljaren ska du göra massan lite kortare för blir medelängden t ex 4,15 och dom mäter in den som 4,30 så har ju säljaren för en gångs skull tjänat på det. :grin:

Avatar Fallback

Re: Inmätning fallande massa?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124895 Hur kommer det sig att mätarna som är en så stolt yrkeskår med så eminent kunnande inte klarar att mäta den verkliga längden?

Avatar Fallback

Re: Inmätning fallande massa?

ulm  
#132122 Hur kommer det det sig sen att det alltid är mätt till skogsägarns nackdel ! Har alldrig hört någon som fått mätt in mer än vad skördaren säger men alltid mindre ! Borde ju bli åt andra hållet någon gång? Sen kan man undra varför det alltid ligger kvar 2-3 gripar när lastbilarna hämtat det ? brukar ta flera veckor innan det sista tas och det är likt på alla ställe ! Kan det va sådan otur varje gång att de inte får på det sista med eller varför?

Avatar Fallback

Re: Inmätning fallande massa?

ÅsaNisse  
#144097 Beträffande mätarnas yrkeskunskap så finns det kanske inte så mycket att ifrågasätta med alla utbildningar och så vidare, men att använda den.......
Jag högg massaved manuellt i en gallring och lastade manuellt, travade manuellt, sorterade manuellt pinne för pinne. :geek:
En välta för färsk granmassa och en välta för övrigt barr.
Varje trave på lastbilen ren granmassa innehöll 0,2-0,3 vrak på grund av skogsröta eller för dålig kvistning. :?:
Efter detta mätbeskedet så blir det allt till värmeflis. Lite lägre betalning men inget snack om diameter, röta, kvistning eller annat. Allt i samma välta och ett bättre netto när pengarna kommer. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Inmätning fallande massa?

Skogshuggaren83  
#144131 Ni räknar lite fel med medellängden, räkna istället medellängd per fub och inte per bit. Därför det inte stämmer med skördaren. Annars kan jag hålla med om mätarna sätter lite röta mm på varje trave för att ligga närmare om de får en koll, men det är bara min åsikt.

Avatar Fallback

Re: Inmätning fallande massa?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144159 De grövre bitarna borde ju vara i snitt längre än de smala så i så fall borde det slå åt andra hållet.

Avatar Fallback

Re: Inmätning fallande massa?

halleby  
#144162 Finns inga virkesmätare längre. Bara virkesuppskattare.

Avatar Fallback

Re: Inmätning fallande massa?

Skogshuggaren83  
#144164
Skogsola skrev:De grövre bitarna borde ju vara i snitt längre än de smala så i så fall borde det slå åt andra hållet.

Nej de grova bitarna blir oftast kortare. om vi räknar på slutavverknings skog så håller de massabitar man tvingas ta i rot mycket mer volym än de klena sistabitar som blir ca 540 långa, och rotbitar gör man så korta de kan bli ca 300 långa. På endel avverkningar där tallandelen är låg körs barrmassan oftast i 3m och gran i fallande. Eller så har man ett 3m barr, ett fallande barr och ett fallande gran sortiment. Mycket bättre för lastbilar.
I gallring får man färre antal kortbitar och där är det problemet mindre.
Detta görs för att få ut mer sågbart.

Avatar Fallback

Re: Inmätning fallande massa?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144172 I gallring tycker jag att det borde slå tvärtom. Man maxar rotbiten och delar sen upp resten på två jämnlånga.

Avatar Fallback

Re: Inmätning fallande massa?

foton  
#144193 Lastningen på bil blir ju sådan att det blir vartannat tag roten fram roten bak. Då blir det ett ganska jämndraget paket på drykt 5 m. långt som är ganska lätt att räkna ut volymen på. I gallring brukar man bara behöva bedömma om trädet skall delas i två eller tre bitar.

Avatar Fallback

Re: Inmätning fallande massa?

plyshnalle  
#144738
Skogsola skrev:Åkarna hävdar ju i vart fall att på samma vikt så får de mindre inmätt volym på fallande än på tremeter. De bör ju också veta vad de gör eller hur?



Den var riktigt bra! :lol: Densiteten på virket varierar med årstid, luftens fuktighet, ståndort, hur snabbt växt träden är osv. Att med vikten kunna avgöra exakt volym m3fub är i praktiken omöjligt. Kom ihåg att bark, vidhängande kvistar och avverkningsavfall inte ingår i M3Fub utan räknas alltså bort.
Jag tror inte att åkaren har koll på virkets densitet, barktjocklek och andelen vidhängande kvistar.
Dessutom har åkare en tendens att klaga på att det är felmätt så fort det blir snö och is på virke och bil fram på vintern.
På sommaren med relativt torrt virke går det nästan inte att få fullt tonage på bil och släp trots en rätt stor volym av exempelvis snabbvuxen gran som stått och torkat lite. Med färsk granmassaved en annan årstid är det helt andra volymer vi pratar om. Och det är inte alla åkare som har den insikten...

Användarvisningsbild

Re: Inmätning fallande massa?

bodaedet  
#144741 Konstigt i så fall att bara fallande har lägre massa, bark och dyl borde ju slå på både fallande och 3m. Vet om en entreprenör som högg på egen skog i slutavv, han ställde in datorn på 520cm till massan, allt som inte kunde göras i den längden gjorde han 3m bränsle av, inmätt medel längd 450 cm. Gissa om han gick i taket. Mätstationen fick lite att förklara när han kom in med skördarlistan.

Avatar Fallback

Re: Inmätning fallande massa?

plyshnalle  
#144758 Tja. Stolpskott förekommer ju i alla branscher.... Så jag skulle väl ljuga om jag sa att jag var förvånad..
Jag jobbar inom skogsbruket, så jag har sett både det ena och det andra åt alla möjliga, och ibland omöjliga, håll. Exempel hade en inköpare "glömt" att redovisa alla lass som gick in till ett bruk. Markägaren hade dock tillträde till sdc:s datasystem och märkte att redovisad volym från skogsbolaget och inmätt volym diffade flera lass.... Som ett exempel.
En skördare som var kalibrerad mätte in ca 300 % för mycket på en avverkning. Han anklagade vmf, naturligtvis, men åkaren hade aldrig sett dom volymer som han pratade om. Då var det åkaren som stulit veden, enligt entrepenören. Men volymen stämde inte med arealen på långa vägar heller.
Åkare har mätt in samma lass flera gånger på terminal. Mätare har fuskat. Markägare har fuskat. Osv osv.
Det jag är mest imponerad över är att det inte blir fler fel än vad det blir. Att skördaren alltid mäter in större volym ligger väl i deras intresse antar jag, eftersom dom flesta kör på m3fub.
Sen håller jag med. Det finns mätare som är hopplösa, sen finns det sådana som är riktigt bra. Precis som inköpare, maskinförare, åkare, markägare osv. Men dom allra flesta entrepenörer, åkare, inköpare och mätare är seriösa och skickliga inom sin del av branschen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).