Traktorer och processorer

Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

21 inlägg 13539 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

ztrade  
#142758
jd6630 skrev:har du köpt traktorn för o skotta snö på fritiden så borde du va en halv mille fattigare bladet har ja nog aldrig hört om men anser att ett rejält vreten blad 320 e de bästa som finns om du tänker köra hårt. med hyd vinkel hyd stödhjul/plattor med hyd vinkling samt tak
just därför behöver du 4 5 6 funktion dessutom 3 funktion om du ska ha hyd vinch i bladet
du har ju redan 4 funk framdraget brukar va standard sen i paketet på tvärröret finns ytterligare pluggar med uttag som du sätter koppling på du kan dessutom dela uttag på 4 6 o få 7 8 funktion
på ålös youstick som troligtvis e samma som din kan du 46 olika funktioner inprogramerade dessutom me minne för olika tider
du kan köra alla funktioner samtidigt beronde å hur snabb i fingrarna du e

antar att du ska ha ett diagonal blad som du kopplar i redskaps fästet på lastaren..... då ska du
1 fäste till lastarmarna .för annars kommer du hem me lastaren snurrad runt hytten o får klätrra ut genom takluckan
2 el till blinkers arbets ljus grogg blandare
3 extra el uttagtill o styra ev funktioner på bladet
glöm inte stroppar till bogsering o en snöskyffel
du kopplar bladet i redskaps fästet o sen slangarna i lämpligast uttag..bus enkelt gort på 3 min totalt
fast ja anser att till dina behov klarar du daj toppen me en 3 kbm snöskopa av rejäl modell. dessutom billigare än blad



Min vän, vad gör en halv "mille" hit eller dit?

Traktorn används till andra sysslor än snöplogning, men då på sommartid... tänkte kräma ut det mesta av traktorn även vintertid, därav snöbladet.

Har letat blad ett tag och har inte hittat ett vettigt begagnat vikblad på 2.8m under 40k, därav blir det ett nytt polsktillverkat för 37k, skall som sagt inte gå på heltids entreprenad så jag tror bladet kommer duga fint för mina ändamål.

blinkers, discokula och arbetsljus finns redan på traktorn, men behöver man "positionsljus" på plogen, har sett vissa som har detta?

Lastarmstöd är som sagt med på inköpslistan, som skrivet i första inlägget ;)

Får dra fram extra el och jobba på fingerfärdigheten till de 46 funktionerna helt enkelt :grin:

Får se när plogen kommer hem hur kopplingarna på den ser ut så kanske man kan lagga ihop 1 + 1 8)

Tack för input och info!

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

jd6630  
#142760 mm men du kunde ju fått en annan färg på åket. kan saj ja e valtra motståndare, tyvärr haft ett antal sånna problem barn. fast min nye claas e väl ingen dröm heller men killen som kör den e överlcklig o tyst
2,80 blad e smalt väldigt smalt om ja får saj min mening
nja då har du letat på fel ställe...... ja har ett 320 holms pv 360 som står i maskin hallen o är till salu för 45tusen 4 år gammalt med nya slit delar o extra skär
med pendling o el manöverering
vad ska du ha traktorn till sen på sommaren, sopa gator?

blinkers arbets ljus grogg blandare kankse e överkurs för en hobby skottare men positions ljus ska du ha på bladet oavsett vilket, för många bilister blundar o kör ndå. har vatt me om att man får en bil på vänster vingen
bra me arm fäste.... att de ska ta 100 år för tillverkarna o hitta på en sån enkel sak, ja byggde själv ett för kankse 5 år sen o funkar än
ja dra fram el o lite extra slangar för de e alltid bra o ha. sätt några 3 pols uttag på lastaren där fram, till ljus o annat du kan komma på
du har inte fronluft med på traktorn för då kan du sätta bladet där istället för i lastaren. blir mycke stadigare o bättre följsamhet
mer du vill veta så bara fråga
har 12 olika snöblad 4 sandspridare 3 saltlake spridare o lite annat som står o väntar på säsongen
ett tips till e. dubb i däcken, maxigrip e enligt maj bäst

Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

ztrade  
#142763 hmm ok, ska kika lite till i veckan på blad, väntar även lite samtal från diverse handlare.

Traktorn huserar på en gård med 90ha så det finns alltid nått kul att göra med traktorn :) är nybliven sambo (damen's gård) så man får väll försöka hänga med i svängen så att säga! Försöker hitta på lite vettiga sätt att tjäna pengar på med de maskiner som finns här, så kanske man kan bli maskinförare på heltid!
Men än så länge så är det bara när tiden ges och behovet finns...

