Skogsvagn (Huggarvagnar)

rottne vajer kran

46 inlägg 39079 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

skogslaban  
#82461 Har också en gammal Rottnekran som sitter på en MF165, det fungerar inte att vincha in, kopplingsbandet låser yttre trumman men det blir ingen drift på vinchen. Kan någon förklara vad som har hänt, vill gärna inte börja med och riva ner hela kranen om man slipper.

FTG
Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82543 Vilket av banden låser när du skriver yttre?
Bandet närmast vajertrumman är bromsen o bandet utanför är kopplingen.
Roterar trumman innanför kopplingsbandet alls om du släpper upp spaken?
På min är det hål på framsidan som man ska smörja solhjulens lager med en smörjspruta.
Om kraftuttaget är inkopplat på tomgång o du lyser in med en ficklampa ska du se att 2 st smörjnipplar roterar förbi i hålet

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

skogslaban  
#82609 Det är kopplingsbandet som aktiveras. Trummar roterar när jag inte har aktiverat spaken, det går att spela in viren men man kan hålla emot med handkraft. Jag har hittat smörjnipplarna och gett dom lite smörjfett. är det någon kil på drivaxeln mellan lintrumma och planetväxel som kan ha gått sönder? Har inte någon sprängskiss så jag vet inte hur det ser ut

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82688 Drivs din med k-axel eller med drev o kedja ?
Stannar trumman så måste nåt i kraftöverföringen va kass.
Kanske har ringdrevet som sitter inne i lintrumman,innanför bromsbandet, lossnat för det ska va 3 st spännstift där ser jag i manualen sprängskiss.

Du har pm.

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

skogslaban  
#82699 Tack för svaret gnisten,
Vinchen drivs med kedja och drev som sitter på kraftuttaget, kranen är bultat på kardan axeln. Måste man demontera hela kranen för att komma åt de spännstift som du talar om?
Jag är ny i forumet så därför hittar jag inte hur jag öppnar pm

Användarvisningsbild

Re: rottne vajer kran

totte  
#82708 Högt upp på sidan ser du en grå remsa där det står "Forum", "Bilder", "Bloggar" etc och där står det "PM (1 nytt)" om du fått ett st. Klicka där så hamnar du i inkorgen där det du har fått finns.

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran junior

tomas lage  
#95351 hej tomas här min svärfar har en rottne vajer kran junior.problemmet är att spelet ej låser med stock hängande i luften,eller vid transport till och från skogen tack sam för svar.

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96263 Bromsbandet som skall sträckas. Läs igenom allt som skrivits här i denna tråd så fattar du nog.

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

skrotsamlarn  
#143084 Hej!
Återupplivar en gammal god tråd eftersom jag fått mig en Rottne Junior till skänks av en kamrat. Rostig och sliten, men går nog att får snurr på med lite omsorg. Det är ju bara det att jag inte vet hur den SKA fungera och manövreras! Förre ägaren ärvde den efter sin far och har själv inget minne av att ha spakat den, bara sprungit med vajer, så han är till föga nytta i det här fallet. :lol:
Bild

psd upload
Jag har hängt den på Majorn och tomwinschat lite för att se vad som gör vad och det här är vad jag kommit fram till:
Man winschar in genom att vrida spaken åt sidan, tror att det var höger, sett bakifrån, som både öppnar bromsbandet och drar åt kopplingsbandet, stämmer det?

Hur firar man ut egentligen? Ska man trycka in spaken, mot trumman till, så konan öppnar bromsbandet? Det ser ut som om det skulle ha suttit något, en fjäder eller något, mellan spaken och ett "plattjärn med ögla på", vad borde sitta där?
Bild

image upload
Bild

tiff upload
(Nej, jag tänker inte använda den förrän jag skaffat ett skydd för kraftöverföringsaxeln!) :wink:
Jag läste tidigare i den här tråden att avståndet mellan konan och bromsarmen skulle vara ett vsst antal millimeter, men i vilket spakläge då?
Den här bromsarmen måste ju kunna fjädra lite för att man ska kunna lossa bromsen, jag har krokat i en gammal dragfjäder i några länkar av kedjan som sitter i bomsarmen, hur såg det ut från början?
Är det nån som har bilder att dela med sig av med en funktionsduglig Rottnekran, eller kanske rent av nån bruksanvisning så är jag klart intresserad!

