Skogsnyheter

Så kollar du värdet på skogsfastigheten

13 inlägg 15796 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Så kollar du värdet på skogsfastigheten

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141841 Det kan man göra med hjälp av värderingsmodellen Slump, som står för SLU marknadspris och som utvecklats av Torbjörn Sundelin vid skogsfakulteten på SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet).
Inom ett par veckor ska alla skogsfastigheter som är till salu i Sverige finnas med i den databas som Slump tillhandahåller, enligt Torbjörn Sundelin. Under oktober och november i år går det att beställa fastighetsvärderingar gratis genom att gå in på www.slump. se, leta på län och kommun samt klicka på fastighetsbeteckningen och ange sn e-postadress. Då får man en värdering skickad till sig som en pdf-fil.
– I oktober och november är det gratis, sedan blir det en betaltjänst, säger Torbjörn Sundelin.
Priset på tjänsten är ännu inte bestämt
– det beror bland annat på antalet användare – men Torbjörn Sundelin tror att det kommer att röra sig om 300–400 kronor för en första värdering. Till de fastigheter som ligger i databasen kan man också beställa alla viktiga dokument i form av exempelvis mäklarprospekt och skogsbruksplaner. Sedan augusti i fjol finns cirka 2 000 fastigheter registrerade i databasen.

Nytt sätt för beräkning
Värderingen enligt Slump går ut på att fastighetens totala marknadsvärde delas upp i de två delvärdena virkesvärde och markvärde. Det skiljer sig därmed från det traditionella sättet att beräkna marknadsvärdet som går ut på att dels räkna fram ett avkastningsvärde genom att nuvärdesberäkna fastighetens alla framtida intäkter och kostnader, dels ett icke monetärt värde.
Tänkbara användare av internettjänsten är alla de som köper och säljer skogsfastigheter och som vill bilda sig en uppfattning om värdet. En annan målgrupp är, enligt Torbjörn Sundelin, banker som är med och finansierar skogsfastighetsaffärer.





http://www.slump.se/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Så kollar du värdet på skogsfastigheten

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141875 Jag provade på en fastighet nu. Fick bara ett konstigt e-post tillbaka. Det står att värdering skall vara bifogad men ingen bilaga finns bara 1 miljon kyrylliska bokstäver.
Detta verkar ju bara vara skit :roll:

Avatar Fallback

Re: Så kollar du värdet på skogsfastigheten

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141923
OAS-forests skrev:Jag provade på en fastighet nu. Fick bara ett konstigt e-post tillbaka. Det står att värdering skall vara bifogad men ingen bilaga finns bara 1 miljon kyrylliska bokstäver.
Detta verkar ju bara vara skit :roll:


Jag testade och fick ett mail med en bifogad PDF-fil som gick bra att läsa.

Risken med en tjänst som www.slump.se är att den i sig
påverkar fastigheters pris trots att värderingen är gjord på
ofullständiga data.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så kollar du värdet på skogsfastigheten

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141967 Nu verkar det funka, testade på en ren skogsfastighet.

SLUMP räknar fram pris på;
- avverkningsnetto
- markvärde
- återstående skog

Märkliga delvärden tycker jag, undrar vad som menas med markvärde?

Avatar Fallback

Re: Så kollar du värdet på skogsfastigheten

Robertberg  
#141968 Markvärde är väl vad själva marken är värd, baseras kanske på antalet hektar som fastgiheten är på, läge, med mera.

10 hektar mark i stockholmsområdet värderas ju lite högre än 10 hektar i norrlandsskogen :)

Användarvisningsbild

Re: Så kollar du värdet på skogsfastigheten

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141970 Läste på lite, citat;
"Markvärde. I databaserna hämtas alla fastigheter som är sålda i regionen under aktuell tid. De på så sätt selekterade fastighterna får utgöra bas för beräkningarna enligt ovan. Skillnaden mellan virkesvärdet och marknadsvärdet är markvärdet".