Har ej frontlyft tyvärr, och en grusskopa så frontlastaren behövs även till grusandet, då blir nog detta bästa alternativet, då jag förstått att man tar av frontlastarn om man kopplar i frontlyft?
Får väll skapa mig nya vägar och ofrivilliga ombyggnationer om ekipaget blir för långt :)

Sen kanske man ska gå upp till 3.20 blad, man har ju fördelen med att kunna lyfta högt med frontlastarn om det blir trånga passager vid grindar/grisar osv...
Hur räknar man/vet man hur stort blad man kan ha i förhållande till traktorstorlek/antal hk?


Det där med färg på traktorn, jaa vad säger man, man kan inte få allt man vill här i världen...

Har du något bra tipps till vart man ska leta traktor/maskintillbehör?
Har än så länge använt mig av blocket och mascus...


Är det skruvdubb man skruvar i på vintern och ur på sommarn då? alla fyra däcken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

jd6630  
#142766 bara o gratulera till gårdsambo skapet. ja då förstår ja du kommer få fullt upp i hytten på valtran
kanske starta maskinstation liksom ja gjorde för massa år sen o senare entreprenad o nu snackas de om åkeri eftersom ja köpte en FH 16 me kran för nån månad sen dessutom vedhandlare så de finns o göra
nä dom nye frontlyftarna kan du fast lastaren eftersom armarna viks upp jäms med motorhuven,så tar dom ingen plats
ja hade satsat på en sandspridare o hängt i lyften bak, dels för de e otroligt smidigt dels för tyngdens skull
3,20 blad tycker ja e lagom, kör du vikblad kan man vika in dom till 2,60 om de e smalt, kör du diagonal blad kan de gå o snea dom så man kommer genom trånga grindhål.men 3,20 e vanligast i snösvängen.
3,60 blad o bredare kan man få förskjutna så du har lite extra på högern o fösa ut snön me, sen kan man sätta kant vinge på dom med för o få lite extra bredd
blad storlek o traktor stolek beror på hur mycke du kör var du kör mängden snö blöt eller torr snö
ja har 3,60 blad på en cvx 1195 o den kutar i 40km utan problem men sen har ja ett 4,20 blad på en jd 7930 o de kan suga i rejält ibland om de e 30-40 cm snö
ja bor ju nere på österlen o hör du på tv nyheterna så har vi fått 5 cm snö o österlen har snö kaos. just för att de e så öppet o flackt landskap så jord o snö blåser o blandas blir som betong. men 3.20 blad till 120 hk ser ja inte som problem utan borde rulla på rätt fint
finns ju massor me knep o ta till vid besvärliga förhållande
vätskefyllda däck runt om
hjul vikter fram o bak
extra vikter fram på traktorn
extra vikterbak på traktorn förutom sandspridaren
du kan svetsa hängare på rambalkarna längs traktorn o hänga vikter där
ju mer vikt ju mer tyngd som tränger ner i asfalten. 100 dubb eller 200 dubb i däcken
planerar du o köra många mil så rekomenderar ja klackdäck, alltså landsvägs däck, med 400 dubb bak o 250 dubb fram
skryvdubb som du skruvar i ribborna eller klackarna runt om, både bak o fram, o alltid 4wd i drift när du kör
ja kör enbart med klackdäck i snösvängen .dels sliter de mindre däck men framför allt har du bättre grepp
iof ja har 12 traktorer ute vid högsäsong o där varje traktor gör en runda på 10 mil 3 gånger om dygnet, sen dessutom en hudding 1260 en volvo L70F en cat teleskoplastare som kan putta vallar. 2 bobcats som kör GC vägar. men antar du kommer köra i lite mindre skala första vintern

blocket mascus.....atl land jordbruks aktuellt e väl dom största sidorna o kolla på när man jagar nått.
ja köper ju 99.5% nytt men kan göra många fina fynd på nätet. köpte en grovt överdimensionerad flistugg från danmark på mascus för ett tag sen
när du kommer in i de så komme rdu få en del förfrågningar från grannar o kolleger som har saker till salu dom inte behöver eller ska byta ut o då kan du passa på
lycka till

Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

ztrade  
#142918 Härligt med svar från en som har koll! :D

Det där med ved känner man igen, har kikat på möjligheten och det kan nog bli en trevlig syssla till sommarn då föregående ägare av gården lämnat en hel del fällda träd snyggt uppradade lite här och var på ägorna! Vardagslyx för en arbetare så säg :D

Ekonomin stoppar nog från att köpa sandspridaren tills denna vintern, planen är som sagt att få lite koll på tankar och tekniker hemma på gården och göra små jobb i närheten, då jag kan hämta fyrhjulingen eller grusskopan för grusandet.

