Motorsåg och handhållet

Dags för ny röjsåg för glade amatören

59 inlägg 27509 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

rabbit70warhammer  
#143796 Axwell> Det är just det man gör med x-fit selen, bär på axlarna. Det är ungefär som att bära en tung ryggsäck på axlarna. Jag tycker det är mycket skönare att kunna fördela tyngden mer över midjan precis som mer avancerade ryggsäckar som har höftspänne. Stihl-sele ADVANCE är i så fall det du är ute efter. X-fit är en gammal Comfort sele i grunden medans Advance är en helt ny konstruktion.

jag förstår verkligen inte varför ni vill byta ut den nya stihl selen mot en "gammal" x-fit. Kom ihåg att den selen som nu ingår i köpet av 460 inte är den gamla urusla comfortselen utan den nya Advance selen. Se till att ni får den Advance selen som är till för skogsröjning då det finns två varianter.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

elis  
#143798 Stihl marknadsför ju x-fit som "höjden av komfort" så jag trodde, uppenbarligen felaktigt, att det var den som gällde.
personligen tycker jag att Husqvarnas Balance XT ser lite bättre ut på bilder, har tyvärr inte provat någon av dem.

Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

rabbit70warhammer  
#143800 Ja XT selen är bättre på grund av fritt flytande puta. I stihl sitter man mer "fast" och är inte lika rörlig men 460n är ju grymt bra så är det ju

Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

axwell  
#143802
rabbit70warhammer skrev:Axwell> Det är just det man gör med x-fit selen, bär på axlarna. Det är ungefär som att bära en tung ryggsäck på axlarna. Jag tycker det är mycket skönare att kunna fördela tyngden mer över midjan precis som mer avancerade ryggsäckar som har höftspänne. Stihl-sele ADVANCE är i så fall det du är ute efter


Just därför som jag föredrar Advance ! Låter som reklam men jag har en sån själv.

Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

rabbit70warhammer  
#143803 Haha jaha. Jag hade svårt att förstår vad du mena. Trodde du mena tvärt om :)

Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

axwell  
#143823
rabbit70warhammer skrev:Trodde du mena tvärt om :)

Nej, då skulle du inte ha fått någon gilla-tumme !

Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

BM 35  
#143827 Mycket prat om fs 460 är inte så imponerad av den efter en sommar,,ni glömmer 480 som är lättare och lika stark och håller gör den fruktansvärt slitstark såg,,en inkörd 480 går ju så gott

Men hur är det med 490 som ska komma,,någon som vet

Användarvisningsbild

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

Sedvall  
#143854 Inhandlade själv en 545 i fredags och har också problemet med att den känns för kall, men ja ska skruva lite på den nu när den är inkörd. Slogs idag av att XT selen är jävligt bekväm, fast än jag kört med den hela veckan. Men de känns faktiskt som om sågen inte väger nånting. Och lite mer krut och större klinga är grymt skönt då jag tidigare kört med en 345 med gräsvinkel, stor skillnad.

Va in på stihls sida och kollade och advance selen och de verkar ju vara en gammal vanlig sele, sen ja börjat med XT så skulle ja nog rekommendera den om man kör profitionellt.

Användarvisningsbild

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

grop  
#145448
elis skrev:Tack för svar, det blir nog en 545FX. Stihl'en med en riktig sele till blir dyrare och några problem med vinterkåpa blir det inte då jag enbart kör under den varma perioden.

grop - gick det att ställa förgasaren? Är inte den låst med plastbitar på justeringsskruvarna?
Står så i FAQ'en på husqvarna.


Det var inga problem för mej att ställa in förgasaren. Fick rådet att labborera lite själv då sågen var inkörd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

elis  
#145500 Kommer bli en 545 snart, har lite annat som ska göras klart först. Hoppas vädret står sig ett tag till så man hinner provköra lite.

Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

elis  
#147526 545'an ligger i garaget, instruktionsboken genomgången, liten/kort provkörning imorgon.

Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

elis  
#175950 Lite missnöjd med nya 545'an, körde den lite i vintras och tyckte den saknade vridmoment/kraft. Fick hålla på och varva upp och joxa hela tiden så jag gav upp tillfälligt.
Nu har jag anlitat en van röjare som ska röja ett bestånd åt mig och även han upplever samma sak. Sågen orkar liksom inte igenom och ska vrålvarvas hela tiden. Han har lämnat in den för att få högvarvet uppställt men ÅF tyckte den gick bra så de skulle testa med andra klingor istället.

Jag undrar förstås om det är någon mer som haft liknande problem?

Användarvisningsbild

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

Sedvall  
#175961 Själv upplever jag att den är stark när man kommer upp i varv men att den är seg att varva upp, så man lär hålla varvet uppe om det ska gå. Röjer åt en markägare med hans 345 och tycker det är grym skillnad.

Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

elis  
#175989 Han som röjer åt mig säger att den knappt orkar genom normalgrov (tunn) tall utan att tappa kraften. Sen ska den gasas upp i fullvarv innan nästa ansättning och det hinns knappt med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).