Motorsåg och handhållet

Partner modeller!

127 inlägg 104637 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Partner modeller!

Bajk  
#141355 Försöker hitta information om dessa olika Partner modeller ( har av någon anledning snöat in på Partner ).

Vet ni något så skriv gärna. Vad som är bra/dåligt med sågen, vettigt pris, styrka, reservdelar, hobby/proffs, vedbacken/trädfällning m.m.


Partner 400
410
411
500
540
s55



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Partner modeller!

foton  
#141356 Min första såg var en Partner R 11 år 1958.

Avatar Fallback

Re: Partner modeller!

Elfving  
#141358 Vet inget om de modeller du eftersöker. Redovisar nedan min kanske trångsynta bild av märket Partner:

Partner var premiumgrejor tills den dåvarande ägaren Husqvarna köptes upp av Electrolux någon gång på 80-talet. Sedan dess har märket gått från yrkeskvalitet till "villa/hobby" i sedvanlig Electroluxanda (äga många varumärken och tydligt diversifiera dem till olika kundgrupper med olika pris- och kvalitetskrav).
Inget ont om E-lux, denna typ av varumärkessamlande har de senaste decennierna varit framgångrikt eftersom man har en såg till varje kundgrupp och börsstorlek, från proffs till villaägare.
Idag säljs Partner uteslutande av stormarknader och håller strax över vanlig "Kinakvalitet".

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

totte  
#141372 En del info om några av modellerna hittar du här:

http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/G ... pand=84#84

400:an är en plastsåg från 80-talet
500 är en semiproffs/farmarsåg från 80-talet, bland de sista riktigt bra sågarna som hette Partner
s55 är en semiproffs/farmarsåg av mycket hög kvalitet, slutet av 70-talet

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141395 Jag kan tillägga lite här om tror jag.
400/410 är samma familj som HVA 40/45. 410 är ingen dum såg alls. En bra Farmar/semipro såg som såldes till bra pris för vad man fick.
500/5000/540 är samma familj.
S55 är från R16 familjen.

411 är en bättre hobby såg. Baserad på 351 familjen. Roterar delar med HVA 41 och andra...
540 passar på ved backen, likaså S55. Semipro/pro såg!
400 står bra på hyllan.
500'an 410 funkar utmärkt som hobby såg/farmar såg eller till klenare ved på ved backen.

Avatar Fallback

Re: Partner modeller!

Bajk  
#141414 Tack för sidan Totte!

Mange, som alltid koll på läget!

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner modeller!

Sti  
#141416 Jag har bla en Partner 510.

Fungerar bra. Epa-modell på tanklocken. Men någon svaghet skall den väl ha. Bara går och går.
Använt den på grov skog- nema problemas -.

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141488
Elfving skrev:Vet inget om de modeller du eftersöker. Redovisar nedan min kanske trångsynta bild av märket Partner:

Partner var premiumgrejor tills den dåvarande ägaren Husqvarna köptes upp av Electrolux någon gång på 80-talet. Sedan dess har märket gått från yrkeskvalitet till "villa/hobby" i sedvanlig Electroluxanda (äga många varumärken och tydligt diversifiera dem till olika kundgrupper med olika pris- och kvalitetskrav).

Electrolux köpte Partner 1978 och Jonsered året därpå och i samband med det så flyttades Partners produktion från Mölndal till Jonsered (Wikipedia är inte alltid att lita på!) Däremot är http://www.arboristsite.com/chainsaw/31213.htm det mest korrekta jag hittat hittills

Avatar Fallback

Re: Partner modeller!

fs480  
#141536 Körde flera 5500 på 80-talet, sedan har jag haft flera 540. Båda sågarna av hög kvalite.
Dumt att inte Partner fick fortsätta att vara yrkessåg. Likaså med kapmaskinerna, Partner var det stora märket men slukades upp av Husqvarna.

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141538 Husqvarna, Partner och Jonsered var olika populära i olika regioner.
Jag tror det hade mycket att göra med vilka som sålde vad under en viss period.
Partner var på sina ställen det enda som sågs i skogarna, likaså med de andra två märkena på andra ställen.
McCulloch och Homelite ska inte glömmas, de var likaså det enda som sågs på sina ställen.

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

totte  
#141555 En sak till att komma ihåg, Partner halkade efter betydligt när det gällde lätta gallringssågar i mitten på 70-talet. Partnersågarna var jämförelsevis stora och tunga, starka och otroligt hållbara i hårda jobb, men när Husqvarna kom med de lätta, smidiga 140/240 så var det många som övergav Partner som fortfarande enbart hade sågar som var flera kilo tyngre och betydligt otympligare. I takt med att avverkningsmaskinerna började göra sitt intåg så minskade behovet av stora slutavverkningssågar och marknaden gick efter hand mer mot lätta sågar för gallring och gårdsbruk.

Även Jonsered kom med betydligt lättare sågar i mitten av 70-talet, med mycket bra kvalitet, och jag gissar att det här var en bidragande orsak till att Partner var det första av märkena som köptes upp och att ursprungsfabriken lades ner.

Användarvisningsbild

Re: Partner modeller!

maccall  
#141715
Mange skrev:400/410 är samma familj som HVA 40/45. 410 är ingen dum såg alls. En bra Farmar/semipro såg som såldes till bra pris för vad man fick.


Jag håller med: Har en gammal begagnad 400 och den är faktiskt rätt trevlig! Den bor i mammas sommarstuga och kommer fram när jag får något mer oväntat jobb och inte har med mig någon annan såg, så det blir ett par småjobb några gånger om året och den är helt OK till det. Den är naturligtvis inte bättre än en modern Husqvarna eller Stihl, men jag använder den nog precis som det var tänkt när de gjorde den - och till det funkar den utmärkt!

Avatar Fallback

Re: Partner modeller!

Bajk  
#141860 Sådär!

Nu har jag fått tag på en Partner 510. Blir att testa den i helgen. Lite strul med oljelocket, få se till att den slutar att läcka. Annars helt ok!

Hittar inte mycket info om sågen så om någon har lite tekniskdata på den så hör av er!

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner modeller!

fs480  
#141869 Är det 510 CCS? 510 an väger 4,7 kg, 48,7 cm och 3,1 hk. Min första såg var Partner 400 och året var 1985.

Avatar Fallback

Re: Partner modeller!

Bajk  
#141870 Jepp, det är ccs. Vad menas med det? Tack för info.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).