Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpråd arbets, grill/fiskeskoter!

19 inlägg 37375 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpråd arbets, grill/fiskeskoter!

Jekens  
#78388 Hej!
Farsgubben har nu en gammal Lynx 5900 från -91. Börjar bli rejält sliten efter hårda strapatser och många mil. Han funderar nu på att byta sig en lite nyare skoter för max 40000:-.
Kraven är att det framförallt ska gå att använda den till att köra hem björk/timmer från skogen men den ska även gå att fara iväg på en grilltur eller fisketur utan att det är allt för jobbigt.
Den ska även ha LTS eller liknande framdämpning så det minskar risken för saker som kan gå sönder i skogen.
Den ska vara fläktkyld och driftsäker.
Är egentligen bara 3 modeller som han/vi kikat på och det är:

-Lynx 5900 FC/FCE årsmod upp till kanske 2002(beroende på pris)
-Yamaha Viking 540 III(kom väl -99 med bättre boggie)
-Lynx 6900 (en rejäl skoter att dra med och att ta sig fram med. Väldigt tilltalande faktiskt men blir den mycket osmidigare/bångstyrigare än 5900)?

Vad säger ni om dessa skotrar? För och nackdelar.
Hans 5900 från -91 är ju ingen dröm efter led mm och gissar att dessa inte heller är det men kanske bättre än den gamle -91:an?

Hur står sig dessa mot varandra?
Vikingen verkar borga för bra kvalite men går det lika bra i snön som de andra?

Hur är dessa gentemot varandra i smidighet, lössnö, led, kvalite mm?
Någon som vet vad dessa maskiner väger tomvikt? Om det skiljer mycket mellan dem.
Ja allt ni kan komma på.

Hej på er allihop förresten.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd arbets, grill/fiskeskoter!

Kse  
#78437 Av dessa skotrar skulle jag välja 5900:an. Kör själv en -94 i skogen som snart är uppe i 2000 mil och går så pass bra att jag investerade i en ny matta med lite högre kamhöjd förra året då den gamla fick en stor reva i sig.
59:an har du ju allt du söker plus att du har erfarenhet av modellen sen tidigare.
69:an blir märkbart klumpigare, dragförmågan förbättras ju jämfört med 59:an men det är frågan om det överväger det totala då den blir lite osmidigare. Tycker det räcker att sätta sig på 69:an för att känna skillnaden. Visst är det skillnad i komfort på en nyare 59:a men nån toppenfjädring får man ju aldrig på dessa maskiner, det är ju ett arbetsfordon i första hand.
Vad gäller kvalitet så finns det inte mycket som är stabilare byggt, som en gammal Volvo 240.
Yamahan har oxå god kvalitet, framförallt på detaljfinishen, finns nog ingen som slår dom på fingrarna där idag medans Lynx och Ski-doo har pinsamt dålig passform och verkar ibland har yxat fram gjutformarna. Men det kanske har mindre betydelse på en så här maskin
Angående Vikingens övriga förmåga så har jag ingen större erfarenhet och gillar inte märket i övrigt så det får nån annan svara på. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Köpråd arbets, grill/fiskeskoter!

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78451 Jag har en st550, alltså en modern 5900 med riktig framvagn. Jag har en -03'a det är första året med den nyaste boggin. Jag tycker den är helt magisk i komfort och lättkördhet. det går att åka riktigt fort med den. Jag skulle tro att det är den "sportigaste" av alla arbetsmaskiner. En st600 som är likadan som min fast med en riktig motor.
Viking är helt klart minst lika bra men mer arbete och lastbilkänsla.

Ser att du skriver att du ska lts eller liknande så att inget går sönder... Men på st maskinerna är trailingarmarna och armarna under så snyggt undanlagda så att jag har då inte lyckats fastna i något.

Avatar Fallback

Re: Köpråd arbets, grill/fiskeskoter!

Jekens  
#78454 Då kanske man kan räkna in en ST i planerna också men den hamnar kanske utanför budgeten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd arbets, grill/fiskeskoter!

Jekens  
#78455 Verkar kanske som att 6900 blir lite overkill.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd arbets, grill/fiskeskoter!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78457 http://www.blocket.se/vasterbotten/Pola ... ca=1_8&w=3


Pris: 38 000:- Vindeln

Årsmodell: 2001
Mätarställning: 462 mil
Motor: 2-takt vätskekyld 500cc
Matta: 50x396x23
Utrustning: Stora packboxen,handtagsvärmare,
tumvärmare,drag,breda plastskidor.
En mycket bra drag,led och lössnömaskin.
Skotern är i ett mycket bra skick.


