Socialt (mer om oss)

Höstrapporten 2011

113 inlägg 37863 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten 2011

totte  
#140681 Lär väl ha kommit ca 45 mm senaste veckan, mycket av det kom under måndag - tisdag. Mötte det regnvädret på måndagen nånstans nedanför Kramfors när jag var på väg söderöver, ett jävla körväder tills jag kom neråt Söderhamn, sen lugnade det sig och slutade neråt Gävle till.

Mycket löv har fallit här, björkarna börjar se rätt glesa ut nu. Rätt varmt för årstiden ändå och hittills bara ett par riktiga frostnätter. Måste nu sortera igenom potatisen ordentligt, nu har den stått efter tvättning i garaget och fått torka till, nu ser man rötan ordentligt.

Testade Ovatio för många år sen, den gav bra men vi tyckte då att den var lite dåligt lagringstålig, började mjukna betänkligt fram på eftervintern. Blir intressant att höra om du får samma erfarenhet axwell.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Höstrapporten 2011

flisshejk  
#141519 Regnandet från september då vi fick över 200 mm, verkar ha följt med månadsskiftet det har hitintills regnat varje dag och i dag vräker det ner och stormar rejält därtill, jag avundas inte trålbåtrna som kör omkring utanför stugan såna här dagar, men det kommer ju något gott ur det också köpte 2 kilo Kalix löjrom i går till det fasila priset av 950 kr kilot, men det är det värt tänk att bre ut ett lager rom och lite lök på ett nybakat tunnbröd man får söka för att hitta något godare. Hade tänkt göra premiärturen med sågen ut till skogen idag men i detta väder får det anstå. Älgjakten är för min del avslutad det har inget med hälsan att göra utan det är en liten protest, jag tycker att vi har skjutit tillräckligt många älgar.

Avatar Fallback

Re: Höstrapporten 2011

rockfax  
#141525 I helgen var det de varmaste oktober tempraturerna på 150 år, i bland annat Örebro.

Kanske bevisar att vintern är långt bort, men samtidigt kollar man ut genom fönstret ser man att björkarna börjar bli rätt glesa.

Men sen har ju "årstiderna flyttas i år" med fint i våras, regn i somras, lär det väl börja snöa vilken dag som helst?


//Rockfax

Avatar Fallback

Re: Höstrapporten 2011

Jamax  
#141530 Ja, i lördags var det drygt 20 gr hemma, gick att gå i kortbyxor.
Idag blåser det rätt mycket, känns som en för aning om hösten/vintern.

Nästa vecka stannar väl Sverige av på många orter då älgjakten sätter igång, det är ju ett säkert hösttecken. Många skogsmänniskor har ju jakt som intresse oxå.
Det brukar ju kunna vara både sommar med 20 gr och vinter med snö under den veckan så vi väl se.

Det har ju regnat en del i septeber, som sagt, och det är väldigt blött i markerna, svampen trivs dock kan jag intyga.

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten 2011

totte  
#141556 Ytterst intressant väder just nu. Snålblåst och spöregn på förmiddagen idag. Kl tre satt vi ute och fikade i solsken och nästan 20 grader. Björkarna har släppt mesta löven nu, asp och rönn visar höstfärgerna ordentligt, vilket björkarna aldrig gjorde, dom blev bara visset brungula och så föll dom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten 2011

halvproffs  
#141563 Det har känts mer som sommar än höst än så länge. I helgen har det varit över 20+. Igår kom det 24mm regn och det var välkommet. Var ute med jämthunden i helgen för lite träning och det är i stort sett bara i diken det finns vatten för henne att dricka.

Avatar Fallback

Re: Höstrapporten 2011

axwell  
#141581
halvproffs skrev:. Var ute med jämthunden i helgen för lite träning och det är i stort sett bara i diken det finns vatten för henne att dricka.


Konstigt att skiljer så mycket mellan Medelpad dina trakter, här står det vatten i varenda skotarspår.
Funderade senast idag på hur älgjägarna skulle betett sig för att få ut en ev. älg med sin tunga Fendt.

Björkarna är så gott om avlövade, SMHI spår lite snö i fjälltrakterna, snart är sommaren tillända.

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten 2011

totte  
#141601 Verkar som det är från axwells trakter och uppåt som det regnat så förbenat i september, här är det också blött så det förslår.

   TS
Avatar Fallback

Re: Höstrapporten 2011

Micke Holmgren  
#141633 Märks att nått är på gång.
Talgoxar och Grönfink samt Nötväcka har okuperat fågelbordet för andra dagen i rad nu.

Men än är det nog långt kvar till snö, var rätt varmt idag när man låg på taket i ränndalen och
tätade skarven mot vindbrädan. 8)

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten 2011

halvproffs  
#141644 Konstigt och konstigt, Axwell. Ibland fördelas nederbörden olika. Utdrag från SMHI-s mätstation i Hedesunda:I augusti kom det 76mm, som mest den 21 med 30mm. Totalt january-augusti:332,3mm. Ifjol samma tid 456,3mm.
September månad är ej redovisad än men det är inga större mängder.
Som kuriosa kan noteras att månadsnederbörden i Mjöhult i Skåne var 252mm!. Kanske har du fått något liknande, Axwell?

Användarvisningsbild

Re: Höstrapporten 2011

totte  
#141651 Kan nog stämma för september med bortåt 250 här, har inte räknat ihop allt men att det blev bra över 200 vet jag. Vi hoppas dock att Micke har rätt i att det är långt till snö, skoterentusiasterna får ursäkta, men än vill jag verkligen inte ha nåt av den varan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Höstrapporten 2011

axwell  
#141659
halvproffs skrev:Som kuriosa kan noteras att månadsnederbörden i Mjöhult i Skåne var 252mm!. Kanske har du fått något liknande, Axwell?


Vi måste ha fått mer än vad minnet säger, fast inte några extrema mängder som i Skåne.

Hösten 2001 hade vi något liknande, eller närapå som Mjöhult hade i år.
Slumpens inverkan är till din fördel just nu, ni brukar väl råka ut för motsatsen vid snöstormar.

Avatar Fallback

Re: Höstrapporten 2011

Micke Holmgren  
#141731 Var hittar ni info om månadsnederbörd, smhi?

Sveriges vanligaste fågel på midsommar... Nederbirden :roll:
Sveriges farligaste fågel... Muckarduva :wink:


Regnar rätt bra bitvis, men bara 8mm i regnmätarn. Dock det blåste rätt bra tidigare idag.

Avatar Fallback

Re: Höstrapporten 2011

axwell  
#141733 Lätt duggregn denna em. plus en rejäl skur vid femtiden.

Flisshejk, ta fram vadarstövlarna och sydvästen, vattenståndet väntas stiga längst in i din vik.
Se klass-två varningen.

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/Varningar

Avatar Fallback

Re: Höstrapporten 2011

flisshejk  
#141851 Nog var det högt vatten i morse har en stenpir som är ca 1,5 meter hög den var ca30 cm över vattenytan, stormen som smhi varnade för med vind styrkor upp till 23m/sek i byarna är inte ovanligt vid denna tid på året. Men nu ar jag förbannat less på detta eviga regnande det vräker ned regn man hinner bli dyngsur från bilen in i stugan fast man kör fram till stugbron.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).