Skogsnyheter

AJ aj aj

11 inlägg 4028 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

AJ aj aj

wigge  
Elmia
Avatar Fallback

Re: AJ aj aj

BM 35  
#143575 Lite storm på det så,,,,,,,,,,

Användarvisningsbild

Re: AJ aj aj

Mäki  
#143581 Jag har ingen aning om hur skogen ser ut inte heller säger artikeln något om hur många stammar det står kvar på hektaren men jag tycker inte 60m3 per hektar låter som något särskilt stort uttag.

Jag har själv varit i första gallringar där jag tagit ut över 100m3/ha och ändå haft kvar ett stammantal på 1400stammar/ha.

Allting är relativt men det växer mera skog per hektar nu än vad det gjorde för 50 år sedan .

Att gå in och gallra maskinellt med ett uttag på 30-40m3/ha tycker jag personligen inte låter som en vettig gallring, torde nog stå och växa till sig lite då.

Men men nog kan det ha blivit fel för det fanns ingen bild eller annan info om hur det såg ut så man kan säga med säker het.

Användarvisningsbild

Re: AJ aj aj

totte  
#143585 Frågan här är väl närmast vad som är överenskommet, om dom har agerat i enlighet med kontrakt eller ej, sen är det ju en annan fråga om det skogligt sett är bra.

Avatar Fallback

Re: AJ aj aj

olsson_deere  
#143592 Ibland är det lätt att dra förhastade slutsatser med, bara för att en stämningsansökan har lämnats in betyder inte det att fel har begåtts..
Lätt att kasta skit när man bara har en sida av versionen..

Användarvisningsbild

Re: AJ aj aj

Mäki  
#143595
totte skrev:Frågan här är väl närmast vad som är överenskommet, om dom har agerat i enlighet med kontrakt eller ej, sen är det ju en annan fråga om det skogligt sett är bra.


Det kan ju i många fall skilja sig från vad uppköparen har prövat virkesuttaget till och sedan vad det slutligen blir.

Det tycker jag inte är något kontrakts brott så vida det är gjort efter mallar för gallring i det ifrågavarande beståndet.

Användarvisningsbild

Re: AJ aj aj

totte  
#143630 Ja, det beror ju på hur det är skrivet förstås, om det är skrivet.

Avatar Fallback

Re: AJ aj aj

åberg  
#143637 Ingågna avtal skall hållas. Läser man http://www.atl.nu/skog/s-dra-anklagas-f-r-v-rdsl-s-framfart (artikeln som wigge länkade) så ser det ut som ett avtal ingåtts.
ATL skrev:Avtalet sa att Södra skulle köpa och avverka 300 m3fub, och när Södra var klar låg det 668 m3fub.

Ifall entreprenören eller någon annan ansåg det lämpligt att göra på nåt annat sätt än vad som var överenskommet borde man väl ta upp det med markägaren innan man sätter igång med att tälja ner träd överhuvudtaget?

Fast det är klart, man vet ju inte om informationen i artikeln är helt hundra.

Användarvisningsbild

Re: AJ aj aj

Mäki  
#143821 Jag vet inte hur ni skriver era avverkningsavtal men vi kommer överens om ett område som ska gallras sedan prövar uppköparen volymen som är tilltänkt att ta ut i gallringen.

Det skiljer väldigt ofta på vad som prövas och sedan vad som kommer ut ur gallringen, både mera eller mindre än överens kommet.

Jag tycker det är dumt att komma överens om volym som skall tas ut och sedan ha det som måttstock på om det är rätt eller fel gallrat.

Avatar Fallback

Re: AJ aj aj

åberg  
#143829
Mäki skrev:Jag tycker det är dumt att komma överens om volym som skall tas ut och sedan ha det som måttstock på om det är rätt eller fel gallrat.

Håller helt med. Men det verkar ju som de avtalat just på det sättet.

Avatar Fallback

Re: AJ aj aj

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143831 Tror knappast det avtalats en exakt volym i gallringen. Antagligen var det bedömt utfall på 300m3.
Fast det vore bra om man slutade med dessa avsiktliga underkalkyler som används för att skogsägaren skall få en positiv "överaskning". Ingen proffessionell virkeköpare missar över 100% i en gallring på 10ha.

/Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).