Där har du exempel på mitt förstahandsval i den prisklassen, jag är inne på min 3;e WideTrak nu och är helnöjd.
Den drar hårt och går även att cruisa längre sträckor med, man sitter väl skyddad bakom
rutan så man kan köra långt även om det är rejält kallt.
Toppfart kring 110 kmh och det kan man köra, inte som Lynx 5900 som nog inte ska över 50 kmh.
En bra och robust allroundmaskin som håller begpriset uppe.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd arbets, grill/fiskeskoter!

Jerrka  
#78459 Här kommer mitt förslag! Denna viking är det sista många björkar fått sett i sina dagar :smile:

Avatar Fallback

Re: Köpråd arbets, grill/fiskeskoter!

Jekens  
#78509 Jerrka - Hur upplever du Vikingen på led, smidighet i skog, lössnö mm? Vet du vad den väger tom? Undrar om du kört någon 5900 och hur du isf upplever Vikingen jmf med den???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd arbets, grill/fiskeskoter!

Jerrka  
#78534 Skoterklubben har 5-9:or och den äldre modellen av dessa(88-91 med bladfjädring och lts framvagn) är smidigare än vikingen. Nyare 5-9:or är lika klumpiga som vikingen.. Kan ingen exakt vikt men, om en 89:as 5-9:a väger 220 torr, så kanske en 99:as viking väger runt 240 grovt gissat..

Så är du ute efter smidighet sök 5-9:a års mod 90 el 91 .91 fanns både fläktkyld och vätskekyld av "lättare" modellen(blåa el lila modellen)...Men jag väger 75 kg och har inga problem med att burka och bryta vikingen om det lutar lite, så lite, inte mycket klumpigare är den...

Vikingen har bättre körställning och behagligare ljudnivå bakom rutan.

Avatar Fallback

Re: Köpråd arbets, grill/fiskeskoter!

Jekens  
#78569 Fåt tacka för svaren Känns som det nästan är hugget som stucket vilken det blir utan det är nog skick och pris som bestämmer. Dock är nog 6900 borträknad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd arbets, grill/fiskeskoter!

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78570 Vilken som hellst av dessa kommer att ge dig mycket och många fina mil för pengarna.
Jag har kört mycket viking 2 och 3 och en viking är klart en halvstorlek större och mer bussig än 5900 och st550 och st600. Nu gillar jag sådana saker hos maskiner så jag letade egentligen en viking innan jag köpte den st550 jag har idag. Att det råkade bli just en st550 för mig var egentligen att jag hittade ett fantastiskt fint ex och kunde inte motstå. Såhär i efetrhand så tycker jag att lynxen är strået vassare än vikingen.
Att du hittar ett fint exemplar och få mil och i topp skick skulle jag säga var viktigare än viken modell eller märke den har.

Avatar Fallback

Re: Köpråd arbets, grill/fiskeskoter!

Jekens  
#143992 Nu väcker jag liv i en gammal tråd. Blev inget köp ifjol pga knäskada på gubben men nu är han på gång igen. Nu har han börjat snegla på en Lynx ST600-03. Varken han eller jag har kört en sådan. Inte ens suttit på en så funderingarna är hur mycket det skiljer mellan en ST600 och en 5900 från -00. Givetvis är komforten bättre på ST600 men hur är det med smidigheten när man snirklar i skogen, hanterbarheten(st600 är ju tyngre), framkomlighet vid krypkörning mm. Någon som kört/haft båda och kan jämföra dessa maskiner. Skiljer ju trots allt 30-40kg mellan dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd arbets, grill/fiskeskoter!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144018 St600 är en aning sportig iaf jmfr med 5900.
Nästan som en Polaris Widetrak LX som ju är mitt förslag.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd arbets, grill/fiskeskoter!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144020 http://www.blocket.se/dalarna/Polaris_W ... ca=1_8&w=3

Polaris Widetrack LX momsad -05
Pris: 49 000:- Plats: Borlänge
Polaris Widetrack 2005
kapell
hög och lågväxel
back

Avatar Fallback

Re: Köpråd arbets, grill/fiskeskoter!

Jekens  
#144022 Ska tipsa honom om Widetraken oxå nu när han även kikar på ST600 som är vätskekyld. Hur många hk är det i Polarisen och vad väger den? Prismässigt borde det bli en Widetrak från -01 till 05 kanske

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).