Frågan är då hur långt jag kommer utan bakvikt/sandspridare på gården kontra på jobb?

Sedan är jag nyfiken på vad man skall tänka på vid plogandet, är lastarn låst/flytläge? jobbar man något med tilten? hur gör man i tex hörn som inte får fyllas upp med snö?
Vad bör man absolut INTE göra? :D

Ja, lite basic kunskaper i snöplogeri helt enkelt!

Tack på förhand!

EDIT: Är det fasta lägen på en vikplog eller är det steglöst som gäller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

jd6630  
#142971 fram me yxan o hugg upp o sälj, går som smör i solsken, har de som hobby med 2 heltids anställda på övertid!!!!! mer beställningar än vi hinner me just nu o folk blir lite sura i kanten när ja sajjer 3-4 veckors lev tid. så kör hårt

aa sandspridare e lite dyra, tror mina 3 nya ja köpte i sommras gick loss på 120 000 st utan inbyte
el manövererad utmatning med vågceller o 2 spårs sandning, alltså dom lägger sand där bilhjulen ska gå kan naturligt vis köra helbredd också med dom, 2.50 breda lastar 2.4 ton hud tak så man behöver inte gå ut o sen en massa annat lull som elekrisk ökning minskning av sand mängd halv avstängning o en del annat.
men en väl begagnad spridare av normal typ borde väl inte kosta så mycke, fast jag har ärligt ingen aning om pris på sånna begagnade....
hur långt du kommer??? beror på underlaget antal dubb snö mängd framför bladet hur mycke skorpa du lämnar. gör du total rent ner till asfalten krävs mycke mer kraft än om du lämnar 2 cm snö skorpa,men du har bättre grepp i asfalten än på isen
hemma på gården klarar du de fint utan bakvikt,men ska de gå undan på jobb så rekomenderar ja en bak tyngd. har du frontvikter är det de enklaste att hänga upp på en dragbalk mellan lyftarmarna o så kan du testa fram hur mycke vikt du behöver. men 900 kg gör undervärk i baken, inte bara för o komma fram utan även för stabilititeten . inget skoj när traktorn glider lite okontrolerat i svängarna. vilket du kommer märka den gör ändå när de går fort, ett litet kas man vänjer saj vid efter ett tag.
när du kör med bladet i lastaren ska först armarna va riktigt låsta i armlåset, du kan komplettera me spännband från höger sida framaxel till vänster redskapslås långt nere på lastaren o motsatt på vänster
svetsa krokar på sidan i redskaps plattan så du kan spänna där, den får ente kunna röra sej i sidled
av samma anledning har du besvär om du behöver lyfta upp snö i högar eller ta daj genom en smal grind
ja kör lite hemma vid med 3,20 diagonal blad och spets plog i lastaren på casen,har då 800kg frontvikter i front bryggan på traktorn o 1250kg i lyften bak. de e som o köra rullskridskor på isbana jämfört med o ha de i frontlyften.
ja rekomenderar flytläge på höjden så den kan följa vägen över kullar o ojämnheter, sen kör du tilten lite för o ändra vinkel på bladet mot asfalten,tilta fram så går bladet lite hårdare i o bakåt så glider de över snön lättare
hörn e svåra,borde förbjudas, enklast e att köra längs sidan,vinkla bladet utåt o sen lyfta upp över snön in i hörnet o sänka ner bladet intel vägg eller annat i hörnet o backa så du drar ut snön o sen kan föra bort den
finns nog billiga vikplogar där de finns fasta lägen, vet tom de som får låsa bladen me sprint ,men de e inte nåt du ska ha, ifall du nu ville sitta i hytten o köra o inte springa o ändra vinklar, så ett hel hyd blad du kan köra helt steglöst är de allra bästa. för efter ett tag så märker du hur många gånger i timmen du ändar vinkel.

