Motorsåg och handhållet

vilken e den ultimata kap sågen

27 inlägg 10176 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vilken e den ultimata kap sågen

deeroligtattleka  
#143429 Ja vilken såg ska jag sikta på om jag vill ha en bra kap såg har en ms200och en346 .pg



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: vilken e den ultimata kap sågen

totte  
#143434 Beror på vad och hur grovt du skall kapa. Om det är ved i normaldimensioner så bör du ha minst 60 cc, i övrigt är det mest en fråga om vilket märke som har en bra handlare i din närhet.

Avatar Fallback

Re: vilken e den ultimata kap sågen

Robertberg  
#143440 372an fungerar bra till det som inte vedmaskinen tar, skulle säga att en 70cc är ganska optimal.

Avatar Fallback

Re: vilken e den ultimata kap sågen

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143447 Stihl MS660!

Avatar Fallback

Re: vilken e den ultimata kap sågen

j-eg63  
#143467 Är det övergrovt du sågar på vedbacken Tycker du 346an för liten? Att hålla kedjan vass är absolut det viktigaste

Avatar Fallback

Re: vilken e den ultimata kap sågen

county  
#143468 Hei jeg tror stihl 441 eller tilsvarende i husqvarna hadde vert en fin sag. en 60cc blir litt for liten med lange sverd

Avatar Fallback

Re: vilken e den ultimata kap sågen

j-eg63  
#143478 Kolla på Ax men Där dom hugger grovt vilka sågar har dom där?

Avatar Fallback

Re: vilken e den ultimata kap sågen

Vedsugen  
#143481 Hej ! köpte en 372xp g till att såga i min sågjigg med och den går av bara den - en kanonsåg . Har inget annat en en liten jonsered att gämföra med men jag tycker att när jag går och kvistar i skogen så är den lilla hobbysågen bättre den riktiga sågen kommer bäst till nytta när den får såga och såga . Läst lite innan jag köpte den och många säger att en hobbysåg duger på vedhögen men jag tycker nog lite tvärt om faktiskt på vedhögen ska det vara en stark såg och den jag kvistar och fäller med ska gå bra och vara vass men det är inte ett bekymmer med lite klenare motor där .
Pratar bara för min egen erfarenhet och jag sågar inte dagarna i enda och då funkar det bättre så för mig .

Avatar Fallback

Re: vilken e den ultimata kap sågen

deeroligtattleka  
#143495 ja en 372 xpg e väl i den banan jag har funderat på, de e stihl eller hva som gäller min lokale handlare har bägge sorterna. ja att kedjan ska va vass e ju lika självklart som att ha luft i däcken. ms660 vilken kan man säga att de e i husqvarnas sortiment? har en liten tanke, de snackas om stora och lilla svärdfestet misstänker i såfall att 346 har lilla, lite fundersam för jag har ett 20" svärd till den hade ju inte blitt lissen ifall den hade passat på 372an.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken e den ultimata kap sågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143497 De som hugger grovt har 70cc +

Användarvisningsbild

Re: vilken e den ultimata kap sågen

totte  
#143530
Läst lite innan jag köpte den och många säger att en hobbysåg duger på vedhögen men jag tycker nog lite tvärt om faktiskt på vedhögen ska det vara en stark såg och den jag kvistar och fäller med ska gå bra och vara vass men det är inte ett bekymmer med lite klenare motor där .


Helt rätt, kubik och råstyrka gäller på vedbacken. Jag blir rent förb-d när jag läser annonser om små hobbysågar på 30-40 cc som anges vara lämpliga för vedkapning. Kan ju vara om det är nån som reder upp ett par kubik brasved, men inte om det handlar om normala årsvedsvolymer.

Avatar Fallback

Re: vilken e den ultimata kap sågen

deeroligtattleka  
#143554 De jag sågar e väl inte jätte grovt men känner att vid mycket kapning med 346 så längtar man efter litemer kubik . Ska ge mig på lite större träd nu i vinter som ska sågar till plankor

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken e den ultimata kap sågen

peter399  
#143793
deeroligtattleka skrev:ja en 372 xpg e väl i den banan jag har funderat på, de e stihl eller hva som gäller min lokale handlare har bägge sorterna. ja att kedjan ska va vass e ju lika självklart som att ha luft i däcken. ms660 vilken kan man säga att de e i husqvarnas sortiment? har en liten tanke, de snackas om stora och lilla svärdfestet misstänker i såfall att 346 har lilla, lite fundersam för jag har ett 20" svärd till den hade ju inte blitt lissen ifall den hade passat på 372an.


En MS660 ligger emellan HVA's 390 och 395. Detta är stora sågar. Av dessa skulle jag rekommendera 390 som är lättare och har utvändig koppling. Men nog onödigt stort ändå ...
Kör själv en 2171:a (=372) och det räcker mer än väl för det mesta ..
Inte säkert att du får tag i en 372 längre utan en 576 vilket jag tror är en grym såg (avråder från den tidigare 575). Stihls motsvarighet till 576 är MS441. Om du ska köra 60cc som också räcker för det mesta (Jag kapar GROV ved med min 262a och 18" svärd) så köp definitivt den nya 560xp. Väger som en Stihl MS261 och har effekt som en MS362 i princip.
346 och 560 har lilla fästet. 372 och större har stora. 20" på en 346a låter framtungt ;)

Avatar Fallback

Re: vilken e den ultimata kap sågen

peter399  
#143795 Glömde Dolmar PS7900 också ! Monsterkapsåg.

Användarvisningsbild

Re: vilken e den ultimata kap sågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143807 Vill man ha nåt bättre än 7900 då får man leta och hoppa upp många cc...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).