Skogsröjning

STIHL X-FIT RÖJSELE

49 inlägg 30871 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90967 låter lite overkill att ha 4 liter bränsle med sig, men att få fast en 1,5 liters petflaska med bränsle lär inte vara något bekymmer!

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Frenell  
#90970 2.5 liters oljedunk med bensinpip på har jag kört med.bara sätta en karbin hake eller liknade i den att knäppa fast den med. och nån plåtbit eller ring av nått slag som man fäster med skruv på selen..om det inte finns nått att sätta den i..på baggen är det ju inga problem:) har även satt dit en hva väska på den som man kan ha lite verktyg och vatten/bensin i..går även få ner en regnjackan i den om det behövs.

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

BM 35  
#90983 4 liter bensin är inte overkill. Vårat gäng röjer från 07,00 -11.00 en timmes lunch 12,00-16,00 då behövs 4 liter soppa

Har gamla Stihl selen nu med en femliters dunk på och en petare till vattnet tankar ju aldrig dunken full,,

Men frågan gällde den nya selen trodde jag kunde få ner något i samma ficka som vatten påsen men det gick inte upptäckte jag

Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98644 Är det någon som vet om krokarna till x-fit selen blivit bättre? vi har fått några reservkrokar man dessa har tyvärr också gått sönder... så nu har röjjarna gått tillbaka till de äldre selarna. Har iofs inte varit och kollat med min ÅF på bra länge...

Eller är det fortfarande bara jag som har haft proiblem med krokarna?

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Anders A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98646
SkogsGotte skrev:Är det någon som vet om krokarna till x-fit selen blivit bättre? vi har fått några reservkrokar man dessa har tyvärr också gått sönder... så nu har röjjarna gått tillbaka till de äldre selarna. Har iofs inte varit och kollat med min ÅF på bra länge...

Eller är det fortfarande bara jag som har haft proiblem med krokarna?


Problemen kvarstår tydligen, samma eminenta stål som i HVA Balace XT's krokar

Vi har svetsat på ett antal krokar så nu är problemen ur världen på dessa i vart fall
// Anders

Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Elias  
#98712 Men det går inte att trä på en gummi/plastslang över kroken?
Eller det kanske inte hjälper

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Nonkan  
#99275
SkogsGotte skrev:Är det någon som vet om krokarna till x-fit selen blivit bättre? vi har fått några reservkrokar man dessa har tyvärr också gått sönder... så nu har röjjarna gått tillbaka till de äldre selarna. Har iofs inte varit och kollat med min ÅF på bra länge...

Eller är det fortfarande bara jag som har haft proiblem med krokarna?


Vi har inte fått in några reklamationer hos oss än, men det har å andra sidan varit jäkligt lugnt på röjningsfronten hos oss. Däremot ligger det med en extra krok till de senaste selarna vi fått hem...

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99628 Kör som så många andra med Stihlsåg och Husqvarna sele. När kroken visade tecken på slitage så svetsade jag på lite extra material i den. Nu håller den.

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

rabbit70warhammer  
#99830 var in på min stihl butik i förrgår och problemet med krokarna ska nu vara åtgärdat. Han sa att om man ändå skulle få en med samma problem så var det bara att komma in för att byta in den mot en ny. Gällde oavsett vart man hade köpt den har jag för mig att han sa. Sedan skulle det komma en ny stihl såg vid årskiftet. 460 tror jag att det skulle heta. Med annan vinkelväxelvinkel och bättre prestanda än både 450 och 480. Hoppas den blir lätt bara!

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

rabbit70warhammer  
#103685 Måste fråga en sak om den här selen igen även om jag plockar upp en gammal tråd. Den nya X-fit selen är väl egentligen en comfort fast med bensin och vatten ryggsäck? När jag röjer med comfort selen så får jag ont i axlar på grund av att absolut noll tyngd går ner via middjebätlet(om man nu kan kalla det midjebälte på comforten eftersom den är förankrad i ryggplattan). Den enda selen som kan trycka ner tyngd via bältet man har vid magen är väl husqvarnas nyaste? Den har ju band som går till båda ryggplatta och magen och hjälper därmed axlarna.