basic..... kör fort kör hårt kör för fullt. massor med ljus så du ser postlådor staket bilar soptunnor och annat jävla skit som alltid brukar stå på eller vid vägen. när du märker traktorn börjar släppa greppet tryck ner bladet växla upp o gasa max.ju högre hastighet o större vinkel på höger vingen ju längre skjuter du i väg snön, när du närmar dej ett hus vrider du höger vingen framåt o minskar vinkeln o låter vänster bladet ta snön, mest av den anledningen att villa ägare e så känsliga mot krossade fönster o rum fyllda me snö...
kör runt på de område o vägar du ska ploga redan nu och lär daj terrängen, träd postlådor hus svängar backar dalar.... i snökaoset kan ett gammalt träd innebära att du vet var du är, va de nu höger eller vänster om trädet..... jag har vatt med om att va vilse, fanns hus jag aldrig sett förut och hade sikt 5m runt lastmaskinen. du ska kunna vägen ,området i mörker med förbundna ögon, alla svängar backar brunnar trottoarer refuger .ALLT....låter dumt när du kör där varje dag,men vet du var kanten är?? från stoppskyltens stolpe,hur långt ut går refugen??massa sånna småsaker underlättar enormt när allt e vitt. gps e väldigt bra att ha, telenr till alla andra som kör snö så ni kan snacka förhållande, eller komradio. jag har 4 mobiler me i hytten när jag kör, o får hela tiden info om förhållande parkerade/avåkta bilar, fastkörda lastbilar o annat som finns på vid intill vägen. inget skoj ljud när man brakar in i en övergiven golf i 40km me vikplogen först......det har hänt o var väl tur ingen satt i bilen.
extra varnings trianglar solglasögon e bra då slipper du bli snö blind. mycke ombytes kläder varma kläder extra reflex västar ifall du kommer till nån fast körd bil, hänger du reflex västen på de som finns i bilen, kan komma andra snöröjare som inte ser er.reservdelar till traktorn lastaren snöbladet sandspridaren ,ja allt kan gå sönder o de gör de alltid mitt i natten långt ute på en mörk snöig väg. ficklampor finns även brytljus du kan ha ett gäng med, funkar ifall du behöver sätta upp som varning i snödrivor, gå till närmaste hus efter hjälp, om batterierna i ficklamporna lägger av så har du ifall du behöver gå ut. kaffe mat e ju aldrig fel o ha med. kartor över området du kör kan va till god hjälp. iom ja kör för sos special räddning. vilket innebär att jag blir utlarmad för att röja väg åt räddnings fordon så har ja alltid ett motorsåg med i lastaren, medicin för olika ändamål bandage plåster alvedon o massa annat,men de kan enligt mitt tycke gott finnas med i alla snö ekipage, papper penna GODIS listan kan göras lång men fundera på hur mycke du kör hur långt,vad som kan inträffa just där o förbered dej efter deja kör ju proffisionellt för svevia,komunen och under värsta tänkbara snökaos även för sos, vi blir utskickade före dom får ta till bandvagn för o komma fram så ja har ju hytten full med saker som 2 datorer med internet för o kunna få info, skrivare för rapportering,särskilda program för person och fordons identifiering. o massa annat. har elverk och extra hydral funktioner i lastaren, trycklyft för o kunna använda dom fina sakerna ja fått av räddningstjänsten för o kunna ta maj in i krockade bilar.så har rätt bra vana o kunnande om snö....helvetet

kör inte på trottoar kanter, akta gupp o vägbulor, kantstens satt refug mitt i gatan, felbyggda brunnar som sticker upp över asfalten......
dessa saker kan helt totalt konstruera om såväl blad lastare som traktor, allt medans föraren ligger ute på motorhuven o kollar lacken..... använd bälte om du har de i stolen
glatt humör o hjälpsam inställning till folk som behöver de, ett glatt ansikte isnön kan betyda mycke.

just därför ska jag berätta en sak som hände på julafton i år, va i ett lägenhets område o röjde snö åt komunen,ja har ju tel nr synligt på L70F en, o mobilen ringde o ett nr ja inte kännde igen, ja svarade o de va en tant som med kikare från 4 våningen sett maj o mitt nr, hon undrade om ja kunde hämta hennes hund o gå en kissrunda så skulle hon bjuda på kaffe
kl va 11 på förmiddan o ja hade kört 18 timmar i sträck, så de lät gott. men sa att de e ju inte min uppgift egentligen men ingen fara utan ja komme rupp en runda, vi möttes i trappan o en gammal vit hårig tant med rullator kom me sin lilla vovve. ja tog hunden och gick en sväng i snön, hade inte varit på kissrunda på 30 timmar pga snö o is så tanten våga ente gå ut. vi gick vår runda o sen upp till tanten o fick kaffe o nybakta kanel bullar o satt o prata en timme innan ja lämnade dom o körde vidare. ett trvligt break för maj,en trevlig stund för en 97 årig dam vars man gått bort några månader tidigare....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).