Motorsåg och handhållet

Dags för ny röjsåg för glade amatören

59 inlägg 27511 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139639
grop skrev:Tjatet om stihl handlar om att det är just en stihl röjsåg han har. Motorsågen är en jonsered och det finns inte heller någon bättre såg än den heller. Men skit i det åter till ämnet.

Har varit in till lokale handlarn idag och fått ett litet hum om sågar.
Just FS 460 verkar inte dum förutom att man måste byta ut hela vinkelväxeln om man ska sätta dit ett trimmerhuvud. Av den anledningen tycker jag att den sågen går bort. Kostar onödigt mycket att ha en xtra vinkel bara för att slå gräs. Då skulle jag hellre köra med tankan till det bara av ren snålhet, men det vill jag å andra sidan inte då den vibrerar mycket.
Sneglar då i stället på FS 480 som inte verkar helt dum.
Men FS 550 då? ca 1000kr dyrare 0,8 hk mer och 2 kg tyngre. Är det som jag tror att tyngden inte bara är tung och bära på utan också gör det svårare/besvärligare att få skären som man vill. Jag är ju nybörjare så det vill inte falla åt rätt håll alla gånger. Är det bara fullbordade proffs som kör i grovt hela dagarna. Dka jag ens snegla åt en sån såg klen och oerfaren som jag är?


varför ska du byta växel för att slå gräs med 460n?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139642
Skogsola skrev:Är också bara en dag ifrån att köpa en 545 eftersom min Stihlhandlare varken har delar till min gamla 480 eller nya sågar på lager. Han får max 24 timmar på sig. Klen tröst att jag fick låna ett gammalt Stihlspektakel som väger minst 18 kilo.


skulle vara kul o veta vad det är för "spektakel"? :smile: 18kg..du tog väl i lite i överkant nu va?

Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139664 420 heter den och den verkar vara jämförbar med Huskvarna 165 som fanns i mitten på 1900-talet. En riktig best!

Användarvisningsbild

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139691 köpte en 545:a idag, då en av 345:orna skar under dagen. Hörde dock från återförsäljaren att motorn på 545:an går väldigt kall och att man redan nu bör fundera på att sätta på vinterkåpan, blir intressant och se senare under senhösten då det börjar vara minus 10-15 grader hur maskinen går då :S

Användarvisningsbild

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139696 Det låter väldigt konstigt i mina öron...

Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

Nonkan  
#139707 Ena halvan av vinterkåpan (bottenplattan) bör sättas dit vid temperaturer lägre än +15 c. Vissa sågar har lite problem med accelerationen och då hjälper det med kåpan, men det är en temporär lösning medan det jobbas på en ordentlig fix.

Användarvisningsbild

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

grop  
#139725
Huggarn skrev:
grop skrev:Tjatet om stihl handlar om att det är just en stihl röjsåg han har. Motorsågen är en jonsered och det finns inte heller någon bättre såg än den heller. Men skit i det åter till ämnet.

Har varit in till lokale handlarn idag och fått ett litet hum om sågar.
Just FS 460 verkar inte dum förutom att man måste byta ut hela vinkelväxeln om man ska sätta dit ett trimmerhuvud. Av den anledningen tycker jag att den sågen går bort. Kostar onödigt mycket att ha en xtra vinkel bara för att slå gräs. Då skulle jag hellre köra med tankan till det bara av ren snålhet, men det vill jag å andra sidan inte då den vibrerar mycket.
Sneglar då i stället på FS 480 som inte verkar helt dum.
Men FS 550 då? ca 1000kr dyrare 0,8 hk mer och 2 kg tyngre. Är det som jag tror att tyngden inte bara är tung och bära på utan också gör det svårare/besvärligare att få skären som man vill. Jag är ju nybörjare så det vill inte falla åt rätt håll alla gånger. Är det bara fullbordade proffs som kör i grovt hela dagarna. Dka jag ens snegla åt en sån såg klen och oerfaren som jag är?


varför ska du byta växel för att slå gräs med 460n?


