Traktorn i skogen

Hydraulkopplingar Valmet 505 / Farma

12 inlägg 10339 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraulkopplingar Valmet 505 / Farma

Mr Carlsson  
#142508 Är ingen mästare på hydraulik men trodde det skulle vara ganska enkelt att koppla ihop...

Försöker koppla en Farma Huggarvagn till en Valmet 505. Det känns som att kopplingen tar och att den sitter ordentligt fast, men så fort man sätter tryck på så åker kopplingen isär.

Vad jag kan läsa mig till så ska traktorn ha 1/2" kopplingar av "push-pull" typ. Dock finns det ingen "yttre ring" som man kan föra fram och tillbaka som det gör på t.ex TEMA:s lantbrukskopplingar.

Serienummret på vagnens koppling säger att även den är 1/2" och av typen "standardkoppling för normala hydraulapplikationer inom industrin och jordbruket".

Ganska många på forumet som har både Farma och Valmet så undrar om någon känner igen problemet..
-Är det så att det inte är vanliga lantbrukskopplingar som sitter på traktorn?
-Eller att kopplingarna i traktorn är slitna (vagnen är ny) och inte orkar låsa?
-Eller gör jag fel när jag kopplar ihop det.. Trycker bara kopplingen rakt in tills det känns som att den låser.

Tacksam För Tips!
//Carlsson



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hydraulkopplingar Valmet 505 / Farma

molnia  
#142512 Det går alltså inte föra den svarta plasten(som verkar vara någon form av damm/skräpskydd) runt honkopplingarna på traktorn inåt?
den kopplingen som sitter på fri retur(den nedersta honan); passar den eller släpper det även där?
Gör det det så kan ja tänka mig att det är olika modeller på farman och traktorn.
Men fastnar den där kanske det bara är plastskydden som bråkar på dom andra.

Jag kan inte mycket om hydralik så någon får gärna rätta mig om jag säger något fel.

Avatar Fallback

Re: Hydraulkopplingar Valmet 505 / Farma

jd6630  
#142520 kopplingarn brukar passa,men nytt o gammalt kan va lite besvärligt, ja tror du har skit i traktorkopplingen så inte kulorna åker ut o låser, testa o gör rent inne i kopplingen så funkar de nog
uttaget för fri retur e 3/4" så där passar dom inte

Avatar Fallback

Re: Hydraulkopplingar Valmet 505 / Farma

Mr Carlsson  
#142523
molnia skrev:Det går alltså inte föra den svarta plasten(som verkar vara någon form av damm/skräpskydd) runt honkopplingarna på traktorn inåt?
den kopplingen som sitter på fri retur(den nedersta honan); passar den eller släpper det även där?
Gör det det så kan ja tänka mig att det är olika modeller på farman och traktorn.
Men fastnar den där kanske det bara är plastskydden som bråkar på dom andra.

Jag kan inte mycket om hydralik så någon får gärna rätta mig om jag säger något fel.


Det som saknas på en av fyra är nog precis som du säger någon form av dammskydd. Resterande är för läckageuppsamling. Ska inte säg att det inte går att föra det inåt, men det går inte med vad jag tyckte var lagom mycket våld iallafall. :???:

Tyvärr så är den fria returen 3/4" så kan inte prova där. Men annars så har den en skjutbar yttre ring. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulkopplingar Valmet 505 / Farma

Mr Carlsson  
#142526
jd6630 skrev:kopplingarn brukar passa,men nytt o gammalt kan va lite besvärligt, ja tror du har skit i traktorkopplingen så inte kulorna åker ut o låser, testa o gör rent inne i kopplingen så funkar de nog
uttaget för fri retur e 3/4" så där passar dom inte


Även om det kanske inte ser ut så på bild så tyckte jag att det såg rent ut inne i kopplingen, men ska testa att göra rent. Vad gör man det bäst med.. Diesel / Avfettning eller liknande som kan lösa upp skit runt kulorna? :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulkopplingar Valmet 505 / Farma

jd6630  
#142528 ja de ser rent ut i kopplinen, men de ligger en ring med kulor innanför kanten, e där inte rent bakom dom så kan dom inte glida tbx över hankopplings kanten o sen po´loppa tbx ut o låsa. testa bräcklean på sprayflaska och i massor så du får bort allt skit bakom, gammal olja damm grus o annat som packar saj in där
vet de kan va ett rent helvete ibland me kopplingar som inte låser.
kan även va nån kula som e lite skadad, kolla alla o snurra lite på dom me pekfinger

Avatar Fallback

Re: Hydraulkopplingar Valmet 505 / Farma

outlaw  
#142769 Mest sansynlig så er koplingen på traktoren din sliten. Krana bør gå på fri retur, så du må skifte til 3/4 iso hann koppling på retur slangen fra kran sentralen. Slik at den passer på fri retur kopplingen du har avbildet!

Avatar Fallback

Re: Hydraulkopplingar Valmet 505 / Farma

Mr Carlsson  
#142795 Ja returen ska bytas till 3/4" hane. Tänkte bara försöka få koll på vad mer som behöver inhandlas innan jag åker till hydraulfirman.

Har följt tipset från jd6630 och testat att göra rent med "bräkleen". Det står nu och gottar till sig / torkar så får se hur det blir efter det. Men kopplingarna kanske är slitna som outlaw säger. Demonterade hursomhelst i samband med detta dammskydd och läckageuppsamling så nu ser man lite bättre hur det ser ut.

Undrar fortfarade om någon känner igen typen från någon annan Valmet 505-905 och vet om de passar ihop med vanliga 1/2" lantbrukshanar..

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulkopplingar Valmet 505 / Farma

toax  
#142797 Jag hade liknande problem på "push pull" kopplingar. Problemet var att han kopplinarna var för korta mellan låsfalsen och muttertaget på han kopplingarna så dom gick inte i lås ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Hydraulkopplingar Valmet 505 / Farma

BM 35  
#142798 Har haft samma problem på min traktor men det är en NH,,ena kopplingen låste inte fast var lite trög
Fick dra lite i slangen efter införandet så jag såg dom blev jämn i kanterna som det är på bilden

Avatar Fallback

Re: Hydraulkopplingar Valmet 505 / Farma

HÅkan N  
#142805
Mr Carlsson skrev:Ja returen ska bytas till 3/4" hane. Tänkte bara försöka få koll på vad mer som behöver inhandlas innan jag åker till hydraulfirman.

Har följt tipset från jd6630 och testat att göra rent med "bräkleen". Det står nu och gottar till sig / torkar så får se hur det blir efter det. Men kopplingarna kanske är slitna som outlaw säger. Demonterade hursomhelst i samband med detta dammskydd och läckageuppsamling så nu ser man lite bättre hur det ser ut.

Undrar fortfarade om någon känner igen typen från någon annan Valmet 505-905 och vet om de passar ihop med vanliga 1/2" lantbrukshanar..



Vi hade såna på våra Valmetar och Valtra traktorer som sitter STD men fick dom byta på garantin mot vanliga..Dom vanliga är bättre och enklare och att man kan lita på dom..

Avatar Fallback

Re: Hydraulkopplingar Valmet 505 / Farma

Mr Carlsson  
#143199 Efter rengörning med "bräkleen" så åker kopplingarna inte längre isär! :grin:

Tack för alla svar!

//Carlsson

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).