Skogsnyheter

Dagens älgskador är självförvållade

15 inlägg 8993 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dagens älgskador är självförvållade

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens älgskador är självförvållade

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142515
Niking skrev:En märklig insändare i Land http://www.skogsland.com/debatt-dagens- ... 2011-10-13
/Niklas


Halvera älgstammen NU!

Avatar Fallback

Re: Dagens älgskador är självförvållade

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142536 Den där snubben är välkommen till min älgbetade skog.
Det finns massor av löv men älgarna äter tallen ändå 😈

Avatar Fallback

Re: Dagens älgskador är självförvållade

nordtravare  
#142538 Har 3 år haft glädjen att jaga hare i alahärmi i finland.Området är platt i huvudsak .Mycket utdikade myrmarker många skogar "systemdikade"med 50-100 mmellan dikena srora arealer tall i varierande ålder .Älgskadorna är sällsynta första årets 5 dag jakt mindre än 10 skadade i betbar ålder trots stor areal betbar ålder.Älgstammen är mkt liten det finns ca 2-3 älg på 1000 ha det är svårt att få säkra siffror .Men det är mkt sällan man ser visten efter älg så siffrorna torde stämma ganska bra.HELT KLART ÄR BÖSSAN BÄSTA PLANTVÅRDEN.Allmänt är skogarna väl planterade röjda och gallrade där jag varit INTE DESSA ENORMA LÖVHAV avoröjda ogallrade ungskogar som man ser här.

Avatar Fallback

Re: Dagens älgskador är självförvållade

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142545 Finland har en helt annan skogspolitik än sverige. Staten ser skogen som en resurs att vårda även i praktiken. Där får man stöd för de flesta prod.höjande åtgärder.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Dagens älgskador är självförvållade

elis  
#142556 Är det verkligen så illa att det behövs statliga stöd för att åtgärda sin egen skog?
Tragiskt, i så fall.

Avatar Fallback

Re: Dagens älgskador är självförvållade

nordtravare  
#142558 Ägosplittringen är bedrövlig skiften på mellan 20-100 m breda ibland 4 km långa . Mycket väl utbyggt skogsbilväg nät .Dikningen av de platta sumpområdena ofta ganska grunt "myrtäcke"på sand eller lerbotten .Dikningen skulle få naturmupparna i sverige att skrika på livstids fängelse för markägaren.Om jar vore bättre på att lägga ut bilder skulle jag det . Tilläggas bör att det är delar av jaltområdet på drygt 20000 ha jag sett detta så min erfarenhet är begränsad.

Avatar Fallback

Re: Dagens älgskador är självförvållade

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142560
elis skrev:Är det verkligen så illa att det behövs statliga stöd för att åtgärda sin egen skog?
Tragiskt, i så fall.


Om någon vill ha åtgärder utförda i någon annans skog, så tycker jag det är rimligt att de betalar för det.

Användarvisningsbild

Re: Dagens älgskador är självförvållade

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144213 Här är en sund insändare i ämnet http://www.jaktojagare.se/debatt/enbart ... r-jaktratt
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens älgskador är självförvållade

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144226 Mycket bra insändare. Särskilt detta skulle vissa behöva begrunda:

"De senaste 30 åren har varit en katastrof för svenskt skogsbruk i avseende på hur älgstammen skötts. Vi har förmodligen världens största älgstam per arealenhet, världens sämsta älgstam ur kvalitetssynpunkt samt de värsta betesskadorna i världen. Detta har skapats under en tid när Svenska Jägarförbundet (SJF) varit helt tongivande i jaktfrågor och fungerat som expertorgan för länsstyrelserna och övriga myndigheter.
Naturvårdsverket (NVV) håller för närvarande på att utarbeta tillämpningsföreskrifter för den nya älgförvaltningen. "

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Dagens älgskador är självförvållade

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144227 Även detta:

"Förvaltningen av jakten är en del av markägarens näringsverksamhet som ska samordnas med brukandet av jord och skog.
Skogens skötsel ska inte indirekt vara underställt beslut av personer för vilka jakten är en hobbyverksamhet och som ej behöver ta de ekonomiska konsekvenserna av sina beslut.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Dagens älgskador är självförvållade

nordtravare  
#144668 I sundsvallsområdet kostar en jakträtt 1000-2000 kr oftast 50 eller 100 ha i arrende ,en struntsumma i sammanhanget skjut mer älg.

Användarvisningsbild

Re: Dagens älgskador är självförvållade

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159860 Några tänkvärda artiklar och insändare angående älgskador och älgskötselområden:
http://www.lantbruk.com/jagarnas-syn-pa ... 2012-02-03 och
http://www.lantbruk.com/algskadar-skada ... 2012-02-03
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens älgskador är självförvållade

nordtravare  
#159865 Som älghundägare och skogsägare måste jag tyvärr hålla med !

Användarvisningsbild

Re: Dagens älgskador är självförvållade

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159866 Det är därför det är viktigt att alla markägare går på de olika jaktstämmorna och ser till att beslutande rätten kring avskjutningens storlek ligger hos markägarna, inte endast hos de jaktintresserade.

http://www.skogsland.com/en/node/14736

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).