När jag planterar har jag bara ett band runt midjan som jag hänger korgarna på, går hur bra som helst. Kan inte förstå varför stihl ska ha röjselar där precis all tyngd går ner vid axlarna. Eller är det åtgärdat i och med X-fit?

Är baggen-selen bättre? Lättare att använda till stihl än husqvarnas? är 193cm.

Tacksam för svar då jag har ont!

Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103694 Baggenselen kör med Husqvarnas krokar, varför krokarna går sönder om du kör med Stihls röjsågar. Axelremmarna på Baggenselen är si sådär, om du jämför med bärremmarna hos moderna ryggselar. Efter några besök hos den lokala skomakaren, har det blivit klart bättre med axelremmarna.

Då du liksom jag är lång, bör du kanske försöka köpa den gamla Baggenselen, då den är ca 10 cm längre än den nyare modellen (som ju även ska passa tjejer med relativt kort rygg). När jag köpte min Baggensele (den gamla rammodellen) för 2-3 år sedan, hade Baggenprodukter gott om ramar av den äldre modellen liggandes.

Jag har prövat både Husqvarnas Balance XT, StihlsX-fit och Stihl gama röjsele i XXL i butiken och snabbt konstaterat att de är alldeles för korta för att passa min rygg. Husqvarnas Balance XT borde t.ex. ha en klart längre ryggplatta med ytterligare 1-2 hål för att passa min rygg.

En variant är Husqvarnas Balance X/Jonsereds Vector 3-35, där axelremmarna lätt kan förlängas - ifall du är lite händig vid symaskinen!
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 08 dec 2015, 18:05, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

rabbit70warhammer  
#103732 Tack för svaret!

Var ju synd att den där baggenselen inte hade krokar för stihl. är riktigt synd att dom inte kan fixa en riktig sele. Ska ändå se i min butik hur x-fit verkligen är. Sen har jag hört att runt årsskiftet ska stihl släppa nya röjsågar och nya röjselar, hoppas verkligen att det stämmer.

Får helt enkelt kolla upp det där med äldre modeller. Förstår inte fult ut varför man får ont, om det är på grund av plattan eller så. Jag tror personligen att man skulle kunna ha mer tryck på magen med avlastning där..

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Anders A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103762
rabbit70warhammer skrev:Tack för svaret!

prova att montera en enkel bröstrem ( Funkar med en enkel bagagerem) som håller ihop axelremmarna lite det brukar göra underverk på STIHL comfortsele

Lycka till

Var ju synd att den där baggenselen inte hade krokar för stihl. är riktigt synd att dom inte kan fixa en riktig sele. Ska ändå se i min butik hur x-fit verkligen är. Sen har jag hört att runt årsskiftet ska stihl släppa nya röjsågar och nya röjselar, hoppas verkligen att det stämmer.

Får helt enkelt kolla upp det där med äldre modeller. Förstår inte fult ut varför man får ont, om det är på grund av plattan eller så. Jag tror personligen att man skulle kunna ha mer tryck på magen med avlastning där..

Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103776 Läste på silvitec att Baggen selen inte tillverkas längre! skulle visst komma nån ny! sen om man inte får belastningen på höften så har man spännt axelbanden för mycket! släpp lite på axelbanden så blir det bättre! inställningen på selen är skillnaden mellan succe o fiasko! bara att prova sig fram med små justeringar!

   TS
Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

wigge  
#143720 Någon fler som har problem å få fast remmen som går från vänstra höften till bakom ryggen, den med kardborre på?

Eller är de bara jag som inte duger till att ställa in den rätt.
för den faller ur kanske efter 5 minuters röjning..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).