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143125 Jag lyckades hitta en bra manual till junior på nätet. Skall se om jaghittar igen den...

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

r93  
#143127 Kanon!! Jag är också ägare till en junior, mer färg än ovanstående men säkert svetsad ett hundratal gånger. ALLT är krokigt & svetsat, den har levt ett hårt liv, troligvis Farfar som använde den.

Jag drog fram den ur gömmorna förra året och smörjde upp den, den funkar finfint.

Och nu har jag även blivit med vagn, hittade ett gammalt hemmabyggt vrak byggt på lastbilsaxel, några timmar med svetsen och en snäll granne som skänkte mig fällningsbara stöttor har jag nu både kran och vagn, detta dras av en 430.

Perfekt ved/massavedsekipage för den glade månskensbonden som nu slipper ringa grannen varje gång det ska skotas ut några vedpinnar.

Förlåt för OT men jag har tittat på huggarvagn/ATV i c:a ett år men tycker inte att jag kan motivera ett ATV ekipage för +100´000 för att köra ut lite ved. Visst nöjeskonto i all ära men i mina ögon är det leksaker, dyra leksaker.

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

skrotsamlarn  
#143174
Mangan skrev:Jag lyckades hitta en bra manual till junior på nätet. Skall se om jaghittar igen den...


Vore underbart!
Tack så mycket!

Börjar snart bli säsong att släpa lite ved så det vore kul om man kunde få snurr på den. Hoppas på att kunna ha den på farsans Grålle och hjälpa honom hem med lite vindfällen och gallringsved som han annars handlastar och kör på bilsläp...

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

moraggarn  
#148118 Detta var ju himla kul :P!! Har ett ekipage på g som ser nästan exakt ut som på den första bilden med den gula kranen och vagnen. Det som jag ev ska köpa är dock inte lika fint. Kranen är dock den samma och den sitter monterad på vagnen såsom på bilden. Min fråga är nu följande: Vilket är bäst...Låta den sitta på vagnen eller ta loss den och ha den i trepunkten? Är mkt nyfiken på fördelar samt nackdelar med att ha den som den är vs att ha den i trepunkten

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

Midgård  
#148134 En mycket behändig vajerkran är den jag har på Buster 400. En STAR kran från 60-talet där själva winsch-trumman med reglage sitter bultad direkt på PTO. Själva bommensitter fäst i ett ramarrangemang som är bultat i bakkant på störtbågen. Själva bommen är lätta att ta bort då den endast är fäst i en bult med låssprint samt 2 kättingar ut tlll bomnock. Med kranen monterad på traktorn så har man såväl lyftarmar som hitchkrok och ev jordbruktdrag fria för att koppla på vägsladd, kärror, vagnar mm. Då jag aldrig använder Bustern för drift från PTO från hela arrangemanget förutom bommen sitta på året runt. Utan bom kan man använda winschen fullt ut till allt möjligt. Otroligt praktiskt arrangeman. Allt fungerar fortfarande fullt ut trots mångårigt hårt nyttjande. Ska se om jag har någon bra bild att lägga upp.

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148230
moraggarn skrev:Har ett ekipage på g som ser nästan exakt ut som på den första bilden med den gula kranen och vagnen. Vilket är bäst...Låta den sitta på vagnen eller ta loss den och ha den i trepunkten?


Hade en likadan en gång i tiden. Rottne Variant vill jag minnas att den hette. Jag monterade min på en kärra för jag tyckte det var enklare att få loss traktorn till annat och man slapp det otrevliga slängandet i hydralarmarna. Mycket enklare att koppla på också. Men det förutsätter att det finns hydralisk sväng på bommen (som den på bilden).

Rottnes spel fungerar alla likadant: Spaken åt sidan (lika åt båda hållen) = spelar in, släpper man spaken skall trumman vara bromsad (det är där fjädern i spaken kan behövas). Spaken bakåt mot kranen = trumman frikopplad för utdragning av viren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).