Enligt säljaren så passade inte något trimmerhuvud rakt av på sågen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

elis  
#143446 Nog passar trimmerhuvudena, det är bara det att såväl Hq som Stihl har andra vinklar alt långa riggrör för gräsröjning. Med "klingvinkel" blir det ju mest matjordsplöjning med trimmern.

Nu står även jag som åsnan mellan 2 hötappar och har samma dilemma som trådskaparen, Hq 545 eller Stihl 460? Har det gjorts några nya praktiska erfarenheter den senaste månaden? 460'n har ju en del elektronik och 545 vanlig förgasare, är det något att skygga för?
Väger Hq-selen upp prisskillnaden?

Användarvisningsbild

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

grop  
#143449 Nu då jag kört min 545a en stund och fått ställa inte förgasaren rätt så måste jag påstå att jag är helnöjd. Selen gör att man kan gå hur länge som helst med sågen.
Styrka finns så det räcker. I det område jag röjer nu är det väldigt eftersatt så det ärr mycket grovt att ta ner.
Det enda som jag tycker verkar vara besvärligt är att man ska montera en kåpa över fläkten så den suger i sej luft via ljuddämparen då det är kallare än +5 grader. Nu har jag inte knnt att jag behövt det än då jag helt enkelt har väntat en stund senare in på dagen med röjningen då temperaturen gått upp lite. Dessutom har jag förvarat bränslet inomhus så den är varm och goo.
Men nu är det snart dags att ställa undan sågen för vintern så för min del är det inget större bekymmer. Är kanske värre för dom som jobbar med röjning hela dagarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

Nonkan  
#143455
elis skrev:Nog passar trimmerhuvudena, det är bara det att såväl Hq som Stihl har andra vinklar alt långa riggrör för gräsröjning. Med "klingvinkel" blir det ju mest matjordsplöjning med trimmern.

Nu står även jag som åsnan mellan 2 hötappar och har samma dilemma som trådskaparen, Hq 545 eller Stihl 460? Har det gjorts några nya praktiska erfarenheter den senaste månaden? 460'n har ju en del elektronik och 545 vanlig förgasare, är det något att skygga för?
Väger Hq-selen upp prisskillnaden?


Trimmerhuvudet passar på skogsväxeln (EM K), men det går inte att montera trimmskyddet. Sågen är gjord för professionellt skogsbruk, ska man röja gräs eller ha den som kombimaskin passar 460 C-EM bättre.

Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

elis  
#143718 Tack för svar, det blir nog en 545FX. Stihl'en med en riktig sele till blir dyrare och några problem med vinterkåpa blir det inte då jag enbart kör under den varma perioden.

grop - gick det att ställa förgasaren? Är inte den låst med plastbitar på justeringsskruvarna?
Står så i FAQ'en på husqvarna.

Användarvisningsbild

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143725 blir en 545 verkligen billigare än en 460 med x-fitsele?

Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

rabbit70warhammer  
#143760 vem vill ha x-fit selen? bära allt på ryggen och inget på midjan

Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

axwell  
#143764
rabbit70warhammer skrev:vem vill ha x-fit selen? bära allt på ryggen och inget på midjan

Det har jag också funderat över när olika selar värderas med för och nackdelar.
Vill själv ha så lite som möjligt på axlarna, tar nackdelen med ev sämre rörlighet i speciella situationer.

Avatar Fallback

Re: Dags för ny röjsåg för glade amatören

elis  
#143792 460'in kostar 8590 + sele 1295 = 9885.
545 lev med "rätt" sele = 9250.

Nu såg jag att Stihl har ett erbjudande där man får 1000 för sin gamla = 7590 + 1295 = 8895. Men jag vill ha min gamla kvar till gräsröjning å sånt, såå...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).