Virkesmätning och Matrisfub

Vad göra med blandröjsvirket?

18 inlägg 9881 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad göra med blandröjsvirket?

bem1965  
#143002 Hej!
Jag är nybörjare på att sälja träd!!

Kommer under vintern att göra en rejäl röjning av släktgården i småland. Gården är en skogsfastighet på 84 ha med 7-9 ha åker/ängsmark. Ingen har haft tid eller ork att göra något de senaste 30 åren så en massa skräpträd har vuxit upp runt åkrarna och kring byggnaderna.
Det är mest Asp och Al men en del Ask och björk också. Det mesta är klent virke 15 - 30 cm men även en del väldigt grova björkar.

Har även en del omkullblåsta träd, vresgranar och en och annan tall.

Är det någon som kan tipsa en gröngöling om vart man skall vända sig för att få sålt sånt här virke? Borde väl funka som energived?
Hade tänkt ringa till de sågverk som ligger närmst och höra om intresse finns. Ask känns väl lite tråkigt att elda upp, men mer än en eller två stockar tänker jag inte spara till att göra skaft av :-)

Har pratat med ett par vedproducenter i närområdet, men de vill bara köpa björk upp till 50 cm

Alla tips och råd mottages tacksamt!

/Lars



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med blandröjsvirket?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143003 Som medlem i Södra bör du få Ca 275:-/m3 för energived
Kan säkert bli en del massaved också.
http://skog.sodra.com/sv/Kontakt1/

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med blandröjsvirket?

molnia  
#143013 finns det inte någon lövmassa som ska var lite bättre kvalité då dom gör OSB skivorna av det.
eftersom dom gör skivor av det så behöver det ju inte vara så grova bitar.
men minns inte mer än så, någon annan vet kanske vad jag pratar om. Annars får jag leta efter det.

Köpa björk upp till 50cm; hur grova är dina björkar då?!!!

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med blandröjsvirket?

221  
#143023
bem1965 skrev:. Ask känns väl lite tråkigt att elda upp, men mer än en eller två stockar tänker jag inte spara till att göra skaft av :-)



Var hos en norrman i sommras o högg ner en stor ask på hans torp. Han ratade nästan björk förre ask. han elda nästan med inget annant än ask så de ska väl vara bra energi i det?

Avatar Fallback

Re: Vad göra med blandröjsvirket?

macke  
#143036 Energived finns gott om köpare som betalar bra likaså med grot,dvs ris och stamved som flisas ,men där får man se upp med att en del bolag tar betalt för flisningen det enklaste är att sälja det som det är i hop skotat i högar vid väg. Ett tips med tanke på att du ska hugga vid åkrar och hus det är att hugga e-ved/massaved /timmer av träden till det blir mycket grenar sen kapar du resten i5-7m långa delar .Då slipper du lägga ner tid på att plocka en massa ris :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med blandröjsvirket?

bem1965  
#143117
molnia skrev:
Köpa björk upp till 50cm; hur grova är dina björkar då?!!!


Björkarna är hemska, en stor gren har knäckts på en av dem, den är 45 cm grov vid stamändan. Det handlar om ett 10-tal björkar som lämnats i beteshagar, säkert himla trevligt, men nu är de så stora att de börjar knäckas av stormarna. Två björkar står på var sin sida om luftledningen till grannen och åt vilket håll de lutar kan nog alla räkna ut 😡

Jag skall höra med lokala sågarna och Södra så får vi se om de är intresserade..... Skulle vara skönt att få in lite på pluskontot.

/Lars

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med blandröjsvirket?

ulvsnäs  
#143126 Jag fick lite priser på energived igår.
Nydala trävaru strax utanför Värnamo betalade 310kr/m3fub och sydved 280kr/m3fub.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med blandröjsvirket?

bem1965  
#143131 Kanon ulvnäs!!
Nydala trävaru har vi ju runt hörnet kan ju nästan lägga travarna hos dem!

/Lars

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad göra med blandröjsvirket?

molnia  
#143135 hm övergrovt har jag tagit vara på förut som inte någon ville ha men då var det ju nära att hämta med traktorn. Nu bor jag ju några mil ifrån värnamo men traktorn och gården är ju 16 mil härifrån.
Klöv då det övergrova med motorsåg och lånade ett långt svärd, det var över 30 tum långt. Kunde sedan köra det klyvna igenom den lokala sågen.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med blandröjsvirket?

-Tomas-  
#143138 Glöm inte att ringbarka asparna för att slippa rotskotten om du inte vill ha dem runt byggnaderna.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med blandröjsvirket?

bem1965  
#143179 Ringbarka?

Majoriteten av Alarna är stubbskott! Hade tänkt såga av dem ovanför gamla stubben från senaste rensningen och sedan ta ett snitt till under! De flesta stubbskotten är 30 år gamla!
Menar du att man skall ringbarka Alarna innan de fälls? Är det inte lite sent på säsongen för det? Hade tänkt plocka ner under vintern....

De övergrova björkarna får stå kvar ett tag till! Jag har inte utrustning att plocka dem än, skall köpa en vinsch till traktorn så jag kan lunna ut virke och även dra ner dessa grovisar åt rätt håll.
Tror det blir bäst att ta björkarna vid luftledningen på sommaren, annars får grannen frysa om ledningen går av......

Nu är jag inte smålänning, men inte låter jag björkvirket ruttna bort! På något sätt kommer det omvandlas till nytta. Nästan så jag gråter när man ser alla ruttna björkstammar som ligger runt om på markerna. Sånt vansinne är det nu stopp för!

/Lars

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med blandröjsvirket?

j-eg63  
#143186 Du vet väl att energibolaget som äger kraftledningen fäller träden gratis åt dig dom som står nära ledningen fäller du själv över ledningen är det du som får betala

Avatar Fallback

Re: Vad göra med blandröjsvirket?

-Tomas-  
#143198 Vi brukar ringbarka aspar då de annars tenderar att skjuta en massa skott. Då tar det ett par år innan de är döda och det kanske inte är det bästa om man ska sälja av dem. Det finns säkert andra alternativ, plugg man kan slå i, kopparspik mm för att ta död på stubbarna snabbare men vi använder asparna till ved och då kan vi ha den framförhållningen att ringbarkning funkar bra.

Annars har metoden fått dåligt rykte här i Göteborgstrakten efter att Dåren i Delsjön varit framme :roll:

Vi köpte nyligen vinsch med som vi hoppas kunna ha mycket nytta av till vintern! Verkar lovande så här långt :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad göra med blandröjsvirket?

vastergarden  
#143532 Hör med Neova som flisar i Vaggeryd

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med blandröjsvirket?

bem1965  
#143542
j-eg63 skrev:Du vet väl att energibolaget som äger kraftledningen fäller träden gratis åt dig dom som står nära ledningen fäller du själv över ledningen är det du som får betala


Detta var mumma! Skall kontakta energibolaget! Så slipper jag denna huvudvärk. tack för tipset.

Skall höra med Neova också.

/Lars

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).