Traktorer och processorer

Ventilpaketsfäste Valmet 505-905

8 inlägg 6962 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ventilpaketsfäste Valmet 505-905

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142781 Undrar hur många sätt det finns att få ventilpaketet upphängt bak på traktorn,funderar för tillfället att ta hjälp av tryckstångsfästet.Paketet är ett sexspak Monsun HV-07 i mina ögon ett relativt smidigt paket.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ventilpaketsfäste Valmet 505-905

Mr Carlsson  
#142794 Finns säkert många sätt som funkar bra. Men såhär såg det ut på våran 505 när vi köpte den. Ditsvetsade "L-järn" på båda sidor med bult i. Sen fäster man hela stången på plats med hjälp av vingmuttrar. Lite trångt mot hydraulventilsblocket bara annars ska det nog fungera fint.

//Carlsson

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaketsfäste Valmet 505-905

molnia  
#142825 viewtopic.php?f=8&t=9888&start=45

I denna forumtråd har jag laggt in bilder på vårat ventilpaketsfäste.

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaketsfäste Valmet 505-905

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142833
bengt.a skrev:Undrar hur många sätt det finns att få ventilpaketet upphängt bak på traktorn,funderar för tillfället att ta hjälp av tryckstångsfästet.Paketet är ett sexspak Monsun HV-07 i mina ögon ett relativt smidigt paket.


Att fästa i toppstångsfästet funkar bra, det gör vi, bara att baxa upp paketet och få i en sprint i toppstångsfästet, sen puttar man bara upp det och sätter i spint nr 2, klart.
Har visserligen bra ett femspakspaket så det är kanske relativt lätt...


Men det funkar...

Avatar Fallback

Re: Ventilpaketsfäste Valmet 505-905

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142903 Tack för visat intresse.
Blir nog en variant på MrCarlssons koncept.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilpaketsfäste Valmet 505-905

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143236 Jag gjorde en plåt till det lilla fönstret som jag förstärkte med ett plattjärn. Sen svetsade jag två hakar som jag skruvade fast i ventilpaketet. Jag lyfter in paketet och lägger det på plåten. Sen låter jag paketet glida tillbaka ut och haka i. Jag blev nöjd, det blev bra höjd och bra om utrymme kvar ändå, fast då ska det tilläggas att jag inte är så storväxt. Ska försöka fixa bilder.

Användarvisningsbild

Re: Ventilpaketsfäste Valmet 505-905

jonathanA  
#144349 Jag svetsade en liten ram med två stående rörhylsor på, och bultade fast nedanför lillrutan på insidan. Så svetsade jag två rundtappar på ventilpaketsplåten, så jag står på utsidan traktorn å trycker upp ventilpaketet in i hytten och för ner tapparna i hylsorna, funkar jättebra. Sitter stumt!



DSC00990.JPG
CIMG0263.JPG



Mitt ekipage fast nu med 500hjul på kärran! :grin:

Avatar Fallback

Re: Ventilpaketsfäste Valmet 505-905

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151190 Har byggt ett fäste nu,stolpe från tryckstångsfäste med armar framåt till nya fästen på gavlarna på paketet.Gjorde nederdel på stolpe öppen som ett U,och bara ställer den på nedersta sprinten och puttar upp den till läge att sätta i övre sprinten,spakarna får jag montera/demontera när paket ska väck,kan inte få allt,tar ju bara några minuter.
Ska försöka ordna bilder framöver,har ingen kabel.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).