Skogsvagn (Huggarvagnar)

Körning med wirekran.

97 inlägg 77527 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Körning med wirekran.

cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10196 Jag tänkte visa lite bilder hur jag använder ett wirespel eftersom det är kanske inte alla här på forumet som kört vajerkran. Rätt använd fungerar ett spel mycket bra, speciellt om det har hydraulsvängd bom.

Först lite varningens ord.

En vajerkran kan lätt orsaka personskador och måste användas med viss försiktighet.Mycket är självklart tex. gå inte under hängande last och undvik zonen nära wiren så du inte får skador om wiren lossnar.
Börja först med att kontrollera spelets skick speciellt kedjor till bomen,dess infästningar,wirens skick,wirerändans låsning samt skydd över kraftuttagsaxel och övrig drivning.

Okej då är ekipaget körklart.På lastningsplatsen så ställer jag traktorn så att stocken går fritt för alla hinder och vinschas upp på sidan av kärran.

Bild

Sätt ner stödbenen.

Bild


Sätt fast saxen så nära stockändan du kan.Om du kan välja så sätt saxen i storändan (men lilländan fungerar också).

Bild


Dra in stocken till den ställer sig mot kärran.Är det en person som fäster wiren och en vid kranen så håll ögonkontakt med varandra och gå ALLTID bakom stocken vid indragning.

Bild


När stocken står mot lasset flyttas saxen.Här kommer erfarenheten in..Små stockar fästs i tyngdpunktsmitten.Stora stockar kan behöva trixas lite med se bilderna.Dra och snurra stocken.OBS Gå inte under stocken.

Bild


Behövs stocken flyttas gör ett omtag med saxen.Det är här som hydralsvängd bom gör störst nytta tycker jag.
Bild


Bild


Glöm inte ta upp stödbenen innan du flyttar ekipaget.

Bild


Använd hjälm och handskar under arbetet med kranen.

Bild


Om marken lutar eller vid avlastning kan man svänga bort bommen från kärran.

Bild



Se hela tiden till att wireändan är hel.

Bild


Lastar jag klena dimensioner,massa eller ved,så tar jag bort saxen och snarar knippet direkt med wiren.

Arbeta hela tiden lugnt och metodiskt.Bilderna är tagna en disig dag som synes.Jag hjälpte en kompis och vi körde fram några mycket besvärligt placerade stockar.Att vara 2 personer underlättar naturligtvis.

Spelet på bilderna är av märket Rottne.

Jag kan beskriva arbetet med wirekran mera i detalj men jag tycker texten och bilderna här ovan förklarar arbetet på en lagom nivå.

Hälsningar cpt.Kirk.



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#10198 Stiligt Kirk och bra initiativ med beskrivning!

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10200 Mycket bra intiativ och bra information

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10474 Jag skulle en gång hjälpa en herre med några timmerstockar och jag skall försöka beskriva hans arbetssätt.

Han hade just en sådan Rottne Junior som visas på bilderna. Han hade också rykte om sig att inte vara särskilt rädd om grejerna, men fort skulle det gå.

Mitt uppdrag var att springa med viren. Den skulle sättas på mitten av stocken, detta för att om stocken fastnade i en sten eller stubbe så slog stocken runt och kom med andra änden före. Mycket effektivt men det ville till att man inte stod i närheten. När stocken väl var framme vid kärran kröp den naturligtvis rakt under. Då drog han så mycket kranen orkade, och släppte sedan helt. När stocken hunnit halvvägs ned till marken började han dra igen. Efter att ha upprepat detta ett antal gånger så hade stocken snott runt såpass att den slank förbi upp på kärran. Under denna procedur hoppade både traktor, kärra och även kranföraren själv. Kanske ingen metod att rekomendera om man är försiktig av sig, men fort gick det onekligen.

När han sedan körde på snedden nedför en slänt med sten och stubbar, var jag helt övertygad om att hans BM 400 med timmerlasset skulle välta, men hur han nu bar sig åt så kom han lyckligt ned. Hur det gick till är mig en gåta.

Avatar Fallback
Matte  
#10562 Inspirerande bilder! Hur lång wire har du på rottnen? På min Starkran går det tyvärr bara på ca 30 m (8mm) men jag vet att på vissa kan man ha 40m eller kanske ännu mer... Lastar du av stock för stock eller? Brukar försöka ta lass av samma sort om det går och inte är för långt att köra och sedan bara lossa målstakarna, trixa lite och vips... Det spar ju en del tid...

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10583 Hej Matte.Wiren på rottnen är ordentligt lång.Detta är inte mitt ekipage på bilderna utan en kompis äger det.Jag pratade med ägaren idag.Han säger att standard var 25 eller 30 m vid köp.Det gick även att få längre wire mot pristillägg.Nu är det 50 m wire,diameter är 8 mm gissar vi båda på.När jag kör brukar jag ta samma sortiment på hela lasset om möjligt.Ibland kan jag lägga några stockar i botten och sedan massa ovanpå.Jag brukar oftast rulla av stockarna samt hålla en låg välta.
cpt.Kirk.

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10586 På farsans Rottne Rondo hade vi ca 40 m 8mm vajer och den var för kort ibland den med :roll:

Avatar Fallback
Matte  
#10626 Mina 30 m känns för fjuttigt ibland - ska nog testa i höst med att ha en rulle på ca 10 m ihoprullad med i traktorn som kan kopplas på vid behov... borde väl funka...

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10627 Spelar ingen roll hur lång wire man har, det fattas ändå 1½ m, är det inte?

//.D

Användarvisningsbild

Fabrikat på wire kranen?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14116 Kan någon säga vad detta är för fabrikat på wire kranen nedan???
Den har hydralsvängning 350°
Erfarenhet?

Bild

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14132 Är den byggd så eller är den ombyggd??
Nederdelen ser ut som en Rottne men kanske är det en Ösa :?

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14166 Hade inte Rottnen en liknande modell som de kallade Rondo?

Behöver nog fler detaljbilder för att utröna om det är Rottne eller inte.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14205 Farsan hade en Rottne Rondo men den hade inte en sådan svängning av bommen utan hade en cylinder rakt framåt över hyttaket

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14299 Har fått tips om att det är en SMV kran !

Någon som kan bekräfta ?

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#23425 Vajerkran på traktor....
Om ni inte har fjärrkontroll, ta för vana att hålla en hand på bakhjulet. Börjar traktorn luta så har ni en chans att komma undan....
Onödigt många dödas på grund av omkullvinchade traktorer.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).