Tycker dock att markvärdet sätts orimligt högt. Det exempel jag tittade på gav markvärdet 2 300 000 kr för 68 ha skogsmark, alltså 33800 kr/ha, till detta kommer då värdet på den skog som finns på marken.

Men det blir väl så om man försöker sätta pris på markvärdet genom att titta på försäljningsstatistiken. Dock kan det bli helt fel eftersom endast vissa fastigheter har möjlighet till vindkraft eller försäljning av fritidshustomter andra har inga sådana möjligheter och då kan man inte använda generell försäljningsstatistik för att beräkna markvärdet.

Avatar Fallback

Re: Så kollar du värdet på skogsfastigheten

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142011 En fastighets värde sätts alltid av marknaden. dvs den som vill betala mest. Har själv tittat på en del fastigheter men kommit fram till att det va och är ett överpris på 20% som jag tyckt men de gick till mycket mer nästan 50% mer än utgågspris. Hur fan ska man göra för att köpa. Sveaskog har ute några skiften nu men den budgivnin
gen Dvs kanske man.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Så kollar du värdet på skogsfastigheten

ulfgustav  
#142022 Har nu testat "slump" och som jag kan se det så är detta inget program som jag skulle rekommendera.
Efter att ha studerat skogsbruksplan på aktuell fastighet gjort värdering utifrån denna och därefter tittat på utfallet med "slump" så kan jag bara konstatera att detta verktyg är prisdrivande om marknaden börjar annamma användandet.
I det objekt som jag jämförde beläget i Västerbottens inland såär min bedömning att prisetr som "slump" ger är ca 60 - 70 % högre än vad marknaden kommer att betala, det blir intressant att se det verkliga utfallet

Avatar Fallback

Re: Så kollar du värdet på skogsfastigheten

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142756 Ni som provat SLUMP stämmer värderingen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Så kollar du värdet på skogsfastigheten

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143408 Exempel på värdering av SLUMP:
"Mindre skogsgård på 45 ha varav 33 ha skogsmark och 7,5 ha åker. Virkesförrådet på fastigheten uppgår till totalt 1.537 m3sk."

Snittpris i området 328kr/m3.
328x1537=504.136kr

Värdering enligt SLUMP (Sveriges Lantbruksuniversitet Marknads Pris)
2011-10-23
Avverkningsnetto - 21.105
Markvärde 1.341.974
Jordbruksmarksvärde 112.628
Återstående skog 84.360
Totalt värde 1.517.857kr

   TS
Avatar Fallback

Re: Så kollar du värdet på skogsfastigheten

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143409
Zalman skrev:Exempel på värdering av SLUMP:
"Mindre skogsgård på 45 ha varav 33 ha skogsmark och 7,5 ha åker. Virkesförrådet på fastigheten uppgår till totalt 1.537 m3sk."

Snittpris i området 328kr/m3.
328x1537=504.136kr

Värdering enligt SLUMP (Sveriges Lantbruksuniversitet Marknads Pris)
2011-10-23
Avverkningsnetto - 21.105
Markvärde 1.341.974
Jordbruksmarksvärde 112.628
Återstående skog 84.360
Totalt värde 1.517.857kr


Jag förstår inte hur de kan värdera marken till 1.341.974kr ???

   TS
Avatar Fallback

Re: Så kollar du värdet på skogsfastigheten

ulfgustav  
#143451 Hej

Jsa jag har mycket lite tilltro till "Slump", skulle verktyget mot förmodan komma till bredare användning så kommer det med stor sannolikhet att bli prisdrivande. Det finns trots allt en stor mängd "feta" plånböcker där det saknas skogskunskap

Avatar Fallback

Re: Så kollar du värdet på skogsfastigheten

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156301
Zalman skrev:Ni som provat SLUMP stämmer värderingen?



Har gjort en SLUMP koll. Å de jävliga är att fastigheten var nära det otroliga priset :o
Och som vanligt. Va man torsk, De är tungt att köpa skog :cry:
Ja min limit va 75% av va den såldes för...

Det kan nog funka på mindre fastigheter :smile:


Zorran en som tror på virkespriserna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).