Vedmaskiner, flishuggar

Palax ks 35

85 inlägg 55709 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

jonathanA  
#142082 Lossa båda m8-bultarna till svärdet ett varv, tryck ner svärdet 1cm längst ut och dra åt! då kommer den kapa av hela biten!

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142095
jonathanA skrev:Lossa båda m8-bultarna till svärdet ett varv, tryck ner svärdet 1cm längst ut och dra åt! då kommer den kapa av hela biten!

Jaha, var det så enkelt. Tackar.

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

stegmaster  
#142131 Du får nog träna lite på omklyvning, tyckte det var en del alldeles för grova bita i högen. :surp:
Men om det inte er til forsäljning så spelar det kanske ingen större roll.
Annars ser det riktig bra ut. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142843 Jo, det blev en liten hög som vi fick klyva om igen. Jag skyller givetvis på kumpanerna
men sanningen är nog att det går undan såpass att man inte alltid hinner se om en klabb går för
högt på fyrklyvskrysset. Höjden justeras ju steglöst under drift hydrauliskt med en liten spak
som sitter vid kapspaken, helt klart påverkas farten och resultatet av operatörens flinkhet.
En driftstörning inträffade, kapsvärdet fick en liten liten böj pga krokig grov björk och efter lite
telefonerande fick jag tipset att kolla svärdet och vända det, sen gick den som ny igen.
Jag beställde dock ett reservsvärd, visste ej att de är så känsliga, böjen gick knappt att se.
Tog hem maskinen idag och fick prova lite med stockbordet och det var grejer det!
Totalt har väl ca 35 kbm passerat och det blir bara bättre.

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

totte  
#142862 Gott så!

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

jonathanA  
#142974 Krökte oxå ett svärd i början, men nu har jag kört runt 850m3 med min utan att kröka ett svärd!

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143150 Låter fint det, förmodligen bara lite klumpigt handhavande bakom incidenten.
Nu vet man ju lite mer hur man ska lägga upp jobbet och vilka stockar man ska
lämna kvar i skogen alt kapa kortare.

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

ananders  
#152162 Är i stort nöjd med min KS35. Köpte den 2007 och kör bara ca 130 kubik om året.

Jag har bytt bultarna till "längdstoppet" från M6 till M8 eller det var från M8 till M10 vet jag inte riktigt.

Eftersom det är med den gammla smala elevatorn med låga medbringare har jag satt på en ca 20mm hög träkloss på varje medbringare.

Är det möjligt att justera elevatorns hastighet, tycker att den går lite för sakta?

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152170 Kanske en drevning kunde hjälpa? Ett nytt större drev tillverkat på din lokala verkstad?
Jag har ej sett den gamla modellen men den nya är iaf tillfyllest.

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213292
plutten skrev:PÅ de nya Palax 35 kan man som tillbehör få en booster, som reglerar klyvkolven enligt behov från 3-8 tons klyvkraft. den är också betydligt snabbare än de gamla KS 35.


http://www.narlant.se/?page=produktdetaljer&pid=525

Jo nu såg jag åxå att det finns en Booster för klyven, nån här som provat?

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

plutten  
#213459 Jo, har haft en Palax med boosterventil cirka 1 år. Kapat ca 1000 m3 och kan konstatera att speciellt klenare dimensioner kanske opp till ca 15 cm kan man kapa så mycket man hinner. Man behöver inte vänta på att kolven skall hinna tillbaka. Vid grövre ämnen är skillnaden inte lika stor, men går bra att köra med 8 yxa.

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213500 Låter kanon, det känns lite tungt att vänta på returen när man kör smått.

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

snusmumrik  
#218411 Har en nyinvesterad ks 35 s och har lite problem med svärdet... Förstår mig inte på hur jag får ner det i vertikalt läge när jag ska byta/fila kedjan. I instruktionsboken står det att man ska dra i en liten spärr, (som sitter bakom drivningen av kedjan), mot elevatorn. Jag kan dra i spärren utan problem men svärdet är helt stumt.. och vad jag kan se så är det inget som tar i. Det känns som att det måste finnas något sätt att få oljan i flytläge på något sätt eftersom jag tror att det är det som gör att det är stumt. Någon som har svaret?? Den är alltså joystick styrd!

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

plutten  
#218454 För joysticken emot dig som när du kapar, så kan du föra ner svärdet med andra handen.

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218495 Eller lämna svärdet nere innan du slår av?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).