Före och efter jobbet

Gå med i facket eller inte?

103 inlägg 50801 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

mashun02  
#143205 Kom ihåg att utan facket hade svensk grantilön varit=0

Facket idag he fullt upp att leta oseriösa entreprenörer som gömmer utländska arbetare i kojor till ingen lön.

Men på små arbetsplatser är det viktigast med dialog.

Facket har precis som alla andra en vilja att företagen ska tjäna pengar men inte på arbetarnas bekostnad.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

Gäst  
#143219
walwert skrev:
Slurfi skrev:Skippa facket, gå med i A-kassan endast om du bryr dig om sånt.
Facket är dyrt och om du får problem med din arbetsgivare så byter du ju ändå jobb iaf så vad ska facket göra?

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

skogshasse  
#143221 hej jag läste ett inlägg där en skrev att dom i usa måste ha tre jobb det blir väl 8*3lika med 24 och då är inte matrast inräknat så då undrar jag hur många timmar har dom i usa på ett dygn för jag får inte den enkla matten att gå ihop

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

wannabe  
#143224
skogshasse skrev:hej jag läste ett inlägg där en skrev att dom i usa måste ha tre jobb det blir väl 8*3lika med 24 och då är inte matrast inräknat så då undrar jag hur många timmar har dom i usa på ett dygn för jag får inte den enkla matten att gå ihop


Det sägs väl inget om hur många timmar på varje jobb eller hur många dagar det är fördelat på. :wink:
Är väl lite av problemet, kanske 3 x 2tim x 7 dagar i veckan. T.ex: tidningsutdelning,biltvättning, diskare på restaurang.

Ang facket: har varit med i Transport i ca 20 år och har några gånger funderat på att gå ur, men tycker ändå jag fått valuta för pengarna, känns bra att ha facket bakom sig när man går till chefen och säger att man har rätt till kompensation för schemalöst arbete, rikskuponger mm. Räknar man in att det ingår a-kassa samt hemförsäkring tycker jag inte det är så dyrt.

Tänker ofta på hur det kanske hade varit/skulle bli om inte facket förhandlade fram villkoren i kollektivavtalet åt en.

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

snubblaren  
#143225 Ja och det känns lite konstigt att de får betalt först när virket kommer till sågen....

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143245 Det skulle väl vara ovanligt dumt av de som lönearbetare att skippa den styrka som samarbete ger. De som köper våra tjänster gör ju det. Klart man ska vara med i facket, det är bara självbedrägeri att tro att du som löneanställd kan förhandla fram bättre villkor än vad facket kan, över en livstid.

Däremot så har svenska arbetare det fack de förtjänar. Skiter man i att gå på möten och engagera sig det minsta, då får man det man har nu i många fack. Högavlönade tjänstemän som sätter sin egen agenda.

Som egen företagare så har man faktiskt också nytta av facket, billiga försäkringar och lång.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143338 Bra fack är ju bra för alla i samhället, men jmfr Tyska löner mot Svenska, Tyskarna ligger högre
i lön men betydligt lägre i fackanslutning.
Så det verkar som om de svenska facken är dåliga?
Kanske en del skulle ordnas om LO släppte sossarna?

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

JD 2006  
#143379
Slurfi skrev:Bra fack är ju bra för alla i samhället, men jmfr Tyska löner mot Svenska, Tyskarna ligger högre
i lön men betydligt lägre i fackanslutning.
Så det verkar som om de svenska facken är dåliga?
Kanske en del skulle ordnas om LO släppte sossarna?


Där tror jag du har en bra poäng....är lite väl rött tror jag.

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

Torleif  
#151742 Facket var väldigt bra att ha då jag hade en arbetsgivare som fuskade med löneuträckningarna varje månad utan att jag märkte det i 4 månader och sedan fullt öppet. Dessutom krävde han att jag skulle betala olika "ersättningar" åt honom kontant utan kvitto och efter en liten arbetsolycka behöll han sjuklönen som kom från försäkringsbolaget och krävde 600 euro kontant av mig som ersättning för hans kostnader i samband med olyckan. Han försökte också stjäla mina privata verktyg och sätta firmans märke på dem. Trots chefens hotelser och de icke fackanslutna arbetskamraternas ständiga övertalningsförsök vägrade jag att acceptera de där villkoren. Då fick jag sparken. Mina 5000 euro i innestående lön sade han bara att han "inte tänker betala".

Nu väntar jag bara att målet skall komma upp i tingsrätten. Facket betalar min advokat.

Jag arbetar i byggnadsbranchen.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

Torparn79  
#151775 jag räknade igenom hur mycket jag arbetat under det senaste halvåret och kommit fram till att jag inte skulle ha någon framgång genom att gå med i facket..
snarare tvärtom, gillar man att jobba mycket så lär man leta kryphål för att kunna jobba kvar som anställd, alternativet är ju en F-skatt..

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

Tosca  
#151812 Alternativet skulle väl vara att köra amerikamodellen, flera olika anställningar...
De verkar ju duktiga på att knappt få det att gå runt på det sättet.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151829 Ett alternativ vore ju amerikamodellen med rejäla löner och låga skatter
så slipper de ju åxå vara beroende av bidrag hit och dit.

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

Torleif  
#151933 Om mina uträkningar stämmer har amerikanerna höga löner på pappret men efter att de har betalat sjukförsäkringen och pensionsförsäkringen och skolavgifterna för barnen har en amerikansk arbetare en nettolön som ligger långt under våra löner.

Avatar Fallback

Re: Gå med i facket eller inte?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151942 Vet inte om de som jobbar på MC Donalds är/får fackanslutna eller ej.
Men ett bra mått på vad det kostar i tex USA / Sverige är Mc Donalds Big Mac index.

Användarvisningsbild

Re: Gå med i facket eller inte?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152036 Tack IF metall för att jag miste jobbet 2009 .. var föreslagen som undantag men facket vägrade gå med på några undantag, nåra få blev det till slut... nu jobbar jag i norge där är Akassan obligatorisk om jag kommer tillbaka till svea rike blir det bara akassan har inte varken lust eller råd att pröjsa till Ljugholt & co ...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).